◄ افزایش فهم مشترک جهانی؛ نقش رسانهها
هادی خانیکی در روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در باغ کتاب تهران به نقش رسانهها در افزایش فهم مشترک جهانی پرداخت.
وبلاگ هادی خانیکی-ارتباطات علم به مثابه گشاینده دنیاهای بسته و متصلب؛ به معنای ابزار ارتباط میان دانشمندان و جامعه؛ به عنوان سازوکار گسترش تعامل اجتماعات مختلف علمی، موسسات تحقیقاتی و نهادهای آموزشی با جامعه؛ به عنوان محمل ارتباطات علم است.
ما با دو نسل از ارتباطات علم مواجه هستیم؛ در نسل اول هدف آگاهسازی از علم و متقاعدسازی عموم، نه مشارکتدادن آنها بود.
در این نسل رسانههای جمعی سنتی اساس سازوکار را تشکیل میداد و رابطه به صورت یکسویه و از بالا به پایین.
همچنین در این نسل امکان کنترل فرایند توسط دانشمندان و با تکیه بر روزنامهنگاران حرفهای و بر اساس وجود معیارهای مشخص ارزیابی کیفیت محتوا بود.
در نسل دوم رویکرد جدید ارتباطات علم بر بستر وب ۲ و با استفاده از امکانات تعاملی وب ۲ و تحول ارتباطات و ساختارها بود.
در این نسل امکان تولید، توزیع و دریافت محتوا توسط هر فرد، امکان تعامل میان شهروندان عادی، روزنامهنگاران حرفهای و دانشمندان، پایان ارتباطات یکسویه و دشواری ارزیابی کیفیت را شاهد هستیم.
ارتباطات علم در ایران را میتوان به سوابقی چون نشریات علمی عمومی و برنامههای تلویزیونی پیوند داد.
با این حال نتایج نهچندان موفقیتآمیز استفاده از رسانههای جمعی سنتی در گسترش درک عمومی از علم و نیز بازماندن ژورنالها و نشریات تخصصی از ورود به چرخه عمومیشدن علم را میتوان از موانع ارتباطات علم دانست.
همچنین وب ۲ از جمله فرصتهای ارتباطات علم در ایران است. این فرصت را میتوان در مواردی چون محتوای علمی و فناورانه نزدیک به تجربیات زندگی روزمره، گسترش محتوای علمی در شبکههای اجتماعی، مراجعه عموم مردم به سایتهای موسسات تحقیقاتی، نشریات علمی مطرح در دنیا، وبلاگها و صفحات شبکههای اجتماعی، کانالها و گروههای متخصصان و علاقهمندان دانست.
دغدغههای محتوای وب ۲ عبارتند از:
سنجش اعتبار علمی دادهها و خطر توسعه شبه علم به جای علم، دشواری ارزیابی و کنترل دادهها با از بین رفتن سلسله مراتب پیشین ارتباطی، رواج انتشار اخبار جعلی و مطالب شبه علم در سطح جهانی.
بااینحال، فرصتهایی چون افزایش مشارکت عموم در تولید، دریافت و بازنشر اطلاعات علمی و نیز جهانی شدن ارتباطات علم را میتوان به عنوان فرصت در نظر گرفت.
در بحث وب ۲ و الزامات توسعه نیز فرصت و تهدیدهایی وجود دارد. که از این میان میتوان به طرح توسعه علمی به عنوان لازمه توسعه همهجانبه و نقش ارتباطات مشارکتی در فرآیند توسعه به عنوان فرصتها و اختلاط میان کنشگری مجازی و نظارهگری واقعی و اختلاط اخبار جعلی و مطالب شبهعلم به جای جریان آزاد اطلاعات و ارتباطات علم را از دغدغههای آن دانست.
در بحث وب ۲ و ارزشهای صلح نیز باید ارتباط بدون واسطه و انعطاف شناختی به دور از تصورات قالبی و گسترش ارزشهای مشترک مفاهیم بینالاذهانی را به عنوان فرصتها و کاهش رعایت موازین حرفهای و اصول اخلاقی و خطر ایجاد فروبستگیهای مبتنی بر حبابهایی از افراد همفکر و تصور وجود نداشتن یا قابل توجه نبودن تفکر مخالف را از جمله دغدغهها دانست.
در نهایت باید اذعان داشت که ارتباطات تعاملی در فضای وب ۲ همزمان با ایجاد فرصتهای جدید برای عمومی شد علم و درگیر کردن عموم مردم با علم، امکان انتشار مطالب شبه علم و اخبار جعلی را فراهم میکند.
همچنین در صورتی که راهکارهایی برای ارزیابی و اعتبار سنجی مطالب فضای وب پیشبینی نشود، همتگری و همکاری شهروندان، گروههای اجتماعی و جوامع بر مسائل مشترک جهانی کاهش مییابد.
خلاصه آنکه ارتباطات علم را باید در خدمت گفتوگوی فرهنگها و گشودگی جوامع تعریف کرد، نه در برابر آنها.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.