| کد خبر: 261023 |

امروز در سفر وزیر راه و شهرسازی به آبادان انجام می شود:

آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن شلمچه بصره پس از دو دهه انتظار

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح امروز به همراه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور عازم خوزستان شد تا پس از دو دهه انتظار پروژه راه آهن شلمچه بصره را به ثمر برساند.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی به منظور آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه بصره به همراه معاون اول رئیس جمهور وارد فرودگاه آبادان شد.

به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی صبح امروز به همراه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور عازم خوزستان شد تا پس از دو دهه انتظار پروژه راه آهن شلمچه بصره را به ثمر برساند.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن شلمچه بصره امروز در حالی آغاز می شود که موضوع اتصال ریلی دو کشور ایران و عراق از دو دهه قبل به عنوان یک پروژه راهبردی مهم در مذاکرات مقامات ارشد دو کشور مطرح شده و چندین بار در خصوص اجرای آن تفاهم شد که به دلایل مختلف و بهانه تراشی های گوناگون و علیرغم چندین مصوبه شورای عالی امنیت ملی به نتیجه منجر نشد و علیرغم اهتمام و اعلام آمادگی چندین باره وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران در انجام این پروژه، وزارت حمل و نقل و راه آهن عراق با عنوان انتظار برای استقرار دولت جدید انجام کار را به حالت تعلیق نگه داشته بودند.

تکمیل راه آهن شلمچه به بصره علاوه بر اینکه موجب جهش تبادلات تجاری و بازرگانی دو کشور ایران و عراق می شود، موجب دسترسی سایر کشورهای واقع در شرق جهان از خطوط ریلی ایران به نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه خواهد شد.

همچنین این خط پس از راه اندازی نقش ویژه ای در تسهیل مسافرت بین ایران و عراق خصوصا در شهرهای زیارتی نجف و کربلا ایفا خواهد کرد.

خطوط ریلی در کشور ایران تا نقطه مرزی شلمچه متصل است. همچنین در عراق نیز از شهر بصره تا شهرهایی از جمله کربلا و بغداد خطوط ریلی متصل هستند و در صورت اتصال مابین شلمچه تا بصره که طولی حدود ۳۲ کیلومتر دارد، شبکه ریلی دو کشور به یکدیگر متصل خواهد شد.

در این پروژه ۱۶ کیلومتر ابتدایی میادین مین پاکسازی نشده وجود دارد که مقرر شده است طرف ایرانی مین روبی را انجام دهد. پس از آن حدود ۱۶ کیلومتر خط ریلی عادی توسط طرف عراقی کشیده خواهد شد و نقطه انتهایی پروژه یک پل حدودا هزار متری با دهانه متحرک بر روی اروند رود (شط العرب) خواهد بود که مقرر شده است از سوی ایران مطالعه و اجرا شود. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 4 0

    توکبل بر خدا ... بسیار مفید و ارزشمند انشالله