◄ فیلم| فرآیند ریل گذاری راه آهن پرسرعت در خطوط بدون بالاست
دال خط یا خط بدون بالاست به گونه ای از روسازی خطوط ریلی گفته می شود که در آن تراورسها بجای آنکه روی بستری از خرده سنگ ها (بالاست) قرار بگیرد بر روی سازه ای بتنی مسلح قرار داده می شود.
دال خط یا خط بدون بالاست به گونه ای از روسازی خطوط ریلی گفته می شود که در آن تراورسها بجای آنکه روی بستری از خرده سنگ ها (بالاست) قرار بگیرد بر روی سازه ای بتنی مسلح قرار داده می شود.
به گزارش تین نیوز، مزایای فراوان خطوط ریلی بدون بالاست (دال خطها)، علی الخصوص در خطوط پرسرعت، باعث افزایش چشمگیر استفاده از این نوع خطوط شده است. خط آهن بدون بالاست به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد و قادر به تحمل بارهای وارده بیشتری است. به این خاطر در خطوط ریلی با سرعت بالا از این گونه روسازی بهره می گیرند. استفاده از این خطوط در داخل تونل ها و پل ها به دلیل دشواری عملیات تعمیر و نگهداری رایج تر است. هزینه ساخت دال خط ها از هزینه ساخت روسازی های بالاستی بیشتر است.
گاه در روسازی خطوط مترو و تراموا نیز از این روش استفاده می شود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.