| کد خبر: 68381 |

نقش پررنگ ایران در کریدور ریلی شرق به غرب

تین نیوز | مدیرعامل راه آهن با اشاره به نقش جدی ترانزیت در روابط بین المللی كشورها از تمایل ایران برای انجام فعالیت گسترده در حوزه ریلی به عنوان یكی از كشورهای در مسیر كریدور شرق به غرب خبر داد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛محسن پور سید آقایی مدیر عامل شركت راه آهن با اشاره به برگزاری جلسات متعدد میان متولیان ریلی ایران و گروه كشورهای CIS گفت: توسعه روابط ایران و گرجستان از گذشته بر پایه حمل و نقل شكل گرفته است .

وی با بیان اینكه امروزه ترانزیت نقش بسیار جدی در روابط بین الملل دارد افزود: ایران به عنوان یكی از كشورهای كریدور مسیر شرق به غرب تمایل به فعالیت گسترده ای در این زمینه دارد اما در این بین نباید نقش مهم دو كشور چین و هند را در حوزه ترانزیتی این مسیر نادیده گرفت چرا كه كشور چین از طریق كریدور شرق به غرب، بارهای زیادی را به اروپا و بالعكس حمل می كند.

مدیر عامل شركت راه آهن تصریح كرد: هم اكنون در حال بررسی كریدور در مسیر چین - افغانستان و ایران هستیم و طبق برنامه ریزی صورت گرفته مقررشده تا این مسیر به كشورهای آذربایجان و گرجستان متصل شود.
پورسیدآقایی خاطرنشان كرد: كریدور جنوب به شمال به واسطه توانایی در انتقال بارهای هند به اروپا از اهمیت ویژه برخورداربوده و نقش اساسی را در این زمینه می تواند ایفا كند.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی عملیات زیرسازی راه آهن قزوین – رشت تصریح كرد:در حال حاضر عملیات ریل گذاری بخشی از این مسیر انجام شده وامید می رود تا پایان سال به اتمام برسد.
پورسیدآقایی با بیان اینكه پیش بینی اتمام خط آهن قزوین – رشت تا پایان سال ۲۰۱۶ خاطرنشان كرد: پروژه رشت - آستارا - از جمله پروژه های اولویت دار حوزه ریلی است و در صدد هستیم با جذب منابع اعتباری و سرمایه گذاری نسبت به عملیاتی شدن آن اقدام شود.

مدیرعامل راه آهن از اعلام آمادگی كشور آذربایجان برای همكاری در ساخت این محور خبر داد و گفت:تاكنون مذاكرات مفصلی با كشور آذربایجان در این زمینه صورت گرفته و متولیان این كشور تمایل زیادی برای اتصال خط ریلی آستارا به آذربایجان دارند و در این راستا كار ساخت ترمینال آستار آغاز شده است.

توسعه همكاری ریلی ایران و گرجستان
در ادامه این جلسه كاموكا واختاتزه رییس راه آهن گرجستان با اشاره به اهمیت ارتباط ریلی گرجستان به ایران گفت: برخورداری ایران از پتانسیل و ظرفیت مناسب ریلی موجب شده تا درصدد توسعه همكاری های ریلی و ترانزیتی كه منافع هر دو كشور را در بر دارد گام برداشته و زمینه را برای ایجاد این مشاركت ها فراهم كنیم.

وی افزود: اتصال راه آهن ایران به كشور آذربایجان از جمله مواردی است كه می تواند سهم قابل توجهی از حمل و نقل ریلی را نصیب هر دو كشور كرده و بستر را برای توسعه ترانزیت رقم بزند.

به گفته رییس راه آهن گرجستان ؛ راه آهن ایران طی دو سال گذشته در زمینه تقویت همكاری های بین المللی روند قابل توجهی را در پیش گرفته و امید می رود در سال های آینده شاهد ایجاد خطوط مشترك با كشورهای اروپایی باشیم.

وی با اشاره انتقال بار از چین به گرجستان ظرف مدت زمان ۹ روز را از جمله موفقیت های ریلی این كشور عنوان كرد و گفت: این رویداد برای اولین بار انجام شده وبا توجه به مذاكرات انجام شده مقرراست بندری جدید در چین به منظور جابه جایی كالاهای مختلف از چین به گرجستان و حمل آن از طریق دریای سیاه به نقاط مختلف دنیا صورت گیرد.

به گفته وی در حال حاضر جابه جایی اجناس از كشور چین به كشورهای اروپایی به وسیله كانتر در مدت زمان ۵۵ روز انجام می شود كه در صورت برقراری خطوط ریلی این جابه جایی ظرف مدت ۲ هفته انجام خواهد شد.

رییس راه آهن گرجستان دسترسی به كریدور شرق به غرب و شمال به جنوب را از اولویت های اصلی این كشور برشمرد و گفت :همكاری های ریلی دو كشور سهم ایران در ترانزیت بین المللی را افزایش خواهد داد و با این وجود می توان بارهای بیشتری را از شمال گرجستان جذب و از مسیر ریلی ایران به اروپا و بالعكس جابجا كرد.

وی با اشاره به اینكه اجرای راه آهن قزوین - رشت – آستارا ا زجمله اولویت های ریلی پیش روی گرجستان است خاطرنشان كرد: در كنار این موضوع درصدد هستیم تا با با ایجاد یك پل روگذر در یكی از بنادر شمال دریای خزر بتوانیم نسبت به برقراری حمل و نقل ریلی با ایران اقدام كنیم .

به گفته رییس راه آهن گرجستان از آنجایی كه ارتباطات ریلی زمینه جذب سرمایه گذاری را به همراه دارد این كشور آمادگی هرگونه همكاری با ایران ن در حوزه خطوط ریلی و یا حمل و نقل تركیبی را دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.