| کد خبر: 269043 |

پرداخت ارز مسافرتی چه پیامدهایی دارد؟

کارشناس اقتصادی گفت: سیاست ارز مسافرتی باعث می‌شود کسی که نمی‌خواهد به سفر برود مجبور به رفتن سفر خارجی شود.

تین نیوز

کارشناس اقتصادی گفت: سیاست ارز مسافرتی باعث می شود کسی که نمی خواهد به سفر برود مجبور به رفتن سفر خارجی شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، امروز برنامه بالاتر به بررسی تخصیص یارانه به ارز مسافرتی با حضور جانجان کارشناس اقتصادی و بهزادی کارشناس گردشگری پرداخت.

جانجان کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ  ارز مسافرتی را کارشناسان اقتصادی تعیین نکرده اند، گفت: کارشناسان اقتصادی خود در این موضوع ذینفع هستند.

وی افزود: چرا فردی که به خارج  از کشور سفر می کند یارانه  ارز مسافرتی اش از جیب هم وطنان پرداخت شود؟ این اقدام که ارز مسافرتی مشمول دریافت یارانه شود از سوی فشاری که به بانک مرکزی آمده است اجرا می شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تخصیص یارانه به ارز مسافرتی که از دیدگاه من به عنوان پول نفت است باید جور دیگری پرداخت شود، گفت:  تور ۴ روزه استانبول با همه امکانات دوازده میلیون و حدود ۶ میلیون تومان هم مبلغ خورد و خوراک می شود؛ بنابراین برای یک فرد که ارز مسافرتی یارانه ای دریافت کرده است حدود هجده میلیون تومان باقی می ماند که می تواند ارز یارانه ای دریافتی خود را بفروشد و استفاده کند.

جانجان افزود: مالیات منفعت عمومی دارد و باید از محل درآمد های دولت صرف منافع عمومی شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مردم برای دریافت ارز مسافرتی باید به صرافی های مجاز مراجعه کنند در غیر این صورت مشمول مالیات نمی شوند، افزود: سیاست دریافت ارز مسافرتی در قالب یارانه تنها برای برخی منفعت دارد. این موضوع یک رانت قانونی است؛ چراکه حداقل هم  اکنون ده میلیون نفر ایرانی لنگ غذا هستند.

وی افزود: اجرای این سیاست باعث می شود کسی که نمی خواهد به سفر برود مجبور به رفتن سفر خارجی شود و این اقدام باعث هدر رفتن منابع ارزی می شود.

جانجان با بیان اینکه این هزینه ها صرف فردی می شود که اصلا نیازی به آن ندارد چراکه انتظارات در بازار ارز زیاد است، گفت: این هزینه ها می تواند صرف سفر های داخلی شود.

در ادامه بهزادی کارشناس و فعال صنعت گردشگری گفت: پرداخت هزار دلار  ارز مسافرتی به زائران عتبات عالیات هم داده می شود و به نوعی حق مسافر است که پرداخت می شود و دولت برای پرداخت  آن افراد خاصی را مشخص نکرده است.

او گفت: حتی اگر هشتاد و پنج میلیون ایرانی بخواهند و شرایط را داشته باشند می توانند به سفر بروند چراکه دولت سیزدهم سفر ها را برای مردم تسهیل کرده است.  

بهزادی با اشاره به اینکه  پرداخت هزار دلار در قالب ارز مسافرتی رانت نیست و حق ایرانی ها است، گفت: در صورتی که اگر این ارز از طریق  صرافی به مردم برسد سلطان های ارز و دلار ایجاد می شوند.  

بهزادی گفت: هر سفری نیاز به تسهیلات دارد و دولت در خصوص ارز مسافرتی تمهیداتی را در نظر گرفته است تا مردم درگیر دلالان دلار نشوند و ارز تقلبی نخرند.

بهزادی افزود: این یک ارز منطقی است و اقتصاددان ها آن را مشخص می کنند و یکی از کار های درست دادن ارز  مسافرتی بوده است چراکه  سفر نیاز ما است.  

 وی افزود: من دو هزار دلار را کم می دانم؛ چراکه  همه سفر ها سیاحتی و زیارتی نیستند و برخی دارویی و درمانی هستند و به نظر من این نرخ باید افزایش پیدا کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.