◄ طولانی ترین تونل های راه آهن ایران
در ایران، تونل های ریلی زیرزمینی بیشتر در مسیرهای شهری و برای حل مشکلات ترافیکی و توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری استفاده می شوند.

در ایران، تونل های ریلی زیرزمینی بیشتر در مسیرهای شهری و برای حل مشکلات ترافیکی و توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری استفاده می شوند.تونل های زیبا، جلوه ای از نبوغ و توانمندی مهندسین راه آهن است.
فهرست تونل هایی با طول بیش 2 کیلومتر:
1) تهران - تونل زیرزمینی، منطقه 17 - بطول 8000 متر
2) هرمزگان، تونل 15، بلاک زادمحمود - اضطراری۶ - بطول 3000 متر
3) شمال١، تونل 55، بلاک گدوک - دوگل - بطول2887 متر
4) شرق، تونل خماری، بلاک کامه - حصارجلال بطول 2850 متر
5) خراسان، تونل 2، بلاک مرزداران رباط اشرف بطول 2680 متر
6) شرق، تونل جنرال بلاک عشق آباد - غنی آباد بطول 2600 متر
7 ) زاگرس، تونل شاهی ، بلاک تله زنگ - تنگ۵ بطول 2525 متر
8) زاگرس، تونل شاهپور بلاک تله زنگ - تنگ ۵ بطول 2481 متر
9) شمال2، تونل 18، بلاک شیرین سو - لوشان بطول2045 متر
◄ تصاویری از پل های تاریخی راه آهن ایران
فهرست تونل های شاخص در نواحی با طولی بین ۱ تا ۲ کیلومتر
ممکن است تعداد بیشتری از تونل های بالای 1000 متر در بعضی مناطق مانند لرستان، زاگرس و … وجود داشته باشد که فهرست نشده اند.
10) فارس، تونل 12، بلاک پاسارگاد - سعادت شهر 1890 متر
11) لرستان، تونل 120، بلاک قارون - بیشه بطول 1817 متر
12) آذربایجان، تونل ضحاک، بلاک بابک - خراسان بطول 1744متر
13) اراک، تونل آران، بلاک فیروزان - زاگرس بطول، 1237 متر
14) شمالغرب ، تونل 4، بلاک پلدختر - میانه بطول 1207 متر
نواحی یزد، اصفهان، جنوبشرق و قم با تونل هایی بطول کمتر از 1000 متر در ردیف های بعدی قراردارند.
گفتنی است مناطق جنوب، غرب، کرمان شمالشرق 1 و شمالشرق2 فاقد تونل ریلی می باشند.
منابع : تاریخ و جغرافیای راه آهن، نقشه راه آهن ایران، اطلاعات عمومی راه آهن ج.ا.ا