| کد خبر: 211839 |

خون تازه در رگ‌های ذخیره‌گاه جنگلی بلوط شازند

رییس منابع طبیعی و آبخیرداری شازند با بیان اینکه پروژه جنگل‌کاری ۴۰۰ هکتاری بلوط و بادام کوهی در منطقه سرسختی شازند به بهره برداری رسید، گفت: بارش های یکی دو سال اخیر حال درختان بلوط این منطقه را بهتر کرده است.

تین نیوز

رییس منابع طبیعی و آبخیرداری شازند با بیان اینکه پروژه جنگل‌کاری ۴۰۰ هکتاری بلوط و بادام کوهی در منطقه سرسختی شازند به بهره برداری رسید، گفت: بارش های یکی دو سال اخیر حال درختان بلوط این منطقه را بهتر کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا محسن محمدی با اشاره به بهره برداری ۴۰۰ هکتار جنگل‌کاری در شهرستان شازند، بیان کرد: پروژه جنگل کاری از اواخر سال ۹۸ و فروردین ماه ۹۹ در منطقه سرسختی این شهرستان انجام شد و با ۹۵ درصد پیشرفت در روز گذشته به بهر برداری رسید.

وی با بیان اینکه در این منطقه بلوط و بادام کوهی کاشته شده است، افزود: این ۴۰۰ هکتار جنگل کاری بلوط با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی در کنار ۲۱۰ هکتار ذخیره گاه جنگلی بلوط به جهت توسعه این منطقه انجام گرفت و نهال کاشته شده از نظر ژنتیکی با گونه های ذخیره گاه در یک رده هستند و بر این اساس، در آینده توسعه ذخیره گاه جنگلی بلوط شازند را شاهد خواهیم بود.

محمدی با تاکید بر اینکه در حال حاضر این نهالکاری سرسبزی مناسبی را به منطقه داده است و در آینده با رشد و الحاق به ذخیره‌گاه فضای مناسبی از درختکاری را ایجاد می کند، گفت: طی چهار تا پنج سال آینده این سرسبزی در منطقه نمود بهتری خواهد داشت و علاوه بر توسعه پوشش جنگلی در منطقه، کنترل سیلاب و نفوذ آب به سفره های آب زیرزمینی به کمک چاله های حفر شده به طول و عرض هفت متر و عمق یک متر نیز میسر شده که عملا محل ذخیره آب محسوب می شوند.

وی در خصوص آبرسانی به این ۴۰۰ هکتار اظهار کرد: با جاده های دسترسی ایجاد شده در منطقه، آبرسانی به صورت دستی و با استفاده از تانکر صورت خواهد گرفت، البته میزان بارندگی سالانه این منطقه به ۵۰۰ میلیمتر می رسد که خود به آبیاری این منطقه کمک شایانی خواهد کرد، اما این آبرسانی طی دو سال آینده با هدف استقرار و ریشه دوانی درختان انجام می شود.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شازند افزود: خوشبختانه ذخیره‌گاه جنگلی بلوط شازند دچار آسیب‌ها و آفت‌هایی که در سال‌های اخیر جنگل‌های بلوط کشور را تحت تاثیر قرار داده، نشده است، اما خشکسالی های سال‌های اخیر باعث ضعف بلوط‌ها شد که خوشبختانه در یکی دوسال اخیر به دلیل میزان مطلوب بارش‌ها شرایط مناسبی در این منطقه برای درختان بلوط ایجاد شد و امیدواریم با استمرار بارش ها در سال‌های آینده زادآوری طبیعی بلوط در ذخیره‌گاه جنگلی شازند را شاهد باشیم.

محمدی با اشاره به اینکه تاکنون موضوع گردشگری در ذخیره‌گاه جنگلی به دلیل اینکه این منطقه تنها گونه ژنتیکی غرب کشور است مدنظر نبوده است، افزود: ۴۰۰ هکتار جنگل‌کاری ایجاد شده می تواند توسعه گردشگری این منطقه را با توجه به مناظر طبیعی موجود افزایش دهد و قطعا در یکی دوسال آینده با به ثمر نشستن نهال‌ها می توان گردشگر را به این منطقه جذب کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.