| کد خبر: 187676 |

فرصت‌ها و تهدیدهای متعدد پیش‌روی حمل‌ونقل برون و درون‌شهری

یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش روی صنعت حمل‌ونقل، ایمنی است که تاثیر قابل توجهی بر روی فرصت‌ها و چالش‌های ذکر شده دارد.

تین نیوز

حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در دهه‌های اخیر با رشد روزافزون خودروها در فضاهای شهری و بین شهری و تقاضاهای فراوان جابه‌جایی کالا و مسافر مواجه شده است. به این ترتیب فرصت‌ها و تهدیدهای متعددی پیش‌روی این صنعت قرار گرفته است.

از جمله فرصت‌های این صنعت می‌توان به کارآفرینی، رونق تولید، افزایش تقاضا برای ارائه خدمات حمل‌ونقل و غیره اشاره کرد. همچنین چالش‌های این صنعت شامل تصادفات، ترافیک، آلودگی هوا، افزایش مصرف حامل های انرژی و غیره می‌شود.

یکی از مهم‌ترین موضوعات پیش‌روی صنعت حمل‌ونقل، ایمنی است که تاثیر قابل توجهی بر روی فرصت‌ها و چالش‌های ذکر شده دارد. با توجه به آمارهای موجود، متاسفانه در طی 5 سال گذشته تعداد تصادفات رانندگی و تلفات جاده‌ای در کشور افزایش چشمگیری داشته است که نیازمند توجه و رسیدگی است. 

از ابتدای فروردین ۹۷ تا پایان آبان همان سال بیش از ۱۲ هزار نفر در اثر حوادث رانندگی در ایران جان خود را از دست داده‌اند که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۹۶ افزایش یافته است. یکی از اهداف ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته توسعه فناوری‌های مرتبط با خودروهای هوشمند و در نتیجه کاهش تلفات جاده‌‍ای است.

امروزه با استفاده از مفهوم هوشمندسازی، می‌توان به ایمنی بالاتر در حمل‌ونقل دست یافت. بر اساس گزارش یکی از نهادهای معتبر بین‌المللی در زمینه حمل‌ونقل، با استفاده از فناوری خودروهای متصل (یکی از زیرفناوری های حمل‌ونقل هوشمند)، به میزان قابل توجهی از تصادفات کاسته خواهد شد. هم‌چنین با استفاده از فناوری تماس اضطراری (ecall) قابل نصب بر روی خودروها (از دیگر زیرفناوری‌های حمل‌ونقل هوشمند) می‌توان به طور چشم‌گیری از میزان مصدومان و تلفات ناشی از تصادفات کاست. 

همان‌طور که اشاره شد، بیش‌ترین کاربرد هوشمندسازی حمل‌ونقل، در بخش جاده‌ای و تامین ایمنی این است اما کاربردهایی نیز در بخش های دریایی، هوایی و ریلی داشته و بنابراین در آن بخش‌ها نیز در بالا بردن ایمنی کاربرد خواهد داشت.

     *دبیر گروه حمل‌ونقل جاده‌ای ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.