| کد خبر: 251218 |

خودرو اسپرت مادا ۹ از افغانستان و پشت پرده آن با تویوتا و فرمول یک + ویدیو

خودرو اسپرت مادا 9 از کشور افغانستان، تلاش‌ مهندس‌های این کشور را به تصویر می‌کشد اما هایپرکار MADA 9، رازهای عجیبی را در زیر شاسی خود مخفی کرده است!

تین نیوز

خودرو اسپرت مادا 9 از کشور افغانستان ، تلاش مهندس های این کشور را به تصویر می کشد اما هایپرکار MADA 9، رازهای عجیبی را در زیر شاسی خود مخفی کرده است!

به گزارش تین نیوز به نقل از گجت نیوز، نام این خودرو را بارها و طی روزهای گذشته شنیده ایم. ابر خودرویی که از دل محدودیت های کشور افغانستان متولد شده است و حتی برخی از کاربران، لقب لامبورگینی یا بوگاتی افغانستانی را به آن هدیه داده اند. به هر حال هرچند که ابر خودرو مادا ۹ فوق العاده خوش چهره است و حتی صدای دلنوازی دارد اما همه چیز آنطور که فکر می کنید نیست! در ادامه با جدیدترین ویدیو منتشر شده از هایپر کار مادا ۹ همراه می شویم و سپس به بررسی جزئیات جدیدی که از آن منتشر شده است، می پردازیم.

نگاهی دقیق به خودرو اسپرت مادا ۹

تا اینجای کار متوجه شده ایم که خودرو اسپرت مادا ۹ طی یک پروسه ۵ ساله تکمیل شده است که حاصل کار ۳۰ مهندس افغانستانی به حساب می آید. همچنین محمد رضا احمدی، مدیر ارشد پروژه ی هایپر کار مادا ۹ هم تحصیلات خود را در ایران به پایان رسانده است و با انتشار جدیدترین ویدیو خود در اینترنت، از مهمان نوازی ایرانی ها تشکر کرده است.

حالا در جدیدترین اخبار منتشر شده از ابر خودرو MADA 9، اطلاعات جالبی از مشخصات فنی، سیستم تعلیق، سیستم ترمز، شاسی و صدای اگزوز آن منتشر شده است که در ادامه راجع به آن ها صحبت خواهیم کرد.

مشخصات فنی ماشین مادا ۹ و حضور پیشرانه تویوتا و سیستم تعلیق پیشرفته

خودرو اسپرت اففانستان مادا

پیش از این و با توجه به محل قرار گیری پیشرانه در خودرو اسپرت مادا 9 و فرم رادیاتورها، حدس می زدیم که خودرو اسپرت مادا 9 میزبان یک موتور 6 سیلندر خورجینی باشد. البته شایعات زیادی هم وجود داشت که ابر خودرو MADA 9 در زیر شاسی خود، میزبان موتور ماشین های کارتینگ است که با توجه به وزن و ابعاد این خودرو، این شایعات در همان روزهای اول از روی میز کنار رفتند.

پیشرانه تویوتا کرولا در ابر خودرو مادا ۹ از افغانستان پیشرانه تویوتا کرولا در ابر خودرو مادا ۹ از افغانستان

اکنون به صورت رسمی تایید شده است که ابر خودرو افغانستانی MADA 9 از پیشرانه 4 سیلندر خطی و تنفس طبیعی تویوتا کرولا بهره می برد. پیشرانه 1.8 لیتری l4 تویوتا کرولا در بهترین حالت خود می تواند 130 اسب بخار را از طریق گیربکس اتوماتیک یا دنده ای به چرخ های جلویی منتقل کند. این موتور 1.8 لیتری را در کرولاهای مدل 2006 و 2008 دیده بودیم و اگر به سراغ تویوتا کرولاهای مدرن مانند تویوتا کرولا مدل 2014 تا 2017 برویم، با پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری رو به رو خواهیم شد که تقریبا 150 اسب بخار را هدیه می دهد.

به نظر شما ۱۵۰ اسب بخار برای خودرویی که چنین صدا و ظاهری دارد، کافی خواهد بود؟ این در حالی است که لامبورگینی ایرانی با موتور بیوک، بیش از ۲۰۰ اسب بخار را تحویل می داد!

خودرو اسپرت افغانستان مادا

البته از آن جایی که هایپر کار مادا 9 فعلا در مراحل تست و توسعه است، شاید یک پیشرانه قوی تر برای آن انتخاب شود یا حتی همین موتور کرولا هم کمی تقویت شود. همچنین باید اشاره کنیم که گیربکس خودرو اسپرت افغانستانی مادا 9 هم احتمالا از نوع CVT خواهد بود.

سیستم اگزوز دو کاناله و فعال در هایپر کار مادا ۹ از افغانستان سیستم اگزوز دو کاناله و فعال در هایپر کار مادا ۹ از افغانستان

یکی دیگر از جذابیت های نمای عقب در هایپرکار MADA 9، حضور سیستم اگزوز دوال اکتیو است که خسته کننده بودن پیشرانه ی کرولا را حسابی جبران کرده و صدای فوق العاده جذابی را از این موتور 200 اسب بخاری بیرون کشیده است. البته این قسمت هنوز جای کار دارد و امیدواریم که یک اسپویلر معمولی یا حتی اکتیو، در قسمت عقب هایپرکار مادا 9 قرار بگیرد تا چسبندگی چرخ های عقب و داون فورس ماشین را بیشتر کند.

