بازدید سایت : ۷۲۵۰۴

همکاری لجستیکی ایران و قزاقستان در سطح دولتی و بخش خصوصی

از ساخت بنادر لجستیکی توسط قزاقستان در ایران تا فعالیت اقتصادی ایران در بزگترین مرکز لجستیکی منطقه در قزاقستان

همکاری لجستیکی ایران و قزاقستان در سطح دولتی و بخش خصوصی
تین نیوز |

مدیر مرکز لجستیک بندر اکتاو قزاقستان، اسفندماه سال گذشته به‌منظور بررسی مزایای رقابتی مرکز لجستیک بندر اکتاو که بزرگترین مرکز لجستیکی منطقه نیز هست، مهمان فدراسیون حمل‌ونقل و لجستیک ایران بود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از شیپنا، در این نشست قرار شد که تجار و شرکت‌های حمل‌ونقلی ایرانی فعالیت خود در این بندر و مرکز لجستیکی را افزایش دهند.

حالا اما در راستای اجرای برنامه پنج ساله همکاری بین امور خارجه دو کشور، روابط تجاری و لجستیکی به سطح روسای جمهور رسیده و قرار است زمین‌هایی در بندر امیرآباد و بندرعباس در اختیار قزاقستان برای ساخت مراکز لجستیکی قرار گیرد.

این تصمیم در جریان دیدار اخیر مختار تلوبردی، معاون وزیر خارجه قزاقستان و محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان اتخاذ شده است.

در طول هفته‌های گذشته نیز نشست مشاوران سیاسی قزاقستان و ایران در تهران برگزار شده بود و طرفین در این نشست چشم‎انداز و ظرفیت‌های همکاری تجاری و اقتصاد حمل‌ونقل را مورد بررسی قرار داده بودند.

پیش‌بینی می‌شود که روابط تجاری به‌ویژه در حوزه حمل‌ونقل با کشور قزاقستان آغازگر فصل جدیدی از مراودات اقتصادی با شیوه‌های نوین نقل و انتقال مالی در شرایط تحریم‌ اقتصادی باشد.

معرفی مختصر جمهوری قزاقستان: این کشور با دو میلیون و ۷۲۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود ۱۷ میلیون نفر جمعیت دارد. اقتصاد قزاقستان مبتنی‌بر اصول اقتصاد بازار آزاد و خصوصی‌سازی و بخش عمده گردش اقتصادی این کشور بر پایه صدور منابع انرژی به ویژه نفت و گاز، منابع معدنی و محصولات کشاورزی استوار است.

ظرفیت‌های همکاری ایران و قزاقستان؛ از گذشته تا امروز

ترانزیت: این حوزه بسیار مورد علاقه طرف قزاقی است و همان طور که روندها نشان می‌دهد، این کشور طی سال‌های پس از فروپاشی مباحث مربوط به ترانزیت را با علاقه‌مندی و دقت پیگیری کرده است.

همکاری‌های تجاری و بازرگانی: ایران به منظور برقراری موازنه تجاری با قزاقستان مایل است در این حوزه شرایطی فراهم گردد که شرکت‌های ایرانی دسترسی آسان‌تری به بازارهای قزاقستان داشته و این کشور به نیز شرایط را برای جذب کالاها و صدور خدمات فنی و مهندسی ایران تسهیل نماید.

همکاری در زمینه انرژی: عمده همکاری تهران و آستانه در این زمینه شامل سوآپ و انتقال نفت تولیدی قزاقستان از خاک ایران به سایر خریداران بوده است.

همچنین دو کشور طی سال‌های اخیر در زمینه ساختمان‌سازی، خدمات فنی و مهندسی نیز همکاری‌هایی را داشته و این زمینه نیز از قابلیت‌های زیادی برای توسعه برخوردار است.

دو کشور طی سال‌های اخیر دو کشور بر ضرورت توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف تاکید کرده و گام‌های عملی زیادی نیز در این زمینه‌ برداشته‌اند.

در همین راستا و با عنایت به ظرفیت‌های بسیاری اقتصادی در قزاقستان، این کشور برای ایران و شرکت‌های ایران اهمیت بالایی دارد و در مقابل، آستانه نیز با توجه به موقعیت مناسب ژئوپولیتیکی ایران، نسبت به گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با تهران اهتمام عملی داشته است. به همین اعتبار، حجم مبادلات تجاری میان ایران و قزاقستان در شش سال اخیر با پنج برابر افزایش از ۴۰۰ میلیون دلار به بیش از دو  میلیارد دلار رسیده است.

منبع: شیپنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.