| کد خبر: 218744 |

گزارش خبری قزوین

◄ تولیدکننده قزوینی از مشکلات پیش روی خود در سال جهش تولید می‌گوید

قزوین| یک تولیدکننده قزوینی که برای اولین بار موفق به تولید برف پاک کن از جنس سیلیکون شده است از مشکلات و موانع پیش روی خود در سال جهش تولید می‌گوید

تین نیوز

قزوین| یک تولیدکننده قزوینی که برای اولین بار موفق به تولید برف پاک کن از جنس سیلیکون شده است از مشکلات و موانع پیش روی خود در سال جهش تولید می‌گوید.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، جهش تولید که سیاست راهبردی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است در ارکان مختلف قابل تحقق بوده که یکی از آنها حمایت از صنایع کوچک و زودبازده و کارآفرینان برتر و دانش محور است.

صنایع کوچک، متوسط و زودبازده در مسیر تقویت تولید و اشتغال به ویژه برای حفظ و تقویت بنیه اقتصادی کشور در شرایط سخت اقتصادی کنونی، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

اینگونه صنایع با توجه به مزیت‌ها و قابلیت‌های بومی و منطقه‌ای می‌توانند زمینه ساز پیشرفت و اعتلای کشور و استان باشند.

در شرایط کنونی با وجود تحریم‌های ظالمانه، نیاز به ایجاد اشتغال پایدار، افزایش ظرفیت تولید، رقابت پذیری تولیدات، توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان و توسعه و تعمیق نهضت ساخت داخل احساس می‌شود و باید تمامی مسوولان در راستای شعار سال و تحقق این اهداف گام بردارند.

رشد و ترویج بیش از پیش صنایع کوچک و متوسط می‌تواند به تشدید رقابت جهانی، افزایش تقاضا برای محصولات متنوع، حرکت به‌سوی بازار منطقه‌ای و جهانی و مشتری محور شدن تولیدات منجر شود.

 حمایت از کارآفرینان و صنعتگران و بنگاه‌های اقتصادی توانمند و تولیدات با کیفیت داخلی، تأثیر مستقیمی بر استقلال و خودکفایی کشور دارد و موجبات توسعه رقابت‌پذیری و صادرات محصولات واحدهای تولیدی را فراهم می‌کند.

در این راستا خبرنگار قلم با محمدتقی اسداللهی، تولیدکننده قزوینی که برای اولین بار در کشور برف پاک کن خودرو و تیغه آن را تولید کرده است، به گفت و گو نشسته و دستاوردها، مشکلات و چالش‌های پیش روی تولید را از وی جویا شده است.

از چه سالی فعالیت خود را در عرصه تولید برف پاک کن آغاز کردید؟

از سال ۸۵ وارد فعالیت در این عرصه شدم و توانستم برای اولین بار تیغه برف پاک کن را در کشور تولید کنم.

در حال حاضر چند تولید کننده بسیار بزرگ در زمینه تولید تیغه برف پاک کن در کشور فعالیت دارند که بدنه‌های این قطعه را در داخل تولید کرده ولی لاستیک و فنر آن را وارد می‌کنند ولی من موفق شدم بدنه برف پاک کن و لاستیک تیغه آن را برای انواع خودروها تولید کنم.

هم اینک تمامی برف پاکن‌های موجود در بازار یا بدنه، لاستیک یا فنر آنها وارداتی است اما برخی شرکت‌ها بدنه را تولید کرده اند و لاستیک و فنرهای جانبی برف پاکن را را وارد کرده و در داخل مونتاژ می کنند ولی ما اولین تولیدکننده تیغه برف پاک کن در کشور از جنس سیلیکون هستیم.

خود تیغه چه ترکیباتی دارد که امکان تولید آن در کشور وجود نداشته است؟

در ترکیبات تیغه برف پاک کن کمبودی وجود نداشته است بلکه مشکل اصلی در فقدان دانش تولید آن بود. لاستیک تیغه برف پاک کن باید به طول یک متر، شیشه خودرو را پاک کند و کوچکترین خطی هم بر روی شیشه نیفتاده و مانع دید راننده هم نشود، ما یک قالب درست کرده و این تیغه و لاستیک را در داخل تولید می‌کنیم.

برای به دست آوردن این لاستیک هم چند ماده را ترکیب می‌کنیم و این تیغه را برش زده و آن را تولید می‌کنیم.

لاستیک تولیدی ما که علامت استاندارد را هم دریافت کرده، از جنس سیلیکون است درحالیکه تمامی لاستیک‌های وارداتی موجود در بازار از جنس ان آر هستند.

تفاوت جنس سیلیکون و ان آر چیست؟

تیغه از جنس سیلیکون تا ۲۸۰ درجه مقابل حرارت آفتاب پایدار است و نمی سوزد درحالیکه تیغه‌های از جنس ان آر، یکسال بیشتر دوام نمی‌آوردند و می پوسند

 لاستیک سیلیکون تا ۲۸۰ درجه گرما و زیر ۱۰۰ درجه سرما مقاوم است و هفت تا هشت سال کار می کند.

