بازدید سایت : ۵۷۲۶۱

آغاز روزهای ترانزیتی راه‌آهن اینچه‌برون

آغاز روزهای ترانزیتی راه‌آهن اینچه‌برون

تین نیوز | چند ماه پس از افتتاح خط ریلی بین‌المللی اینچه‌برون که ایران را به آسیای میانه وصل می‌کند نخستین گام‌ها برای افزایش نقش ترانزیتی این خط ریلی از سوی راه‌آهن برداشته شده و بناست در آینده نزدیک اجرایی شود.
 
این راه‌آهن بزرگ که ایران را به ترکمنستان و قزاقستان و سپس به آسیای شرقی و چین متصل می‌کند در حالی با حضور روسای جمهوری سه کشور در سال گذشته افتتاح رسمی شد که هدف ترانزیتی و اقتصادی نسبت به هدف مسافرتی در آن ارجحیت داشت.
 
با توجه به ظرفیت‌های موجود در این خط ترانزیتی و حجم مبادلات اقتصادی که بین سه کشور فعال در این خط ریلی و دیگر کشورهای همسایه در منطقه وجود دارد از همان ابتدا ایران اعلام کرد برای این خط آهن برنامه‌های اقتصادی بزرگی در نظر گرفته است. جابجایی بخش قابل توجهی از صادرات کشور چین به اروپای غربی از طریق خاک ایران و اتصال کشورهای آسیای میانه به خلیج‌فارس و دریای عمان دو هدف عمده اقتصادی این راه‌آهن است که البته برای رسیدن به اهداف اصلی آن هنوز راه طولانی باقی مانده است.
 
در چند ماه گذشته مقامات حوزه راه‌آهن سه کشور چند دیدار مختلف به منظور برقراری مقدمات لازم برای رشد سفرهای ترانزیتی داشته‌اند تا مشکلات فنی موجود بین راه‌آهن ایران و ترکمنستان حل شود.
 
حالا با گذشت چند ماه از این گمانه‌زنی‌ها و به دنبال نهایی شدن برخی از مسائل فنی موجود در این خط در جریان دیدار رییس کمیته ترانزیت راه‌آهن ایران با وزیر راه آهن قزاقستان یکی از نخستین قراردادهای ترانزیتی بزرگ در این مسیر نهایی شده است.
 
بر مبنای گزارش‌های ارائه شده از مذاکرات، قزاقستان موافقت کرده است سالانه حدود یک میلیون تن گندم خود را از طریق این خط ریلی جابجا کند و البته بحث ترانزیت آهن و دیگر محصولات عمده قزاقستان نیز در مذاکرات دو طرفه با ایران مطرح شده و بناست در آینده نزدیک وارد خط سیر این محور مهم شود.
 
هر چند با توجه به هزینه‌های صورت گرفته در سه کشور و ظرفیت بالقوه‌ای که در این خط راه‌آهن وجود دارد بحث کردن از ترانزیت یک میلیون تنی با اهداف جامع این طرح در آینده‌ای 10 ساله فاصله دارد اما این موضوع می‌تواند شروعی جدی بر ادامه همکاری‌های ترانزیتی ریلی بین سه کشور باشد و البته فضای بازاریابی برای آن در راستای ایفای نقش در زمینه ترانزیت کالاهای چینی و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را فراهم کند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.