بازدید سایت : ۶۷۴۴۹

مترو یا قطار حومه ای؛ انتقال مسافران روزانه بین پرند و تهران در چه حالتی مطلوب است؟

سیستم های ریلی به دلیل ظرفیت، سرعت، ایمنی و اطمینان پذیری بالا از کارآمدترین روش های حمل ونقل عمومی محسوب می شوند.

مترو یا قطار حومه ای؛ انتقال مسافران روزانه بین پرند و تهران در چه حالتی مطلوب است؟
تین نیوز |

اتصال پرند به شبکه متروی تهران و قطارهای حومه ای امکان سفری سریع، ایمن و ارزان را فراهم کرده است. با وجود هزینه های بالای احداث، سیستم های ریلی به دلیل ظرفیت، سرعت، ایمنی و اطمینان پذیری بالا از کارآمدترین روش های حمل ونقل عمومی محسوب می شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مسیر اقتصاد، از نظر فنی، امتداد متروی درون شهری از نوع ریل سوم به حومه ها مناسب نیست و چالش های ایمنی، هزینه، آسیب پذیری آب وهوایی و محدودیت سرعت را به همراه دارد.

عملکرد سکونتی شهر پرند موجب شده است تا روزانه سفرهای بسیاری بین پرند و کلان شهر تهران یا شهرهای اطراف آن به قصد اشتغال، خرید، تفریح و غیره انجام شود. حمل و نقل روزانه برون شهری یکی از روش های حمل و نقل عمومی است که می تواند سفری سریع، ایمن و ارزان را برای مسافران روزانه تامین نماید.

سیستم های ریلی برون شهری؛ کارآمدترین گزینه حمل ونقل

امروزه توجه زیادی به ساخت و توسعه سیستم های ریلی شهری و برون شهری می شود. با توجه به جدول زیر مهمترین عامل محدود کننده به کارگیری این سیستم ها، هزینه بسیار بالای احداث آن هاست. با وجود این، سیستم های ریلی از نظر سرعت، ظرفیت، ایمنی و اطمینان پذیری جزو کارآمدترین سیستم های حمل و نقل عمومی درون و برون شهری محسوب می شوند، چرا که قادرند در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی مسافران روزانه را به مقصدهای نسبتا دوری انتقال دهند.

در ادامه ویژگی های سیستم های حمل و نقل عمومی رایج شامل مترو (در داخل محدوده شهرها) و قطار برون شهری (در حومه شهرها) و نقاط ضعف و قوت هر کدام در جدول زیر مقایسه شده است:

 

شبکه متروی تهران و قطارهای حومه ای

به دلیل محدودیت در افزایش سرعت و شتاب گیری اولیه، معمولا سیستم تغذیه قطار برون شهری از نوع برق بالاسری یا دیزلی و سیستم تغذیه مترو از نوع ریل سوم طراحی و اجرا می شود.

سیستم های حمل و نقل ریلی روزانه برون شهری پرند کدام اند؟

در حال حاضر شهر پرند به شبکه قطارهای حومه ای و شبکه متروی تهران متصل است. سیستم تغذیه قطار حومه ای از نوع دیزلی و سیستم تغذیه مترو از نوع ریل سوم است. شکل زیر جانمایی شهرها و دهستان ها در محدوده پیرامونی قطار حومه ای و موقعیت ایستگاه های تهران، پرند و سایر ایستگاه های واقع در محدوده حوزه های شهری اسلامشهر، رباط کریم، نسیم شهر، گلستان و نصیرشهر را نشان می دهد.

شبکه متروی تهران و قطارهای حومه ای

همچنین در شکل زیر شبکه خطوط مترو در حال بهره برداری تهران پرند نشان داده شده است. در این خط ۶ ایستگاه طراحی شده است که ۴ ایستگاه در حال بهره برداری است.

شبکه متروی تهران و قطارهای حومه ای

چالش های امتداد مترو به روش ریل سوم به حومه ها

برای اتصال شهر پرند به تهران، در حال حاضر دو سیستم ریلی مترو و قطار حومه ای در دسترس است که ارزیابی فنی توسعه همزمان این دو سیستم ضروری است. با این حال، گسترش خطوط مترو تهران به مناطق حومه ای به دلیل استفاده از ریل سوم با ولتاژ بالا (۷۵۰ ولت DC) از نظر فنی مناسب نیست و چالش هایی همچون مشکلات ایمنی، آسیب پذیری در برابر شرایط آب و هوایی، هزینه های بالا به دلیل نیاز به پست های برق متعدد و محدودیت سرعت را به همراه دارد.

بنابراین از لحاظ فنی، توسعه مترو با سیستم برق رسانی ریل سوم گزینه ای مناسب برای دسترسی بهینه مناطق حومه ای به کلان شهر تهران محسوب نمی شود. در نتیجه گزینه مناسب حمل ونقل ریلی برای دسترسی مسافران روزانه پرند به کلان شهر تهران قطار حومه ای است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.