| کد خبر: 267472 |

حلقه مفقوده تهران - بازرگان

در آوریل ۲۰۰۴ سی و دو کشور از جمله ایران در اجلاس آسیا و اقیانوسیه کمیسیون اقتصادی سازمان ملل (UNESCAP) توافق کردند که مسیر جاده ابریشم تاریخی را که طول قاره آسیا را طی می کند با عنوان بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری AH۱ احداث کنند که از ۱۴ کشور عبور می کند.

تین نیوز
 

 

در آوریل ۲۰۰۴ سی و دو کشور از جمله ایران در اجلاس آسیا و اقیانوسیه کمیسیون اقتصادی سازمان ملل (UNESCAP) توافق کردند که مسیر جاده ابریشم تاریخی را که طول قاره آسیا را طی می کند با عنوان بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری AH۱ احداث کنند که از ۱۴ کشور عبور می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، در این لایحه که تیرماه ۱۳۸۷ در مجلس تصویب و با عنوان قانون موافقت نامه بین دولتی شبکه بزرگراه آسیایی به دولت ابلاغ شد،  احداث مسیر دوهزار کیلومتری آن در ایران حدفاصل مرز دوغارون در شرق تا مرز بازرگان در غرب کشور و مرز ترکیه به عهده ایران گذاشته شده است. متاسفانه هنوز قسمت هایی از آن در شرق و مسیر تبریز بازرگان در غرب تکمیل نشده و با توجه به اینکه راه بازرگان به تبریز مسیر عمده ورود گردشگران به کشور بوده و کارشناسان از آن به عنوان ویترین راه های کشور یاد می کنند مقرر بود فاز اول آزادراه تبریز بازرگان تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

امید به تامین منابع مالی سهم دولت

تعهدات دولت در سال ۱۴۰۰ انجام نشد. در سال ۱۴۰۱ در مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به استان آذربایجان شرقی مصوب شد که ۷۵۰میلیارد تومان بابت تامین مالی سهم دولت طی سال های ۱۴۰۱و۱۴۰۲ پرداخته شود و این پروژه به بهره برداری برسد. این تعهدات کامل انجام نشد و هنوز حدود ۳۰۰میلیارد تومان دیگر سهم دولت برای امسال باقی است و از این رو فاز اول پروژه تکمیل نشد.

حامین چوبدار، مدیرعامل شرکت احداث آزادراه تبریز -صوفیان -مرند با اعلام این مطلب در گفت وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: مطابق گزارش های حسابرسی تاییدشده، با وجود اینکه سهم تامین مالی شرکت احداث و دولت مساوی و به صورت ۵۰ درصد است، این شرکت همواره ۲۰ درصد بیش از دولت تامین مالی کرده است.

 وی افزود: تلاش کردیم با توجه به شرایط فصلی منطقه با ایجاد تعهد، حجم بیشتری از عملیات اجرایی را در فصل مناسب انجام دهیم که با سرمای زمستان مواجه نشویم. هم اکنون علاوه بر تامین مالی بیشتر، به امید تامین منابع مالی سهم دولت با بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان تعهد به اشخاص و سازمان ها هستیم.

 

توقف پروژه به مدت ۴ ماه

در پایان سال قبل به علت عدم تامین مالی سهم دولت و ممانعت بستانکاران از ادامه کار، این پروژه تا تیرماه امسال به طور کامل تعطیل و مجددا عملیات اجرایی آن در تیرماه امسال با تزریق مالی و وساطت استاندار و مدیریت عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، آغاز شد.

مدیرعامل شرکت احداث آزادراه تبریز -صوفیان -مرند با اعلام این مطلب گفت: لازم به ذکر است پیمانکار اجرای این پروژه نیز مانند پیمانکاران سایر پروژه های آزادراهی دارای مشکلات قراردادی و قیمت هستند که موارد آن را به ریاست سازمان برنامه و وزیر راه و شهرسازی منعکس کردند اما تاکنون رسیدگی نشده است. اگر این مشکل برطرف نشود همان طور که در مکاتبه شرکت های آزادراهی عنوان شده، اجرای همه پروژه های آزادراهی از جمله این پروژه متوقف خواهد شد و با وجود موافقت شورای عالی فنی با تداوم تعدیل پیمانکار اجرایی پروژه، مدت طولانی است که ابلاغ نشده است.

