| کد خبر: 44748 |

نگاهی به وضع شاهراه های گیلان در آستانه بهار

تین نیوز | کمتر از سه هفته دیگر درهای ورودی گیلان آغوش گرمش را به روی گردشگرانی باز می کند که این استان را برای گذراندن تعطیلات نوروزی شان انتخاب کرده اند.

این استان با داشتن مواهب طبیعی چون کوه، دریا، جنگل های انبوه، ییلاقات دل انگیز، آبشارها، آثار و بناهای تاریخی، انواع صنایع دستی و غذاهای محلی براساس اعلام مسئولان گردشگری استان بطور میانگین سالانه پذیرای 32 میلیون گردشگر داخلی و خارجی است.

گیلان به طور میانگین نوروز هر سال بیش از 6 میلیون میهمان دارد اما تجربه نشان می دهد که هرسال ماندن پشت ترافیک سنگین، بعضی ها را نیامده از سفر خسته می کند چرا که برخی از گلوگاه ها، شاهراه ها و مبادی ورودی استان، هنوز گنجایش این تعداد مسافر را ندارد.

آمارهای پلیس راه نشان می دهد، محورهای آزاد راه رشت ـ قزوین ( محدوده منجیل - رودبار و برعکس)، رشت - چابکسر و تالش - آستارا به ترتیب پر تردد ترین راه های استان در ایام تعطیل است بطوریکه به گفته رئیس پلیس راه گیلان، فقط در محور رشت - قزوین در روزهای تعطیل سال، روزانه حدود 25 تا 30 هزار خودرو و در تعطیلات نوروزی، روزانه 65 هزار خودرو تردد می کند.

اگرچه دولت در سال 80 با 4 خطه کردن مسیرهای رشت - چابکسر و پونل - آستارا در شرق و غرب گیلان و سال 88 با افتتاح آزاد راه قزوین – رشت تمهیداتی برای کاهش بار ترافیکی راه های استان اندیشید اما ترافیک برخی مبادی ورودی گیلان در ایام تعطیل همچنان برقرار است.

با این وجود مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با اشاره به پایان عملیات 4 خطه کردن حدود 5 کیلومتر از مسیر آزاد راه قزوین - رشت حد فاصل رودبار - منجیل در دهه فجر امسال می گوید: با اتمام این طرح، مسافرانی که تا پیش از این به ویژه در تعطیلات نوروز، حدود 5 ساعت در تله ترافیکی گرفتار می شدند حالا این مسیر را با ترافیکی روان طی می کنند.

آقای خاوری می افزاید: پس از افتتاح این طرح، اگرچه راه بندان این مسیر تا حدود زیادی برطرف شده اما تقاضا و حجم سفر و به تبع آن تردد خودروها هم در این مسیر بیشتر شده است بطوری که در تعطیلی 22 بهمن امسال، بیشتر مسافران مازندران به علت چهار خطه شدن، دسترسی آسان و امن تر شدن این راه، به جای محور هراز– کندوان این مسیر را برای سفر انتخاب کردند .

وی اضافه می کند: حدود یک کیلومتر از 11 کیلومتر باقی مانده آزاد راه قزوین - رشت در محدوده منجیل هم که نقطه کور ترافیکی این مسیر است تا پایان اسفند به بهره برداری می رسد که این امر هم می تواند از وقوع ترافیک 2 ساعته در روزهای تعطیل در این محدوده جلوگیری و زمان سفر را نیز در مسیر رشت – تهران و برعکس کوتاه تر کند.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان می گوید: سه راه صومعه سرا – رضوانشهر - آستارا در محدوده پونل هم یکی از گلوگاه های پرترافیک گیلان در ایام تعطیل است و با پایان عملیات احداثِ حدود یک و نیم کیلومتر مسیر جایگزین سه راه پونل تا روزهای پایانی سال، این محور نیز در تعطیلات نوروزی امسال از روانی ترافیک برخوردار می شود.

آقای خاوری یکی دیگر از علت های گره ترافیکی مبادی استان را در ایام تعطیل وجود دور برگردان های متعدد هم سطح و غیر استاندارد بیان و اضافه می کند: برای ساماندهی این دور برگردانها امسال 4 دور برگردان از 9 دور برگردان محور امامزاده هاشم - رشت را حذف و در منطقه سراوان نیز یک دوربرگردان استاندارد ایجاد کرده ایم.

