| کد خبر: 267080 |

◄ چشم انداز حمل‌ و نقل هوایی بین‌ المللی در سال ۲۰۲۴

صنعت حمل و نقل هوایی بازرگانی بین المللی در آستانه عصر جدیدی از رشد و نوآوری است.

تین نیوز

صنعت حمل و نقل هوایی جهانی در آستانه یک بازگشت تاریخی است، به طوری که انتظار می رود ترافیک مسافران در سال 2024 از سطوح قبل از همه گیری کووید-۱۹ فراتر رود.

انتظار می رود این صنعت در سال 2024 به  سود عملیاتی بیش از  49  میلیارد دلاری در مقایسه با رقم  41  میلیارد دلار در سال 2023،  دسترسی یابد.

عوامل اصلی و  کلیدی بازگشت تاریخی

 بهبود و توسعه در صنعت هوانوردی بازرگانی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار می گیرد، از جمله این متغیرهای اصلی و کلیدی شامل :

۱- افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی:

با فروکش کردن همه گیری کووید-۱۹، مردم جهان  تمایل بیشتری به سفر دوباره دارند.  این امر ناشی از تقاضای سرخورده برای سفرهای تفریحی و همچنین تقاضای رو به رشد برای سفرهای کاری و تجاری  است.

۲- قیمت های سوخت پایین:

 قیمت های سوخت جت هوایی در سال های اخیر بی ثبات بوده است، اما در حال حاضر در سطوح نسبتا پایینی قرار دارند.  این به کاهش هزینه های عملیاتی خطوط هوایی کمک می کند و در نتیجه سفرهای هوایی را  برای مردم مقرون به صرفه تر می کند.

 ۳-حمایت دولت ها:

دولت ها در سراسر جهان حمایت مالی قابل توجهی در دوران همه گیری و زمین گیر شدن پرواز ها از صنعت هواپیمایی  انجام داده اند.  این حمایت به سرپا نگه داشتن خطوط هوایی کمک کرده و به آنها امکان سرمایه گذاری در بهبود و توسعه خود را فراهم کرده است.

 چالش های پیش روی صنعت حمل و نقل هوایی بازرگانی بین المللی

 علیرغم چشم انداز مثبت و  امیدوارکننده، صنعت حمل و نقل هوایی بین المللی همچنان با تعدادی چالش جدی  مواجه است، از جمله:

۱- تورم:

در بسیاری از نقاط جهان تورم در حال افزایش است که بر هزینه های خطوط هوایی فشار وارد می کند.  این امر به ویژه در مورد هزینه های سوخت، که هزینه های عمده ای برای خطوط هوایی بین المللی است، صادق است.

 ۲-کمبود منابع انسانی:

 صنعت هواپیمایی با کمبود خلبان، خدمه و سایر کارکنان  در بخش های عملیاتی  و مهندسی و تعمیرات مواجه است.  این امر، پاسخگویی به تقاضای فزاینده سفرهای هوایی را برای خطوط هوایی بین المللی بسیار دشوار می کند.

 ۳-عدم قطعیت شرایط ژئوپلیتیکی:

 تنش های ژئوپلیتیکی در سراسر جهان باعث ایجاد ابهام و عدم قطعیت در صنعت هواپیمایی بین المللی شده است.  این امر باعث می شود خطوط هوایی در سرمایه گذاری های  بلند مدت خود از جمله توسعه  ناوگان محتاط تر شوند.

 نگاه به آینده

 با وجود چالش ها، چشم انداز صنعت هواپیمایی به طور کلی مثبت و امیدوار کننده است.  انتظار می رود که این صنعت در سال های آینده همچنان به رشد خود ادامه دهد، که اصلی ترین عامل آن  ناشی از افزایش تقاضا برای سفرهای هوایی و ادامه نوآوری و پیشرفت های فناوری است.

 روندهای کلیدی برای آینده

 برخی از روندهای کلیدی که انتظار می رود صنعت حمل ونقل هوایی بازرگانی بین المللی را در آینده دچار یک تحول اساسی نماید ، به شرح زیر  است:

۱- تمرکز بر توسعه پایدار:

 خطوط هوایی به طور فزاینده ای بر کاهش اثرات زیست محیطی خود تمرکز می کنند.  این منجر به سرمایه گذاری در فناوری های جدید، مانند هواپیماهای کم مصرف تر و سوخت های هوایی پایدار می شود.

 ۲-شخصی سازی:

شرکت های هواپیمایی به طور فزاینده ای از داده های انبوه  و فناوری های نوین از جمله هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای شخصی سازی تجربه سفر برای مشتریان خود استفاده می کنند.  این شامل مواردی مانند ارائه تبلیغات و توصیه های هدفمند، و همچنین ارائه خدمات شخصی سازی شده از جمله نرخ های مناسب در فصول مختلف به مشتریان است.

 ۳-دیجیتالی سازی:

 شرکت های هواپیمایی به طور فزاینده ای از فناوری های دیجیتال برای  ساده سازی عملیات خود ، بهبود خدمات مشتریان، کاهش هزینه های عملیاتی و همچنین افزایش مزیت رقابتی  در بازار استفاده می کنند.  این شامل مواردی مانند استفاده از باجه های خودکار  اعلام حضور در فرودگاه  و استفاده از برنامه های تلفن همراه هوشمند برای بررسی اطلاعات پرواز و مدیریت طول سفر از جمله پیگیری تصویری جامه دان مسافر می شود.

 در مجموع صنعت حمل و نقل هوایی بازرگانی  بین المللی در آستانه عصر جدیدی از رشد و نوآوری است.  انتظار می رود این صنعت در سال های آینده همچنان به توسعه و تکامل خود  که تحت تأثیر فناوری های جدید، تغییر تقاضای مشتریان و واقعیت های ژئوپلیتیکی جهان  در حال تحول است، ادامه دهد.

*مدرس دانشگاه و کارشناس ارشد حمل و نقل هوایی 

 

داریوش نیکنام

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.