محمد رضا احمدی در کنار ماشین سوپر اسپرت MADA 9 محمد رضا احمدی در کنار ماشین سوپر اسپرت MADA 9

پیشرانه خودرو اسپرت مادا 9 در محور عقبی نصب شده و این خودرو از نوع دیفرانسیل عقب یا همان RWD است اما محل قرار گیری رادیاتور که در سمت چپ سپر عقب قرار دارد، کمی عجیب است. فرقی ندارد که پیشرانه شما چند سیلندر است یا چقدر توان داشته باشد، معمولا رادیاتور در جلوترین قسمت خودرو قرار می گیرد.

 خودرو اسپرت افغانستان مادا9 شاسی لوله ای در هابپرکار MADA 9

اما از آنجایی که پمپ آب در موتور تویوتا کرولا، آن چنان قوی نیست و نمی تواند کار گردش آبِ فشار بالا را در فواصل طولانی انجام دهد، رادیاتور ماشین مادا ۹ مجبور است در کنار پیشرانه نصب شود. با توجه به حجم کم هوایی که از هواکش های کناری به رادیاتور خودرو اسپرت مادا ۹ می رسد، احتمال می دهیم که پیشرانه آن با مشکل خنک کاری رو به رو شود.

خودرو اسپرت افغانستان مادا.jpg 1

در ادامه به سیستم ترمز خودرو اسپرت مادا ۹ می رسیم که با توجه به عملکرد آن در برف و سر خوردن و قفل کردن چرخ های محور جلو، کاملا معلوم است که ترمزهای خودرو اسپرت مادا ۹ فاقد  سیستم ABS  هستند و سیستم کنترل توزیع نیروی ترمز یا همان  EBD  هم در آن ها وجود ندارد.

همچنین اکنون می دانیم که هایپر کار مادا 9 بر روی یک «شاسی لوله ای» یا همان «شاسی Tubular» سوار شده و جنس بدنه آن به صورت عمده از جنس فایبرگلاس است که وزن خودرو اسپرت مادا 9 را کاهش می دهد. شاسی لوله ای شاید در برابر شاسی صفحه ای و نردبانی، وزن بیشتری داشته باشد اما ایمنی بالاتری را هم فراهم می کند. البته در ازای ایمنی بیشتر، فضای کابین را هم کاهش می دهد و قیمت و زمان ساخت آن هم بالاتر خواهد بود.

 خودرو اسپرت افغانستان مادا 9

در ادامه به سیستم تعلیق خودرو اسپرت مادا 9 می رسیم که گفته می شود از نوع «پوش راد» یا همان “Pushrod” است. این سیستم تعلیق را معمولا در خودروهای سوپر اسپرتی می بینیم که در زمان حرکت، «داون فورس» یا «نیروی رو به پایین» و زیادی را تجربه می کنند. سیستم تعلیق «پوش راد» علاوه اینکه نیروی داون فورس را بهتر مدیریت می کند، می تواند مرکز ثقل خودرو را هم کاهش دهد و این سیستم تعلیق از اجزای مهم در ماشین های فرمول یک به حساب می آید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی جان 18 1

    واقعا خیلی عالیه دمشون گرم

  • ناشناس 11 1

    عالی

  • کبیر کاتیال 12 2

    خیلی حالی چند ماه بعد موشک می پرسته کره مریخ

  • ناشناس 7 1

    خیلی زیبا آفرین👍

  • Hasani 7 1

    عالی
    به امید موفقیت بیشتر...

  • ناشناس 3 7

    فقط پراید

  • ناشناس 6 7

    خوب زور تان میده مردم های حسود

  • ناشناس 6 1

    عالی

  • یاسین 8 3

    عالی دمتون گرم کشورتونم جنگ زده است بازم موفق ب ساخت همچین ماشینی شدید

  • ناشناس 3 0

    علی دمتون گرم

  • ناشناس 3 0

    آفرین،😱👉
    عالی،💖👉
    عالی،💖👉
    عالی،💖👉
    آفرین👌 به سازندش؛👏👉

  • ناشناس 3 0

    دمش گرررررم به امید موفقیت های بیشترررررر

  • هیچکس 2 3

    یه ماکت ساختن و نشون دادن،چرا بس حتی در ماشین رو باز نمیکنن یا کاپوت یا صندق رو باز نمیکنن نشون بدن

    • حامد 1 0

      پس چجوری حرکت میکنه

    • ناشناس 0 0

      من کاری به ماشین اینا ندارم ولی خدایی از همین پرایدی که ۲۵۰میلیون قیمتش هست بنظرتون این از پراید بهتر نیست؟

  • الله نظر 3 0

    عالی بودن ❣️ 😍😍😍😍😍

  • ناشناس 0 0

    عالی بود ممنون از شما و هم کاراتون🇦🇫🇦🇫🇦🇫🇦🇫

helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید