| کد خبر: 181608 |

◄ جزییات طرح نوسازی ناوگان مختص شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی جاده‌ای

طرح نوسازی ناوگان مختص شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی جاده‌ای» بعد از بحث و بررسی به شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور ارسال می‌شود.

تین نیوز

کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران در نشست ماهیانه اخیر خود جزییات طرح نوسازی ناوگان مختص شرکت‌های حمل‌و نقل بین المللی جاده‌ای را به بحث و بررسی گذاشت.

به گزارش خبرنگار تین نیوز و بر اساس اعلام کمیسیون حمل‌ونقل، لجستیک و گمرک اتاق بازرگانی ایران در نشست ماهیانه اخیر خود، پیشنهاد «طرح نوسازی ناوگان مختص شرکت‌های حمل‌و نقل بین‌المللی جاده‌ای» را مطرح و برای ارائه به شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور به بحث و بررسی گذاشت.

در این نشست، پیشنهادات مطرح شده بر این اساس عنوان شد که ابتدا طرح نوسازی ناوگان مختص شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای کالا اجرا شود؛ طرح مختص نوسازی ناوگان حمل‌و نقل بین‌المللی بوده و انواع کشنده‌ها و بارگیرها در پنج‌سال اول حق جابه‌جایی بار در داخل کشور را ندارند.

هم‌چنین پیشنهاد شد که عمر ناوگان وارداتی نباید بیش از پنج‌سال باشد و باید استانداردهای صنعتی و ایمنی برابر قوانین سازمان استاندارد باشند. قدرت کشندگی انواع کشنده‌ها و بارگیرها باید حداقل 20 تن بار باشد.

در خصوص برخورد گمرکات و پلیس راهور ناجا نیز پیشنهاد شد که حداقل مدارک را از واردکننده طلب کنند و حداکثر همکاری را با وارد کنندگان به عمل آورند؛ واردات کشنده از نوع ولوو، اسکانیا، بنز، داف، مان و رنو شامل این طرح می‌شوند.

بر اساس یکی دیگر از پیشنهادات واردات با شرایط "بدون انتقال ارز" می‌تواند انجام شود. ضمن این‌که شرط تأیید تولیدکننده داخلی برای واردات حذف شود.

در این جلسه پیشنهاد شد که حقوق و عوارض گمرکی 5‌درصد و ارزش افزوده کشنده‌ها و بارگیرهای وارداتی در ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده به موضوع معافیت‌ها اضافه شود.

هم چنین هر شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی باید حداقل سه دستگاه کشنده و بارگیر وارد کنند؛ میزان واردات سقف نداشته و شرکت می‌تواند به هر تعداد کشنده وارد کنند.

در این جلسه مطرح شد که شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی واردکننده به مدت 5 سال حق فروش قطعی و یا با وکالت‌نامه و یا توسط سند عادی را نداشته (مگر به دیگر شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی فعال) و در صورت بروز تخلف، موضوع در کمیته‌ای با حضور نماینده وزارت راه و شهرسازی و انجمن مربوطه بررسی و رأی صادر می‌شود.

در این جلسه پیشنهاد شد که هزینه اولین نقل‌وانتقال کامیون‌ها و بارگیرهای وارداتی پس از ورود در هنگام فروش و واگذاری از مالیات معاف هستند و شرایط و ضوابط دریافت مالیات از انتقال وسایط توسط شخص حقیقی برآورد شود.

با وجودی که حمل‌ونقل بین‌المللی صادرات خدمات محسوب می‌شود و ازآن‌جاکه درآمدهای حاصل از صادرات از پرداخت مالیات معاف هستند، پیشنهاد شد که شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی برای استفاده از وسایط مذکور در اجرای این طرح همانند دیگر فعالیت‌ها از پرداخت مالیات کارکرد کامیون معاف شوند.

 در عین حال پیشنهاد شد که بانک‌هایی که دولت و بانک مرکزی تعیین خواهد کرد موظف شوند تا وام 5 ساله با سود کم، با یک دوره تنفس دو ساله، در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل واردکننده بارگیر و کشنده قراردهند و مابه التفاوت نرخ سود را وزارت نفت و یا هر نهاد دیگری که دولت مشخص خواهد کرد تأمین کنند و یا ارز مورد نیاز از صندوق توسعه ملی تأمین شود.

در این طرح  در صورتی‌که شرکت حمل‌ونقل تا 3 ماه پس از صدور مجوز مبادرت به ورود کشنده و بارگیر نکنند مجوز مذکور باطل می‌شود.

در پایان این جلسه عنوان شد که با توجه به اهمیت موضوع، مقرر شد تا در فرصتی دو هفته‌ای، پیشنهادات بیش‌تر مورد بررسی قرار گیرد و نظرات صاحبن‌ظران و دست‌اندرکاران گرفته شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.