| کد خبر: 164720 |

◄ رابطه افزایش نرخ سوخت و استفاده بیش‌تر از ناوگان حمل‌ونقل عمومی

تنها راهکاری که می‌توان برای استقبال مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی جاذبه ایجا کرد، سه آیتم، کیفیت، امنیت و قیمت مناسب است که این روزها به هر دلیلی از مطلوبیت خوبی در حمل‌ونقل عمومی برخوردار نیستند.

تین نیوز

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ، به‌کار بستن سیاست افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ربط دادن آن به روی آوردن مردم به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی که زیرساخت‌ آن در هیچ‌یک از بخش‌های درون و برون‌شهری مهیا نیست، را مردود اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، فریدون احمدی با اشاره به این‌که سال‌های گذشته متاسفانه این ابراز بارها به کار گرفته شد و نتیجه معکوس داشته است، اظهار کرد: تجربه نشان داده افزایش نرخ سوخت تاثیری در سیاست‌هایی که از این رهگذر دنبال می‌شود نداشته و بازگشت به قبل خواهد بود.

نماینده زنجان در مجلس ، به بازخورد نامطلوب افزایش نرخ سوخت در جامعه و نزد افکار عمومی اشاره کرده و افزود: متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت کافی در بخش حمل‌ونقل عمومی به ویژه در تهران، پرداختن به موضوع افزایش نرخ حامل‌های انرژی تنها بر مشکلات ترافیکی خواهد افزود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی در دو بخش درون و برون‌شهری تاکید داشته و تصریح کرد: تنها راهکاری که می‌توان برای استقبال مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی جاذبه ایجا کرد، سه آیتم، کیفیت، امنیت و قیمت مناسب است که این روزها به هر دلیلی از مطلوبیت خوبی در حمل‌ونقل عمومی برخوردار نیستند.

احمدی با حمایت از سیاست دولت در ممانعت از افزایش نرخ سوخت در سال جاری ، افزود: اصرار و تلاش به منظور افزایش قیمت حامل‌های انرژی دارای توجیه منطقی نیست و لذا باید از ادامه آن خودداری شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم ایحاد فضای آرام در کشور اشاره داشته و افزود: مناسب‌ترین راه برای تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی و رعایت سرعت مجاز در معابر و بزرگراه‌های کشور فرهنگ سازی در کنار پرداختن به مقوله اموزش صحیح رانندگی با استفاده از مراکز معتبر داخلی است که تکنیک‌های رانندگی را به خوبی به رانندگان آموزش می‌دهند که یک از این مراکز می‌تواند کانون جهانگردی جمهوری اسلامی ایران باشد.

نماینده مردم   زنجان با بیان این مطلب که «تجربه نشان داده که افزایش نرخ سوخت به قاچاق فراورده‌های نفتی ختم شده است»، گفت: تنها همراهی دولت با مسئولان و مدیریت شهری می‌تواند حمل‌ونقل عمومی را به سطحی از مطلوبیت برساند که استفاده از خودروهای شخصی به انتخاب دوم مردم کشور تبدیل شود.

به گزارش تین‌نیوز، دولت نهم در سال 1385 تصمیم گرفت که برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه بنزین و همچنین جلوگیری از واردات بنزین و خروج ارز از کشور، قیمت آن را به قیمت واقعی نزدیک‌تر کند. به همین منظور افزایش پلکانی برای قیمت این فراورده سوختی در نظر گرفت. در ابتدا و در سال 1385 برای اولین بار قیمت بنزین به صورت سهمیه‌ای و آزاد عرضه شد. قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ای 100 تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد 400 تومان در نظر گرفته شد. این قیمت ها برای سال 1387 و 1388 ثابت باقی ماند. اما در سال 1389 مجدداً تصمیم گرفته شد که قیمت بنزین تغییراتی داشته باشد. به همین منظور در این سال قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ¬ای 400 تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد 700 تومان اعلام شد. این دو قیمت نیز برای دو سال آینده ثابت باقی ماند. در سال 1392 قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ای با افزایشی 150 تومانی به 550 تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد با افزایشی 250 تومانی به 950 تومان افزایش یافت. در سال 1393 دوباره قیمت بنزین سهمیه ای و آزاد توسط دولت افزایش یافت و به ترتیب به 700 و 1000 تومان رسید. این آخرین سالی بود که بنزین با قیمت سهمیه ای عرضه می شد چرا که در پنجم خرداد ماه سال 1394 دولت تصمیم به توقف بنزین سهمیه ای گرفت و قیمت ها یکسان سازی شد.

 چهارشنبه 4 اسفند 1395 بود که مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی بند(د) تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه سال 96 کل کشور، گفته: در صورت تصویب این بند از لایحه بودجه سال 96، قیمت بنزین سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 96 هم در توضیح این بند گفته: در صورت تصویب این بند هیچ افزایش قیمتی در فرآورده‌های نفتی صورت نمی‌گیرد، در واقع قیمت واقعی بنزین همان یک هزار تومان باقی می‌ماند.

با آغاز سال 96 و شروع سفرهای نوروزی مصرف بنزین رو به افزایش گذاشت و بنا به آمارهای ارائه شده از سوی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی میزان مصرف بنزین در فروردین 96 در مقایسه با فروردین 95 هشت درصد رشد داشت، این آمار در اردیبهشت ماه در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل 8.6 درصد رشد داشت، این رشد مصرف بنزین در ماه‌های بعد نیز تکرار شد و در تیر ماه 96 اعلام شد که مصرف روزانه بنزین به 84 میلیون لیتر رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 10 میلیون لیتر بیشتر است.

متاسفانه این رشد مصرف بنزین کم کم نظر مسئولان را پیرامون ثبات قیمت بنزین در سال 96 عوض کرد به گونه‌ای که شاهد آن هستیم بار دیگر در رسانه‌ها صحبت از افزایش قیمت بنزین از ابتدای دی‌ماه سالگذشته مطرح می‌شود. عده‌ای از قیمت بنزین لیتری 1200 تومان می‌گویند و برخی دیگر از بنزین لیتری 1500 تومان. سئوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که این افزایش قیمت چه پیامدهایی برای دولت و مردم در پی دارد؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.