امکان ساخت کشتی تا ظرفیت ۳۵۰۰ TEU در ایزوایکو
تین نیوز | عضو سابق هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: امکان ساخت کشتیهای بزرگ کانتینربر تا ظرفیت 3500 TEU در مجتمع کشتیسازی ایزوایکو وجود دارد.
سیداحمد نجم آبادی که درباره اظهارات اخیر مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه «برای ساخت کشتیهای بزرگ مزیت نداریم» افزود: ظرفیت ساخت کشتی هم از نظر سختافزاری و هم نرمافزاری بطور کامل در ایزوایکو وجود دارد و نیروهای انسانی کارآمد نیز در چند سال اخیر تربیت شدهاند.
وی با بیان اینکه «این ادعا از طرف جامعه کشتیسازی کشور قابل اثبات است»، در مورد تأخیر در پروژههای ساخت کشتی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بعنوان متولی صنعت کشتیسازی و مالک ایزوایکو باید مقداری صبر و حوصله به خرج دهد و مانند همه کشورها با اختصاص یارانه از صنعت کشتیسازی حمایت کند.
مدیرعامل یارد دو ایزوایکو در اوایل دهه 80 یادآور شد: در اسنادی که در سالهای 83 و 84 به وزارت صنایع وقت دادیم؛ توانمندیهای موجود در ایزوایکو برای ساخت کشتی در کشور بطور کامل تبیین شده بود.
وی افزود: اگر واقعا وزارت صنعت، معدن و تجارت بطور فعال شدن جدی بخش کشتیسازی و افزایش ظرفیتهای آن است؛ میتواند از کشتیسازان مهم دنیا مشاورانی بیاورند تا وضعیت موجود را ارزیابی کنند.
نجمآبادی افزود: در اسناد ارائه شده در سالهای 83 و 84 اعلام شده بود که با سرمایهگذاری 30 میلیون دلاری میتوان مجموعه ایزوایکو را به ظرفیت اسمی رساند و کاستیهای آن را برطرف کرد.
به گفته وی، ظرفیت اسمی ایزوایکو در آن مقطع ساخت سالانه 8 تا 10 کشتی کانتینری در ابعاد 2200 تا 3500 TEU بود که در صورت تکمیل و راهاندازی حوضچه خشک، این ظرفیت باز هم افزایش مییافت.
قائممقام سابق ایزوایکو با بیان اینکه «تغییرات مدیریتی در این مجتمع کشتیسازی در سال 83 مانع از نتیجه دادن اقدامات قبلی شد»، تصریح کرد: مشکل اصلی ایزوایکو بحث مدیریت است که با توجه به رفع مشکلات مربوط به واگذاری آن به وزارت دفاع، باید با توجه و حمایت وزارت صنایع بهبود یابد.
وی یادآور شد: در دوران مسؤولیت مهندس مصطفی کربلایی در ایزوایکو این مجموعه رشدی باورنکردنی داشت؛ به گونهای که برخی کارشناسان دریایی آن را با یاردهای اروپایی مقایسه میکردند؛ اما این روند خوب با برکناری ایشان متوقف شد.
نجمآبادی با اشاره به ساخت چند فروند کشتی با ظرفیت 2200 TEU کانتینر طی چند سال گذشته در ایزوایکو گفت: همان زمان، ساخت کشتیهایی با ظرفیتهای 2500، 2700 و 3500 TEU نیز در این مجموعه پیشبینی شده بود؛ اما ساخت کشتیهایی در ابعاد بزرگتر نیازمند تکمیل و راهاندازی حوض خشک بندرعباس است.
وی بر این اساس برنامه کشتیرانی جمهوری اسلامی برای سفارش ساخت کشتیهای 9000 کانتینری به خارج را قابل توجیه خواند و گفت: زیرساختهای فعلی ایزوایکو برای ساخت کشتیهایی در این ابعاد پاسخگو نیست.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.