| کد خبر: 91455 |

تحول بنیادین در صنعت لایروبی بنادر ایران

تین‌نیوز| لایروبی، یکی از اساسی ترین کارهایی است که برای حفظ میزان آبخور و کانال دسترسی به حوضچه امن بنادر ایران باید انجام شود. به عبارت ساده تر اگر لایروبی انجام نگیرد، طبیعی است که پای تمامی اسکله ها، حوضچه ها و کانالهای دسترسی بنادر دچار مشکل خواهد شد و نتیجه آن نبود تردد ایمن شناورها در بنادر کشور خواهد بود.

لایروبی هایی که تاکنون در بنادر ایران انجام شده است، هم احداثی بوده (یعنی زمانی که بندر جدیدی قرار بود احداث شود) و هم نگهداری بوده است. دلایل مختلفی برای لایروبی بندرها وجود دارد که یکی از آن‌ها رسوب‌گیر بودن بندرهاست که این مسایل ضرورت انجام عملیات لایروبی را اجتناب ناپذیر می‌کند. البته این موضوع مربوط به تمامی بنادر دنیاست. در دنیا موضوع لایروبی بنادر، جز وظایف جدایی ناپذیر شهرهای بندری محسوب می شود.

در طول عمر بنادر کشور ما، تاکنون تمام لایروبی‌های لازم توسط خود سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است، البته در یک دهه گذشته با وجود این‌که مالکیت لایروب‌ها بر عهده سازمان بنادر بود، ولی لایروبی یا اصطلاحا اپراتوری لایروب‌ها به بخش خصوصی واگذارشده است. دریکی دو سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی با در اختیارگرفتن یک مشاور اقدام به مطالعاتی جدی در نحوه عملکرد بخش خصوصی برای لایروبی کرد.

برای خواندن ادامه مطلب به شماره 230 ماهنامه بندر و دریا مراجعه كنید.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.