| کد خبر: 162760 |

یک فعال صنعت هوانوردی تشریح می‌کند؛

◄ فرار مغزها در صنعت هوانوردی

اگرچه در صنعت هوانوردی زنان بسیاری تنها تحت عنوان کارمند مشغول به فعالیت هستند اما همواره این نگرش وجود داشته که شغل‌هایی مانند خلبانی، مهندسی پرواز، مهندسی تعمیرات و به‌طور کلی هر بخشی که با هواپیما سروکار دارد کاملاً مردانه است و شاید همین نگاه مدیران در این صنعت باعث شده که امروزه بانوان بسیاری که به صنعت هوانوردی علاقه دارند از عدم توجه به آن‌ها گلایه داشته باشند.

تین نیوز

اگرچه در صنعت هوانوردی زنان بسیاری تنها تحت عنوان کارمند مشغول به فعالیت هستند اما همواره این نگرش وجود داشته که شغل‌هایی مانند خلبانی، مهندسی پرواز، مهندسی تعمیرات و به‌طور کلی هر بخشی که با هواپیما سروکار دارد کاملاً مردانه است و شاید همین نگاه مدیران در این صنعت باعث شده که امروزه بانوان بسیاری که به صنعت هوانوردی علاقه دارند از عدم توجه به آن‌ها گلایه داشته باشند.

به گزارش تین نیوز، پریا احمدی‌دستجردی یکی از مهندسان اویونیک هواپیمایی و دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی که خواهر یکی از خلبانان معروف ایران و مؤسس جامعه بانوان صنعت هوانوردی ایران در گفتگویی که با هفته‌نامه حمل‌ونقل داشته است در پاسخ به این سؤال که آیا در سال‌های اخیر وضعیت حضور زنان در صنعت هوانوردی کشور بهتر شده است، می‌گوید: اگر بگویم که مسیر برای ورود بانوان به صنعت هوانوردی روند خوبی را طی کرده است شاید کمی اغراق آمیر باشد اما می‌توانم عنوان کنم که فضا به نسبت گذشته بازتر شده است و مدیرانی که اخیراً وارد صنعت شده‌اند نگاه بهتری نسبت به حضور زنان در این صنعت دارند.

او در ادامه سخنان خود می‌افزاید: در حال حاضر نیز مدیرانی در صنعت هوانوردی کشور مشغول به کار هستند که معتقدند این صنعت مردانه است و بانوان نمی‌توانند در این سیستم به‌ویژه در بخش‌هایی مانند خلبانی، مهندسی تعمیرات، فنی و ... حضور مؤثر داشته باشند.

این عضو هیات‌مدیره جامعه بانوان صنعت هوانوردی ایران با تأکید بر اینکه تنها راه برای حضور شایسته افراد در این صنعت تغییر نگاه گذشته مدیریتی است، می‌افزاید: بسیاری از این مدیران اساتید خود ما بوده‌اند و ما را در سر کلاسهایمان برای اینکه بتوانیم بهترین نمرات کسب کنیم تشویقمان می‌کردند و همیشه عنوان می‌کردند که خانم‌ها در بسیاری از بخش های صنعت هوانوردی با توجه به تواناهایی که دارند بهتر می‌توانند کار کنند اما زمانی که پای عمل به میان آمد در استخدامی‌ها ترجیح می‌دانند که آقایان را استخدام کنند.

این فعال حوزه هوانوردی معتقد است که استخدامی‌ها در صنعت هوانوردی بر اساس تخصص و شایسته‌سالاری انجام نمی‌گیرد و همچنان مدیران ما با  تفکرات قدیمی که این صنعت برای حضور زنان مطلوب نیست را در خود پرورش می‌دهند، تصریح می‌کند: در حالی مدیران ما با این تفکرات صنعت هوانوردی کشور را مدیریت می‌کنند که در کشورهایی مانند مالزی، پاکستان، افغانستان و ... خلبان جنگنده زن دارند و بانوان در بسیاری از بخش‌های هوانوردی این کشورها فعالیت می‌کنند اما این امکان در کشور ما برای زنان فراهم نیست. در ایران بانوانی که بتوانند مستقیماً با هواپیما در ارتباط باشند تعدادشان از انگشتان دو دست هم کمتر است.

احمدی دستجردی توضیح می‌دهد: زنان از همان ابتدا که سر کلاس می‌نشینند تا زمانی که در یک شرکت هواپیمایی استخدام می‌شوند همیشه ثابت کرده‌اند که هیچ تفاوتی با آقایان ندارند و چه‌بسا در حوزه‌هایی با توجه به دقتی که دارند از آقایان نیز بهتر عمل کرده‌اند و همیشه خود را در صنعت هوانوردی کشور ثابت کردند.

او می‌گوید: تا زمانی که دیدگاه مدیریتی در مدیران تغییر نکند و نگرش و عملکرد سیستمی در صنعت هوانوردی ایران وجود نداشته باشد شرایط بهتر برای حضور زنان در این صنعت مهیا نخواهد شد لذا لازم است مدیران با نگاهی متعهدانه و بر اصول شایسته‌سالاری و تخصص اقدام به جذب نیرو کنند.

احمدی دستجردی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه چند درصد از بانوانی که در دانشکده های و موسسات هوانوردی در حوزه‌های صنعت هوایی تحصیل می‌کنند جذب این صنعت می‌شوند، می‌گوید: متأسفانه بسیار کم است. در حال حاضر افراد و اعضایی از جامعه بانوان صنعت هوانوردی کشور هستند که با بهترین نمرات از این دانشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند و سال‌ها از تحصیلشان گذشته است اما نتوانسته‌اند جذب صنعت هوانوردی شود و در رشته مورد علاقه‌شان کار کنند و حتی افرادی نیز هستند که به‌ناچار شغلی غیر مرتبط دیگر را انتخاب کرده‌اند.

به گفته او؛ در حال حاضر مردم تنها زنان را در صنعت هوانوردی در پوشش مهماندار می‌شناسند و بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که یک زن می‌تواند مهندس تعمیرات هواپیما باشد که دلیل اصلی این موضوع عدم آگاهی و اطلاع‌رسانی است. در حالی شاهد این اتفاقات در صنعت هوانوردی کشورمان هستیم که در کشوری مانند مالزی ایرلاینی تأسیس می‌کنند که تمام کارکنان آن زنان هستند. اگر مدیران ما راهکار مناسبی ندارند حداقل الگوبرداری درستی انجام بدهند.

احمدی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر بانوانی که در رسته خلبانی و مهندسی صنعت هوانوردی تحصیل‌کرده‌اند بیکار هستند، گفت: متأسفانه افرادی زیادی فارغ‌التحصیل در صنعت هوانوردی بیکار هستند اما جالب است بدانید افرادی نیز به دلیل اینکه پدر و یا مادرشان مدیر بوده‌اند و یا سمتی داشته‌اند بدون اینکه رشته‌شان مرتبط باشد جذب این صنعت شده‌اند.

این فعال صنعت هوانوردی گفت: فراز مغزها شامل صنعت هوانوردی کشور نیز می‌شود؛ بسیاری از بانوان و آقایان جذب ایرلاین‌های خارجی شده‌اند و این موضوع به دلیل بی‌توجهی در این صنعت نیز ادامه دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسماعیلی 0 0

    نظرات درست و قابل تامل داشتند دراین زمینه باید بیشتر کار شود