| کد خبر: 4483 |

اما و اگرها درباره نگه‌داری یا جمع‌آوری خطوط راه‌آهن داخل شهر قم

تین نیوز | با افتتاح بلوار پیامبر اعظم مسیر ریلی قم جمکران عملاً متروکه شد تا این‌که در سفر این هفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی احیای این مسیر مورد تاکید قرار گرفت اما نماینده مردم قم در مجلس و شهرداری مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند.

مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اوایل هفته جاری برای بازدید از برخی طرح‌های مرتبط با راه‌آهن و بررسی آن‌ها به قم سفر کرده و البته این سفر ثمرات خوبی هم برای مردم و شهر قم داشت که از آن جمله می‌توان به اختصاص چهار میلیارد تومان برای احداث پل میثم در منطقه سه قم و موافقت با تخریب چند پلاک از املاک راه‌آهن در مسیر بازگشایی بلوار زینبیه اشاره کرد.
 
اما آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفت و کار را به تایید و تکذیب یک خبر کشاند احیای مجدد راه‌آهن مسیر قم جمکران و عبور آن از وسط بلوار پیامبر اعظم بود که با تکذیب امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و مخالفت وی با این طرح مواجه شد.
 
ماجرا از این قرار است که در سفر محمود احمدی‌نژاد به قم در دوم اردیبهشت‌ماه سال گذشته برای افتتاح چند طرح عمرانی از جمله کمربند ریلی، وی با جمع‌آوری بخشی از ریل که در مسیر بلوار پیامبر اعظم قرار داشت موافقت کرد تا این بلوار هفت کیلومتری به سرعت به بهره‌برداری برسد و همین‌گونه هم شد و در تیرماه سال گذشته این طرح مهم افتتاح شد.
 
با افتتاح بلوار پیامبر اعظم مسیر ریلی قم جمکران عملاً متروکه شد تا این‌که در سفر این هفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ظاهراً احیای این مسیر مورد تاکید قرار گرفته اما نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و شهرداری مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند.
 
امیرآبادی البته گلایه‌ای هم از مسئولان دارد و معتقد است انتقال راه‌آهن داخل شهر در قانون بودجه 92 تصویب شده اما مسئولان مربوطه تاکنون این قانون را اجرا نکرده‌اند.
 
البته وی همچنین از تصویب بهسازی و دیوارکشی اطراف خطوط راه‌آهن در منطقه هشت متری لوله و کمربندی امام علی در جلسه استانداری قم با مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی خبر داده است.
 
کسانی که با مسیر ریلی داخل شهر قم آشنا هستند می‌دانند راه‌آهن داخل شهر از ایستگاه بزرگ باری قم و از ابتدای جاده قدیم قم تهران آغاز می‌شود و پس از عبور از منطقه نیروگاه و ایستگاه داخل شهر از کنار منطقه دورشهر و یزدانشهر عبور می‌کند و به جمکران متصل می‌شود.
 
تا آنجا که می‌دانیم و از طریق مسئولان اطلاع‌رسانی شده است با افتتاح کمربند ریلی قم به طول 60 کیلومتر تنها قرار بود قطارهای باری وارد شهر نشوند که همین اتفاق افتاد و تقریباً دیگر هیچ‌کس شاهد ورود قطارهای باری به قم نیست.
 
از سوی دیگر برخی مردم و مسئولان استان از دوری ایستگاه محمدیه و وضعیت آن گلایه دارند و خواهان ورود قطارهای مسافری عبوری به داخل شهر هستند تا مردم قم بیشتر از این ظرفیت بهره‌مند شوند و البته اقداماتی هم در دست اجراست که به موقع قرار است اعلام شود.
 
این در حالی است که به دلیل کمبود منابع مالی هم قطعاً به سود استان است که خطوط ریلی موجود حفظ شود.
 
مدیرکل راه‌آهن قم در این خصوص معتقد است: در حال حاضر ساخت هر کیلومتر راه‌آهن اعم از زیرسازی، روسازی و ریل‌گذاری بالغ بر 2 میلیارد تومان هزینه دارد به همین دلیل به نظر می‌رسد حال که کشور همواره با مشکل تامین منابع مالی برای پروژه‌ها مواجه است منطقی نیست که یک زیرساخت مهم و موجود را جمع‌آوری کرد و بعدها دوباره میلیاردها تومان برای اجرای آن هزینه کرد؛ به همین دلیل است که مدیرعامل راه‌‌آهن معتقد است با وضعیت پولی موجود طرح‌های راه‌آهن 45 سال طول می‌کشد تا به اتمام برسد.
 
البته مباحث پدافند غیرعامل را نیز نباید از نظر دور داشت که این روزها به شدت مورد توجه مسئولان است.
 
پدافندغیرعامل مجموعه اقدامات غیرنظامی برای حفاظت، حراست و بهره‌وری هرچه بیشتر از امکانات است بنابراین از این دیدگاه هم ایجاب می‌کند که خطوط ریلی داخل شهر نگه‌داری شود تا در مواقع ضرورت و بحران مورد استفاده قرار گیرد و همانگونه که بخشی از ریل موجود یعنی از ایستگاه بزرگ باری تا ایستگاه مرکزی شهر قرار است بهسازی و دیوارکشی شود شایسته است بخش مکمل آن هم از ایستگاه مرکزی تا جمکران احیا شود.
 
بنابراین از مجموع نظرات و دیدگاه‌های مطرح شده می‌توان نتیجه گرفت که وجود ریل‌های داخل شهر امری ضروری بوده و باید نسبت به نگه‌داری و احیای آن اقدام کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    به این موضوع اضافه شود اولین مصوبه شورای حمل و نقل همگانی که بر ضرورت امتداد خطوط ریلی تا مرکز شهرها تاکید دارد

  • جعفر 0 0

    بازرگ شدن شهر اصلانیازی نیست که اینقدر خیابان وکوچه درقم بن بست بشه که قطار باشه. ضررش هزاران برابربیشتراست.این منطقی نیست راه آهن به اینصورت دریک شهرباشه. تاکمربندامام علی باشه کافی هست.لازم نیست نیست تاحرم راه آهن باشه. یک نفرازیک جابخادبه جایی درقم طی مسیرکنه بخاطروجودنامبارک راه آهن ده هاکیلومتربایدراه بره وبنزین مصرف کنه.که برای هوای قم مضرهست.لطف کنید این کارنامبارک راازداخل شهرجمع کنیدوهمه قم راخوشحال کنید.بزرگترین دغدغه اهالی قم وجوداین قطاردرداخل شهرهست.سریع تربردارید ممنون میشیم.لطف میکنید.خیرببینید.

  • حسن 0 0

    نمیدونم چرا به قم یه شهردار باعرضه نمیاد . هرچی اومده تمام بی عرضه بودن . اون از اطراف جمکران که آدم حالش به هم میخوره اون از درودیوار حرم افتضاح . اون از میدان مطهری اون از راه اهن داخل شهری اون از مونوریل آدم میمونه کدومش رو بگه ...