وی درباره عملیات باقی مانده برای بهره برداری از فاز اول این پروژه گفت: قسمت ابنیه و روسازی پروژه انجام شده و مالکان اراضی در رمپ های ورودی و خروجی پروژه به علت عدم استملاک، مانع تکمیل عملیات اجرایی می شوند. برای تکمیل استملاک و رفع مشکل آن به حدود ۵۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز بوده و همچنین تکمیل حفاظ ها، سفارش و ساخت تابلو و علائم و خط کشی که نیاز به نقدینگی زیادی دارد که انجام نشده است. چوبدار درباره میزان بودجه و مدت زمان موردنیاز برای آغاز بهره برداری از فاز اول این پروژه گفت: مطابق آخرین مکاتبه و برآورد مجری طرح حدود ۳۶۰میلیارد تومان اعتبار سهم دولت و باقی مانده سهم سرمایه گذار بوده و از لحاظ زمانی نیز به سه ماه مهلت بعد از تامین این حجم نقدینگی نیاز خواهد بود.

مشکل در استملاک اراضی و تامین مصالح

مدیرعامل شرکت احداث آزادراه تبریز -صوفیان -مرند درباره سایر مشکلات احداث این پروژه گفت: علاوه بر عدم تامین منابع مالی سهم دولت، در سایر زمینه ها مانند تامین معادن برای تهیه مصالح موردنیاز پروژه نیز همکاری لازم با این پروژه صورت نپذیرفته است.

وی افزود: امسال این شرکت نتوانست با وجود سرمایه گذاری سنگین و تجهیز دو دستگاه تاسیسات بزرگ خردایش جهت تولید مصالح روسازی، آنها را راه اندازی کند. اگر در اسرع وقت مجوزهای لازم صادر نشود، امکان بهره برداری پروژه میسر نخواهد بود و همچنین در زمینه استملاک نیز مشکلات متعدد وجود دارد.

چوبدار در ادامه گفت: مجموعه شرکت آبادرهان پارس، انجام مشارکت و سرمایه گذاری در سه محور مهم آزادراهی و پیمانکاری بیش از ۱۵ محور آزادراهی را در کارنامه خود داشته و چند پروژه آزادراهی نظیر آزادراه پل زال اندیمشک و مناطق۱ و ۲ آزادراه شمال را پیش از موعد به بهره برداری رسانده است.

احداث سه هزار کیلومتر آزادراه در طول ۶۰ سال

با وجود پیگیری های فراوان شرکت های احداث آزادراه و شرایط بسیار بدی که به آزادراه ها تحمیل شده، متاسفانه تاکنون هیچ کدام از مشکلات برطرف نشده و طی ۶۰ سال صرفا ۳ هزار کیلومتر آزادراه در کشور احداث شده در حالی که نیاز به ۱۲ هزار کیلومتر آزادراه دیگر نیز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت احداث آزادراه تبریز -صوفیان -مرند با اعلام این مطلب گفت: سرمایه گذاران دیگر، بدون حل مشکلات شرکت های آزادراهی موجود، تمایلی به مشارکت در احداث آزادراه های جدید نخواهند داشت و حدود ۸۵۰کیلومتر پروژه در دست احداث نیز متوقف خواهد شد. البته در مهرماه گذشته ریاست سازمان برنامه دستور تشکیل کارگروه رفع موانع سرمایه گذاری در طرح های زیرساخت به سرپرستی معاون اقتصادی سازمان را داده که امید است در جهت حل مشکلات گام های موثری بردارد.

وی افزود: یکی از دلایل پذیرفتن سرمایه گذاری در آزادراه تبریز- مرند توسط این مجموعه، اصرار نمایندگان وقت تبریز و منطقه در مجلس شورای اسلامی و قول حمایت های آنها بود. هرچند در چند ماه اخیر چند نفر از نمایندگان مردم تبریز و مرند مکاتباتی با سازمان برنامه برای انجام تعهدات قراردادی خود در تامین مالی پروژه داشتند، اما اینکه یک پروژه مهم که خواسته اهالی یک استان است بعد از ۲۰سال به ثمر نرسیده و پنج سرمایه گذار از ادامه آن انصراف داده اند، نشان از عدم حمایت جدی نمایندگان استان در مجلس از این پروژه دارد.

چوبدار در ادامه گفت: البته لازم به ذکر است که مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و معاونت عمرانی استاندار در حد توان از این پروژه حمایت کرده اند و بارها از سازمان برنامه درخواست تامین منابع مالی موردنیاز و ۳۰۰میلیارد تومان تسهیلات ماده ۵۶ مطابق مصوبه سفر ریاست محترم جمهور را داشتند که جای تقدیر دارد. اما متاسفانه این درخواست تاکنون پاسخ داده نشده و امیدوارم با تامین منابع مالی لازم و همکاری سازمان صمت استان شاهد بهره برداری هر چه سریع تر فاز یک این پروژه مهم ملی شویم.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