| کد خبر: 55270 |

◄ سه بهانه " جاده ای " استیضاح زیر ذره بین

تین نیوز | نماینده مردم اصفهان روز گذشته (24 خرداد) در مجلس با بیان اینکه"میرشفیع چه کاره است که با رئیس کمیسیون عمران مجلس تماس بگیرد"، در راستای طرح 24 موردی استیضاح وزیر راه و شهرسازی، سه مورد در بخش حمل و نقل جاده ای شامل عملکرد راه های روستایی، معاونت زیرساخت و آزادراه قزوین-رشت را نوک پیکان قرار داد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، طبق طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی با جمع آوری 30 امضا و ذکر 24 مورد در حوزه های مسکن و شهرسازی و حمل و نقل، سهم حمل و نقل جاده ای با سه مورد شامل، عدم انجام تعهدات در حوزه راه روستایی، مشکلات مالی در معاونت زیرساخت و عدم تکمیل ‌آزادراه قزوین - رشت با گذشت 20 ماه از دولت یازدهم در جایگاه خود می تواند قابل بحث و بررسی باشد. این امر بیانگر حدودا سهم 15 درصدی جاده در طرح استیضاح وزیر راه است.

در زیر، سه دلیل استیضاح آخوندی از منظر حمل و نقل جاده ای از سوی نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گرفته است.

کامران: میرشفیع چه کاره است؟
حسن کامران دستجری عضو کمیسیون امنیت ملی در جلسه علنی 24 خرداد مجلس با تأکید بر بعد نظارتی خطاب به رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در کمیسیون عمران مجلس استیضاح وزیر راه و شهرسازی چاپ شده چرا آن را حذف کرده‌اید؟ آقای میرشفیع چه کاره است با رئیس کمیسیون عمران تماس بگیرد و بگوید که اذن هیئت رئیسه را در این باره گرفته‌ام. من صبح از هیأت رئیسه سؤال کردم و آنها بی‌خبر بودند. این کار، اقدامی فسادانگیز است و به نظرات مجلس آسیب می‌زند.
 
وی افزود: اجازه دهید استیضاح به موقع مطرح و بحث‌ها انجام شود، استیضاح، طلب توضیح است مچ گیری نیست اما این قبیل کارها مجلس را تضعیف می‌کند.

میرشفیع چه گفت؟
سید حسین میرشفیع که معاونت راه روستایی و همزمان با آن معاونت تلفیق بودجه، حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی را برعهده دارد با اشاره به دومین مورد از فهرست 24 موردی استیضاح وزیر راه اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی برای ارائه پاسخ به سوالات فرصت دارد و در زمان مقرر هم در کمیسیون عمران و هم در صحن علنی مجلس پاسخ خود را ارائه می دهیم.

وی ادامه گفت: در ابتدا باید موضوع در کمیسیون مربوطه مطرح شود و پس از آن هیئت رئیسه مجلس تصمیم گیری می کند که چه اقدامی را باید انجام دهند.

میرشفیع در ادامه از بدهی 700 میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران راه روستایی خبر داد و گفت: معاونت راه روستایی در سال گذشته اعتبار متمرکز نداشت اما در بخش بودجه استانی حدود 53 تا 62 درصد از اعتبارات تخصیص داده شد که البته در استان های مختلف میزان اعتبارات و بودجه متفاوت بود.

نورزاد چه گفت؟
علی نورزاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، تامین منابع مالی را مهم ترین مشکل پیش روی اجرای پروژه های زیرساختی حمل و نقل می داند و معتقد است با توجه به پتانسیل فنی و مهندسی داخل کشور، تنها مانع تکمیل پروژه های در دست اجرا کمبود اعتبارات است اما با استفاده از روش هایی چون فروش اوراق مشارکت این مانع برطرف و امکان تکمیل این پروژه ها وجود خواهد داشت.

وی لایحه بودجه پیشنهادی سال 1394 در توسعه زیربناهای حمل و نقل را  27 هزار و 271 میلیارد ریال عنوان کرده و گفته است: بر اساس اهداف کمی سال 1394 قرار بر این است تا هزارو و 346 کیلومتر از انواع راه ها شامل 355 کیلومتر راه آهن، 96 کیلومتر آزادراه، 437 کیلومتر بزرگراه، 458 کیلومتر راه اصلی و بهسازی راه های موجود در صورت تامین اعتبار در سال آینده به بهره برداری برسد.

بر اساس گفته معاونان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بخش توسعه راه آهن، راه ها و حتی آزادراه ها، انجام و تکمیل بسیاری از وعده های این شرکت، در گرو تخصیص اعتبارات است.

آزادراه قزوین-رشت پس از 13 سال
با عنایت مقام معظم رهبری طی سفر ایشان به استان های شمالی در سال 1380، آزادراه قزوین-رشت با مشارکت بانک تجارت، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت راه و شهرسازی به طول 138 کیلومتر شامل 10 دستگاه تونل، 5.5 کیلومتر ابنیه و 30 دستگاه پل به طول 3 کیلومتر تحت عملیات اجرایی قرار گرفت و تا سال 1388 تنها 127 کیلومتر آن به بهره برداری رسید. 

گفتنی است تکمیل 11 کیلومتر باقی مانده حد فاصل شهر منجیل تا رودبار با توجه به هزینه بالای ساخت جاده کوهستانی یک بار توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور دولت دهم، و بار دیگر توسط علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در سال 91 باید انجام می شد.

نکته قابل توجه در این موارد کم توجهی نمایندگان مجلس خصوصا در حوزه های انتخابیه ذیربط در خصوص تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل پروژه های عمرانی موردنظر طی دو سال اخیر است که علیرغم خواب بیش از سه سال پروژه قزوین-رشت در دولت قبل، اکنون وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم به چالش کشیده است که معلوم نیست آن زمان نظر نمایندگان چه بوده است و آیا مشکل آزادراه قزوین - رشت و نظایر آن با استیضاح حل خواهد شد؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کاربر تین نیوز 0 0

    سوانح و تلفات جاده اى را هم به این مطالب اضافه کنید