| کد خبر: 134961 |

عراق بازاری با نقاط قوت بسیار برای بخش خصوصی ایران

تین نیوز

وبلاگ سید حمید حسینی-عراق از بازارهای بزرگ منطقه برای ایران است که هم نیاز به کالاها و خدمات مختلف بویژه خدمات فنی و مهندسی و مبادلات اقتصادی و فرهنگی دارد و هم از توان مالی خوبی برخوردار است.

سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور در چند سال گذشته در حد سالیانه هشت تا 9 میلیارد دلار باقی مانده و با برنامه ریزی های انجام شده در زمینه اتصال خطوط راه آهن، مخابرات، برق، سوآپ نفت، توسعه گردشگری و ... تلاش شده تا علائق بین دو کشور به حداکثر رسیده و طرفین از این ارتباط سود ببرند.

این کشور قوانین و مقررات تثبیت شده ای ندارد و نظام سیاسی و مسئولان عراقی از ثبات لازم برخوردار نیستند.

اکنون وزارتخانه های اصلی این کشور نظیر وزارت دفاع، کشور، بازرگانی و صنعت به دلیل اختلافات سیاسی بدون وزیر هستند، بر همین اساس فعالان اقتصادی کشورمان برای حضور در بازار عراق خود به تامین امنیت می پردازند یا در مناطقی نظیر جنوب عراق که از امنیت بالاتری برخوردار است کار می کنند.

 با اتفاقاتی که در موصل حادث شده و امیدواری هایی که در خصوص اضمحلال داعش داده می شود، در آینده باید به فکر توسعه روابط اقتصادی و تجاری با اهل تسنن و مناطقی که امروز تحت نفوذ داعش است نیز باشیم.

 از آنجایی که نظام استاندارد صنایع نفتی عراق از استانداردهای آمریکایی تبعیت می کند و ایران نمی تواند به دلیل تحریم ها از آنها استفاده کند، شرکت های ایرانی در این کشور توفیقی نداشته اند.

عراقی ها به دلیل مسائل مالی، بطور عمده نیازمند سرمایه گذاری اند و عملیات پیمانکاری کمتری دارند.

ریزگردها بیشتر متاثر از سدسازی های بی رویه ترکیه در سال های گذشته و همچنین بروز خشکسالی های پیاپی در منطقه است؛ موضوعی که جز با تعامل و همکاری کشورهای تاثیرگذار و تاثیرپذیر از این موضوع یعنی ایران، ترکیه، عراق، سوریه و عربستان حل نمی شود.

در آینده نزدیک ایران میزبان سمیناری بین المللی با موضوع تالاب ها و محیط زیست خواهد بود که می تواند در جلب توجه هرچه بیشتر نهادها و سازمان های بین المللی به موضوع ریزگردها و دخالت موثر جهانی برای مقابله با آن موثر باشد.

برگرفته از خبر ایرنا

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.