◄ کاهش سرفاصله اتوبوس های تندرو به زیر یک دقیقه؛ ضرورت تولید داخلی برای نوسازی ناوگان حمل ونقل
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از کاهش سرفاصله اتوبوس های تندرو به کمتر از یک دقیقه خبر داد؛ همزمان مجلس بر ضرورت تولید داخلی اتوبوس ها برای نوسازی ناوگان فرسوده تأکید کرد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که از این پس شهروندان برای استفاده از اتوبوس های تندرو کمتر از یک دقیقه منتظر خواهند ماند. احمد قیومی گفت: در خطوط عادی زمان انتظار بین پنج تا ۲۰ دقیقه است، اما در خطوط تندرو این زمان به کمتر از یک دقیقه کاهش یافته است.
به گزارش تین نیوز، قیومی افزود: در برخی شهرک ها و مناطق تازه احداث، خطوط ویژه اتوبوس برای دسترسی سریع مردم به نخستین ایستگاه مترو تعریف شده است. همچنین با نصب ۴۰۰ دستگاه کارت خوان هوشمند در ایستگاه ها، مشکلات پرداخت کرایه به زودی برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به روند برقی سازی خطوط اتوبوسرانی در جنوب تهران گفت: تاکنون چهار خط شامل ۲۳۸، ۳۳۶، ۲۴۳ و ۴۱۷ به ناوگان برقی مجهز شده اند که این اقدام موجب افزایش رضایت شهروندان و کاهش محسوس آلایندگی در مناطق جنوبی شهر شده است. وی تأکید کرد که توسعه زیرساخت های شارژ و پشتیبانی فنی برای راه اندازی خطوط برقی بیشتر در دستور کار قرار دارد.
تولید داخلی اتوبوس؛ راهکار نوسازی ناوگان
محمدصالح جوکار، رئیس امور شوراها و امور داخلی مجلس، در مراسم واگذاری ۱۰۰۰ کامیونت به سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و راه اندازی خط تولید اتوبوس درون شهری زامیاد گفت: هرچند شهرداری تهران مدتی به واردات اتوبوس های برقی اقدام کرد، اما تکیه بر توان تولید داخل گزینه ای هوشمندانه تر است. وی افزود: با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال سرمایه گذاری برای تولید، این فرصت باید برای تقویت تولید اتوبوس های داخلی مورد استفاده قرار گیرد.
داریوش گل محمدی، مدیرعامل شرکت زامیاد، نیز اظهار کرد: خط تولید اتوبوس های درون شهری این شرکت ظرفیت تولید دو دستگاه در روز را دارد، اما در شرایط فعلی روزانه یک دستگاه تولید می شود. بر اساس برنامه ریزی، تا پایان سال جاری ۷۲ دستگاه اتوبوس درون شهری تولید و به سازمان شهرداری ها و دهیاری ها تحویل داده خواهد شد.
وی با اشاره به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی کشور گفت: در حال حاضر حدود ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس در کشور در حال تردد است که نزدیک به ۱۸ هزار دستگاه فرسوده هستند. تولید اتوبوس های جدید نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد کاهش یافته و همین موضوع ضرورت تسریع در نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی را دوچندان کرده است.