| کد خبر: 197270 |

جابه‌جایی رکوردهای نفتی ایران با خط لوله گوره- جاسک

روز گذشته طرح راهبردی خط لوله گوره - جاسک با امضای قراردادی با شرکت‌های داخلی برای ساخت و تأمین 50 ابرالکتروپمپ، وارد مرحله‌ای جدید از عملیات اجرائی شد.

تین نیوز

روز گذشته طرح راهبردی خط لوله گوره - جاسک با امضای قراردادی با شرکت‌های داخلی برای ساخت و تأمین 50 ابرالکتروپمپ، وارد مرحله‌ای جدید از عملیات اجرائی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از شرق، طرحی که قرار است بسیاری از رکوردهای صنعت نفت ایران را جابه‌جا کند. این رکوردها به‌طور مشخص در حوزه‌های مختلف و البته تأثیرگذار قابل مشاهده خواهد بود که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به نفت و صنعت نفت مرتبط می‌شود.

ایجاد یک پایانه راهبردی در خارج از سواحل خلیج فارس و امکان صادرات نفت از طریق سواحل دریای عمان، نخستین رکوردی است که با احداث این خط لوله ثبت خواهد شد که به‌لحاظ امنیتی برای کشور ارزش فوق‌العاده‌ای دارد. علاوه بر این، خط لوله پیش‌گفته به طول هزارو صد کیلومتر، طولانی‌ترین خط لوله انتقال نفت خام به پایانه‌های صادراتی کشور است.

با احداث این خط لوله، تأسیسات بزرگی برای امکان صادرات نفت در جاسک شامل مخازن راهبردی به میزان 500 هزار بشکه نفت، اسلکه پیشرفته، موج‌شکن و گوی‌های شناور برای پذیرش نفت‌کش‌های غول‌پیکر ایجاد می‌شود که در نوع خود اولین‌بار است چنین تأسیساتی به‌لحاظ فنی و حجم شکل می‌گیرد. نکته قابل توجه و مهم که در سخنان روز گذشته وزیر نفت نیز برجسته بود، امکان ایجاد منطقه آزاد تجاری در این منطقه محروم و درعین‌حال استراتژیک در جنوب کشور و در کنار آب‌های آزاد است که به‌طور مشخص با محوریت صنعت نفت خواهد بود.

تأسیس این منطقه آزاد تجاری بر بستر صنعت نفت می‌تواند سرآغاز حرکتی بزرگ برای توسعه صنعت نفت از یک سو و توسعه منطقه جاسک باشد. اعتبار تخصیصی برای احداث این خط لوله، هزارو 800 میلیون دلار پیش‌بینی شده که 700 میلیون دلار آن به‌طور مستقیم در منطقه جاسک و برای احداث تأسیسات مربوط به پایانه صادراتی خواهد بود که در نوع خود کم‌نظیر است. با ایجاد خط لوله

 گوره – جاسک و تأسیسات پایانه‌ای در جاسک و به‌دنبال آن تأسیس منطقه آزاد تجاری، دومین قطب بزرگ انرژی کشور با زنجیره‌ای از واحدهای تولیدی در حوزه پالایشی و پتروشیمی ایجاد خواهد شد و این مهم به توسعه و آبادانی سریع این منطقه کمک فراوانی خواهد کرد.

 براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، در فاز اول قرار است دو پالایشگاه مدرن با ظرفیت مصرف روزانه 450 هزار بشکه در این منطقه احداث شود که حرکتی بزرگ محسوب می‌شود.‌ یکی از رکوردهای درخور توجه این طرح راهبردی، حضور مؤثر و فعال شرکت‌های داخلی در اجرا و مهم‌تر از آن ساخت و تأمین تجهیزات حساس، کلیدی و فناورانه آن است که به‌طور مشخص دیروز با حضور وزیر نفت، یکی از قراردادهای آن به امضا رسید.

ساخت و تأمین50 الکتروموتور غول‌آسا و بزرگ برای انتقال نفت خام در این خط لوله هزارو صد کیلومتری، رکورد جدیدی برای شرکت‌های داخلی است که به گفته وزیر نفت علاوه بر ساخت، کار بهره‌برداری از آن را به مدت پنج سال نیز بر عهده خواهند داشت تا تضمینی برای کیفیت تولید این الکتروموتورها باشد. پیش‌بینی می‌شود با هدف تشویق شرکت‌های سازنده تجهیزات داخلی در حوزه‌های مختلف، این سیاست جدید یعنی مدیریت بهره‌برداری از تجهیزات به مدت محدود به سازندگان تجهیزات تسری پیدا کند.

رکورد دیگری که برای این طرح باید در نظر گرفت، لوله‌های مورد استفاده و مهم‌تر از آن تأمین ورق‌های مورد استفاده در این لوله است که تا پیش از این از خارج وارد می‌شد؛ اما برای اجرای طرح گوره – جاسک این ورق‌ها در داخل تولید شده و در یک زنجیره تولیدی با مشارکت شرکت فولاد مبارکه، شرکت اکسین و شرکت‌های لوله‌ساز به لوله تبدیل می‌شود. تهیه داخلی این ورق‌ها به گفته مقامات نفتی، از خروج نزدیک به 300 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است.

حضور فعال شرکت‌های داخلی در مراحل مختلف احداث خط لوله گوره – جاسک و ساخت در قالب ساخت و تأمین تجهیزات فنی مورد استفاده در طرح، اجرای عملیات لوله‌گذاری و ساخت تأسیسات و مدیریت پروژه، زمینه جهش و اقتصادی، فنی و مدیریت پروژه‌های بزرگ در حوزه تولید و صنعت نفت را فراهم کرده و توان رقابتی شرکت‌های داخلی در حوزه‌های بیان‌شده را در عرصه بین‌المللی و در قالب رقابت با شرکت‌های خارجی و مشارکت با آنها فراهم می‌کند.

این سیاست راهبردی در صورت تداوم و حمایت حاکمیتی به توسعه منطقی صنعت نفت و تقویت نقش پیشرانی آن در توسعه کشور کمک شایانی خواهد کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.