| کد خبر: 263687 |

◄ چند پیش نیاز اجرای پروژه‌ های بزرگ زیربنایی و راه‌ آهن سریع‌ السیر

بدون طی مراحل پیش‌ نیاز فناوری قطار سریع‌ السیر (دوخطه، برقی ..)، نه‌تنها انتقال، بلکه خرید فناوری هم کاریکاتوری می گردد.

تین نیوز

- رهبر معظم انقلاب در نشست با نخبگان و استعدادهای برتر فرمودند (020725): این جوری گفته می شود که سرعت رشد علمی ما زیاد است، اما به این مغرور نشویم، ... ما هنوز در دانش عقبیم؛ ما نسبت به دنیای علم، از لحاظ علمی عقبیم.

- ایشان همچنین در دیدار اساتید دانشگاه ها فرمودند (900602): منظومه علمی کشور باید یک منظومه کامل باشد؛ معلوم بشود ما چه نیاز داریم، به چه اندازه نیاز داریم، تناسب بین بخش های مختلف علمی چگونه است. پیشرفت ما حالت کاریکاتوری پیدا نکند.

- جوان آنلاین نیز نوشت(957255): ... علامه طباطبایی خلقت موجودات را این گونه تشریح می نمایند: " همه موجودات دارای دو وجه هستند: وجه امریِ غیرتدریجی و وجه خلقی تدریجی و ظاهر لفظ خلق که دلالت بر جمعِ بعد از تفرقه می کند، نیز همین تدریج است".

- اخیرا در گفتگو با برادر ارجمند جناب آقای مهندس صادق افشار (مدیرعامل اسبق راه آهن) ایشان نیز به این نکته اشاره نمودند که تحقق اراده خداوند در عالم امر دفعی و آنی است اما در عالم خلق تدریجی است و خلقت آسمان ها و زمین در 6 روز (دوره) مبین همین منطق در عالم خلق بوده (آیه 54 سوره اعراف) در حالی که عالم امر دفعی است (آیه 117 سوره بقره).

- محور این این گفتگو پیرامون رشد و دستاوردهای بهره وری راه ‎ آهن در نیمه اول دهه هفتاد با حمایت مجدانه ایشان و دیگر مدیران ارشد از گسترش فعالیت های کارشناسی اداره کل نیروی کشش، ... و مرکز تحقیقات بود (مدیران راه آهن، تین نیوز / کد خبر 251175)  کتاب نقشه راه بلوغ پس از مروری بر قوت ها و ضعف ها در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی کشور به آسیب شناسی و تحلیل مشکلات پرداخته و سه ریشه مشترک را شناسایی و بیان می دارد: مناسب ترین گزینه ها انتخاب نشده، فراتر از حد توان بوده، دفعتا و بدون فرصت اصلاح، انجام شده و سه رویکرد اصلاحی پیشنهاد می دهد: تصمیم شایسته، اقدام بایسته، بهبود پیوسته

- در مبحث تصمیم شایسته کتاب (ص 9) تصویری است که می تواند سمبل بخش های عقب افتاده و ضعیف کشور باشد، کاریکاتوری که یک بشکه آب با چندین سوراخ در بالا و پایین را نمایش می دهد که فردی با عجله و تلاش زیاد به گرفتن سوراخ های بالایی بشکه پرداخته در حالی که سوراخ اصلی بشکه با بیشترین هدر رفت آب در پایین قرار دارد و پارچه و ظروفی برای جلوگیری موثرتر نیز روی زمین قرار دارد که نماد حرف ست (ساده انگاری)، عدم توجه به اولویت ها، عدم توجه به توانایی ها و امکانات است.

- در مبحث اقدام بایسته (ص 10) به روند تدریجی و خردمندانه کاهش آلودگی موتورهای دیزل اروپا طی 20 سال اشاره شده، در موضوع بهبود پیوسته (ص 11) مهمترین چرخه پیشرفت صنعت و فناوری (چرخه دمینگ، PDCA) را تحلیل نموده و سپس در شرح آن به رفتار منحنی بلوغ و کمال تکنولوژی اشاره شده (ص 16) و نمونه واقعی چرخه های تکنولوژی که نمایشگر بهبود و ارتقای فناوری چند نسل ماشین آلات مکانیزه تعمیرات خطوط راه آهن در مدت نیم قرن است را (ص 18) ترسیم نموده است.

- پایداری و گام های پیوسته یک لاک پشت را می توان نماد بهبود مستمر (ص 19)، و سرعت و پرش (عجله) و سپس توقف طولانی (خواب غفلت) یک خرگوش را هم می توان نماد غرور و خودپسندی دانست که صنایع نیروگاهی ... با دست آوردهای چشمگیر، نمونه خوب برای بهبود پیوسته و خودرو با هزینه های سنگین انتقال فناوری و وابستگی دائمی و ...، نمونه غرور خرگوشی است.          

- یکی از مهمترین ویژگی های پروژه های زیربنایی بزرگ، هزینه سنگین و زمان طولانی آنها است که به دلیل محدودیت های تامین منابع مالی برای ما بسیار طولانی تر شده و تغییرات تکنولوژی در دوران احداث پروژه موجب افت کارآمدی و مطلوبیت نهایی نزد مشتریان می شود در صورتی که با پیش بینی و منظور نمودن نقش بهبود مستمر با توانایی داخل از جمله شرکت های دانش بنیان، می توان همزمان به چندین هدف دست یافت که به عنوان نمونه می توان به تجربه چین در کسب فناوری قطارهای سریع السیر اشاره کرد که با توجه به موقع به برقی کردن و افزایش سرعت قطارها پیش از ساخت خطوط سریع محقق شد.

- 30 سال پیش و در سال 1993، سرعت متوسط قطارهای مسافری چین 48 کیلومتر بر ساعت بود که موجب از دست دادن سهم ریلی شد که در پنج مرحله با دوخطه کردن، برقی کردن و ارتقای خطوط سرعت حداکثر به 160 کیلومتر بر ساعت رسید ... .

بدون طی مراحل پیش نیاز فناوری قطار سریع السیر (دوخطه، برقی ..)، نه تنها انتقال، بلکه خرید فناوری هم کاریکاتوری می گردد.    

    

نمودار ریلی

تصویر ریلی

فایل ضمیمه را از اینجا دریافت کنید.

* کارشناس ریلی

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.