| کد خبر: 37229 |

◄ مقایسه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل هوایی و دریایی ایران با منطقه

تین نیوز | رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران گفت: در حالی ایران سرمایه لازم برای توسعه بنادر کشور را 500 میلیون دلار محاسبه کرده بود که مشاور ویژه طرح توسعه بنادر کشورهای حوزه خلیج فارس سرمایه ای بالغ بر 50 میلیارد دلار برای کلیه بنادر پیش بینی کرده بود.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از سی و چهارمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و  ارتباطات اتاق بازرگانی تهران، مسعود خوانساری با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری بخش خارجی در توسعه کشور اظهار داشت: طبق گزارش های تهیه شده توسط اینجانب در سال 90، ایران برای توسعه بنادر، حدود 500 میلیون دلار سرمایه لازم دیده بود، در حالی که مشاور ویژه این طرح در انجام مطالعات خود سرمایه ای معادل 50 میلیارد دلار برای کل بنادر حوزه خلیج فارس ارزیابی کرده بود.

روی  افزود: با این حجم سرمایه گذاری، ایران در بخش بنادر و کشتیرانی در افق چشم انداز 1404 در رتبه آخر قرار خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران در ادامه تصریح کرد: کل دارایی های قابل پرداخت از طریق تسهیلات نزد بانک های کشور، 180 هزار میلیارد تومان بیشتر نیست که 50 درصد آن بازپرداخت وام های واگذار شده است و این رقم در مقیاس ملی مبلغ قابل توجهی به شمار نمی آید، لذا برای توسعه ملی باید درها به روی سرمایه گذاران خارجی باز شود.

خوانساری تاکید کرد: با توجه به ظرفیت و موقعیت جغرافیایی ایران، حوزه حمل و نقل هوایی باید تا سال 2004 به هاب منطقه تبدیل می شد به طوری که در حال حاضر ظرفیت جابجایی مسافر در فرودگاه امام خمینی(ره) حد اکثر شش میلیون نفر است اما این میزان در فرودگاه های دبی و ترکیه به 60 و 120 میلیون مسافر رسیده است. 

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران با بیان اینکه تا سال 84 شرایط به سمت واگذاری اختیارات و امور به بخش خصوصی حرکت می کرد" گفت: اما طی 8 سال گذشته متوقف شد اما در یک سال و نیم گذشته نیز اتفاقی در این مورد رخ نداده و سوال اینجاست که چرا دولت در این زمینه اقدام نمی کند؟

وی در پایان یادآور شد: هر چه مجوزها از دست دولت گرفته و به بخش خصوصی واگذار شود به نفع توسعه کشور است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.