وی از حذف یک دوربرگردان هم سطح و احداث دور برگردان غیرهمسطح در محور آستانه - لاهیجان در شرق گیلان خبر می دهد و می گوید: برای آسان تر شدن رفت و آمد خودروها، امسال 202 کیلومتر از بزرگراه های گیلان با انجام عملیات روکش آسفالت، بهسازی شده است.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی گیلان هم از شناسایی 114 نقطه حادثه خیز در راه های استان خبر می دهد و می گوید: از پارسال تاکنون توانستیم فقط کمتر از 10 نقطه را رفع کنیم و هزینه بر بودن رفع نقاط حادثه خیز را علت طولانی شدن اجرای آن بیان می کند.

آقای نازک کار می افزاید: همچنین دراین مدت بانصب حدود 5 هزار تابلو، 350 چراغ چشمک زن، ایجاد 70 کیلومتر شیار لغزنده و نصب 20 هزار چشم گربه ای(رفلکتور) در جاده ها، توانستیم همه 114 نقطه حادثه خیز را برای کاهش بار ترافیک و جلوگیری از وقوع تصادفات، آشکار سازی کنیم که به نظر می رسد با این کار تا حدود 90 درصد از احتمال وقوع تصادفات جلوگیری شود.

وی هزینه عملیات آشکارسازی این نقاط حادثه خیز را حدود 8 میلیارد تومان بیان و اضافه می کند: برای رفع همه نقاط حادثه خیز استان، دست کم به 57 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با وجود منابع فعلی تامین آن امکان پذیر نیست.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی گیلان می گوید: اگرچه توسعه و بهسازی راه ها در ایجاد امنیت موثر است اما به علت آسان تر شدن تردد، افزایش تقاضا را در پی داشته و باز شاهد ترافیک در این مسیرها در ایام تعطیل خواهیم بود که البته تدابیر و کنترل پلیس تا حدود زیادی به روان سازی ترافیک و جلوگیری از وقوع تصادف کمک خواهد کرد.

استان گیلان 53 کیلومتر آزاد راه، 350 کیلومتر بزرگراه ، 389 کیلومتر راه اصلی و هزار و 100 کیلومتر راه فرعی .
درحالی که رئیس پلیس راه گیلان خبر از کاهش 9 درصدی تلفات جاده ای در 11 ماه گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال می دهد اما می گوید: محورها و مبادی ورودی استان پرترافیک است و ما هنوز نگران گره های ترافیکی و وقوع تصادفات هستیم.

سرهنگ رستگار می افزاید: البته پلیس با تشدید برخورد با متخلفان حادثه ساز، ایجاد محدودیت های ترافیکی برای ناوگان باربری، کاهش میزان سرعت محورها از 110 کیلومتر به 95 کیلومتر با رایزنی شورای عالی ترافیک استانداری و همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی و راکبان موتورسیکلت تلاش می کند تا حدود زیادی از حجم بار ترافیکی و به تبع آن وقوع تصادفات در ایام تعطیل در مبادی ورودی استان کم کند.

وی اضافه می کند: پلیس برای روان تر شدن ترافیک مبادی ورودی در سفرهای نوروزی از 25 اسفند امسال تا 15 فروردین 94 ، طرح نوروزی را اجرا می کند و با بررسی نقاط ضعف و قوت طرح نوروزی پارسال و برنامه ریزی دقیق و تشدید نظارت ها نبض سفرهای نوروزی را در مبادی ورودی استان به دست می گیرد.

رئیس پلیس راه گیلان می گوید: استفاده از 12 تیم ضربتی نامحسوس برای برخورد قاطع با رانندگان متخلف، استفاده از حدود 200 پلیس افتخاری برای روان سازی ترافیک و نظارت بر ناوگان اتوبوسرانی از مهم ترین ویژگی های طرح نوروزی 94 پلیس راه گیلان است.

بی شک داشتن راه های مناسب از شاخص های توسعه یافتگی هر منطقه است از این رو توسعه و بهسازی راه ها و انجام اقدامات بیشتر برای کاهش بار سنگین ترافیک در محورهای استانی گیلان که از قطب های مهم گردشگری کشور به شمار می رود علاوه بر جلوگیری از راه بندانهای طولانی، ترافیک و به تبع آن وقوع تصادفات می تواند با فراهم کردن زمینه های سفر و حمل آسان کالا، جذب بیشتر گردشگران را درپی داشته و ظرفیت مناسبی برای جلب و جذب سرمایه گذاران باشد .

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.