• محمولات صادراتی کیوی و سیب برای نخستین بار از طریق مجتمع بندری آستارا با کانتینرهای یخچالی و با کشتی از طریق دریای خزر به بندر اکتائو در قزاقستان ارسال شدند.

  • تاخیر در تصویب طرح ویژه راهبردی توسعه پایدار و یکپارچه جزایر جنوب کشور، در رقابت با کشورهای همسایه بیشتر نمودار می شود اما توجه به این ظرفیت های زیست محیطی و اقتصادیِ خدادای در یک سال گذشته به نحوی تسریع یافته که در قسمت های مختلف از جمله توجه به تجهیز بنادر تجاری جنوب، اهتمام در انجام پروژه های بازآفرینی شهری در این مناطق و همچنین بهسازی مبلمان شهری و نمای ساختمان ها و سالم‌سازی بنادر تفریحی، نمودار است.

  • میزان مصرف سوخت سالیانه کشتی های ایرانی حدود یک و نیم میلیون تن است و چون بین ۷۰ تا ۹۰ درصد کالاهای اساسی کشور مثل دانه های روغنی، ذرت، روغن مایع، برنج و گندم از دریا وارد می شود، تامین سوخت کشتی‌ها به موضوعی بسیار مهم تبدیل شد. این نیاز تامین شد اما دیرهنگام.

  • بندر چابهار حلقه اتصال ارسال کالاهای هندی به افغانستان و فراتر از آن به آسیای مرکزی و کشورهای حوزه سی آی اس است. این بندر، بندری در حال توسعه است که می تواند به عنوان موتور محرکهاقتصاد کشور قلمداد شود.

  • حمل ونقل دریایی کشور در شرایط فعلی بیش از همیشه نیازمند همکاری تجاری و فکری بخش دولتی و خصوصی با یکدیگر است.

  • دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی امروز و به مناسبت روز جهانی دریانوردی، در تاریخ ۲۴ سپتامبر مصادف با سوم مهرماه، این روز را فرصتی برای آگاهی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل عنوان کرد.

  • ارائه بسته های تشویقی و تخفیفات به بزرگترین بندر اقیانوسی کشور برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی باعث شده است تا واردات از این طریق به رشد 330 درصدی برسد.

  • ساماندهی جامع شناورها و انضباط بخشی به تردد آنها در دریا، شناسایی و جلوگیری از تردد شناورهای بدون هویت در کلیه مناطق دریایی شمال و جنوب کشور و شناسایی سیستمی و جلوگیری از حمل ونقل کالای قاچاق در دریا از مهمترین وظایف موسسات رده بندی در صنعت دریایی کشور است که شیوع کرونا مانع از انجام به موقع چنین اهدافی شده و لطمه جبران ناپذیری بر اقتصاد این شرکت ها وارد آورده است.

  • تاکنون ۸ فصل از فصول پیش‌نویس قانون دریایی آماده ارائه به تمام صاحب نظران و فعالان در عرصه حمل ونقل دریایی است تا چنانچه نظر اصلاحی و تکمیلی نسبت به آن دارند، موارد را به سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کنند.

  • ترافیک شدید در بنادر چین منجر به کسری و کمبود محموله های فاین متوسط عیار در بنادر این کشور شده است. به گفته منابع تجاری، از ماه مارس تاکنون شاهد افزایش تعداد کشتی های در صف پهلوگیری به تعداد 80 تا 90 فروند در سراسر بنادر چین هستیم.

آرشیو