تیغه‌هایی که الان در بازار موجود است در سرمای زیر ۱۵ تا ۲۰ درجه، پاک کنندگی خود را از دست می‌دهند اما این سیلیکون نرمی و لطافت خود را دارد و هیچ وقت در هوای سرد یخ نزده و قدرت پاک کنندگی آن از میان نمی رود.

آیا طراحی دیگری هم برای این برف پاک کن داشته اید؟

بله علاوه بر طراحی این قطعه برای مقاومت در برابر هوای گرم و سرد، یک آداپتور یا قطعه وصل کننده تیغه به دسته برف پاک کن را طراحی و تولید کرده ایم که به سه نوع دسته برف پاک کن می خورد.

با استفاده از این قطعه، یک راننده حتی در بیابان هم بدون برف پاک کن نمی‌ماند تا به شهر برسد و برف پاک کن مناسب خودروی خود را تهیه نماید.

همچنین در این طراحی، همه بست های برف پاک کن را بر روی یک بست پیاده کرده ایم تا برف پاک کن برروی همه نوع ماشین‌ها قابل نصب باشد.

همچین یک مزیت دیگر این طراحی آن است که به راحتی بدون ابزار می توان تیغه برف پاک کن را با دست عوض کرد.

آیا شرکت شما به عنوان یک واحد تولیدی دانش بنیان ثبت شده است؟

خیر ثبت نشده و هنوز به دنبال آن نرفته ایم

شرکت شما چقدر نیرو دارد؟

چون تا سال قبل بیشتر این محصول به ایران وارد می‌شد نمی‌توانستیم تولید آنچنان انبوهی داشته باشیم ولی در سال جاری با تعیین شعار جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب، وارادت کالاها کمتر یا قطع شده و به تبع، وضعیت تولید ما نیز بهتر شد و الان تا ۲۰ نفر امکان اشتغال داریم

سرمایه ما روی این طرح ۲ میلیارد تومان بوده که از آورده شخصی تامین شده است

قیمت کالای تولیدی شما نسبت به اجناس مشابه خارجی چقدر است؟

قیمت این تیغه‌ها در سایت‌های خارجی ۲۰ تا ۳۰ دلار تعیین شده است ولی ما در داخل به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان می‌فروشیم که این موضوع نشان دهنده، ارزش صادراتی این محصول است

ما برف پاکن را برای ۹۰ نوع ماشین تولید می‌کنیم و قیمت ما نسبت به رقبای خارجی بسیار پایین تر است

به عنوان یک کارآفرین چه درخواست‌هایی از مسوولان دارید؟

هم اینک بخشی از دستگاه‌های ما در شهر صنعتی، یک قسمت در پارک علم و فناوری و یک کارگاه هم در داخل شهر داریم ولی جای ثابتی برای تولید نداریم.

ما درخواست حمایت تسهیلاتی و مکانی داریم تا بتوانیم با شروع فصل سرما برای تولید این محصول و بی نیاز کردن کشور از واردات آن اقدام کنیم.

اگر تسهیلات مناسب به ما داده شود می‌توانیم به تولید انبوه رسیده و صادرات هم داشته باشیم.

ما الان صادرات نداریم ولی تولیدات خود را قبلا به برخی شرکت‌های بزرگ قطعه سازی ایران داده ایم و آنها به کشورهای عراق و افغانستان صادر کرده اند.

ما امروز دانش تولید این محصول را داریم و از صفر تا ۱۰۰ برف پاک کن را می‌توانیم تولید کنیم و در صورت حمایت جدی به صادرات نیز خواهیم رسید.

میزان نیاز بازار به این قطعه و تولید شما چقدر است؟

هم اینک حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون تیغه برف پاک کن وارد کشور می‌شود که اگر میانگین قیمت آنها ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شود رقم نجومی برای واردات آن هزینه می‌شود.

میزان تولید ما در یک فصل ۵۰ هزار عدد بود که هم اینک به ۲۰۰ هزار قطعه افزایش یافته است و اگر نیرو اضافه کنیم می توانیم تا یک میلیون هم تولید داشته باشیم.

آیا خودروسازان از شما خریداری می‌کنند؟

متاسفانه ما وقتی می خواهیم جنس را بفروشیم خودروسازان کالا را بدون تحویل چک دریافت می‌کنند که امکان چنین کاری برای ما وجود ندارد.

این درحالی است که اگر خودروسازان از همین قطعات تولید داخل، خریداری کنند بسیار برای آنها به صرفه تر خواهد بود و هم جلوی خروج ارز را گرفته و اشتغالزایی نیز به دنبال خواهد داشت.

از سوی دیگر، لاستیک‌های جنس ان آر که وارد کشور می‌شود بعد از یکسال ماندن در انبار، کیفیت خود را از دست می دهند و خشک می شوند و دیگر شیشه خودرو را پاک نکرده و بر روی آن خط می اندازند.

درحالیکه جنس سیلیکون اینگونه نیست و اگر ۱۰ سال هم در انبار بماند، کیفیت خود را از دست نمی دهد

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.