| کد خبر: 155241 |

مخالفت با تاسیس کشتیرانی پتروشیمیمخالفت با تاسیس کشتیرانی پتروشیمی

نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص پیشنهاد تاسیس شرکت کشتیرانی پتروشیمی ایران که چندی پیش توسط مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی اعلام شد؛ گفت: شرکت بازرگانی پتروشیمی بهتر است به دنبال رقابت و کسب سهم بیشتر از بازار جهانی پتروشیمی باشد تا اینکه وارد موضوعات دیگر از جمله حمل و نقل شود.

تین نیوز

نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص پیشنهاد تاسیس شرکت کشتیرانی پتروشیمی ایران که چندی پیش توسط مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی اعلام شد؛ گفت: شرکت بازرگانی پتروشیمی بهتر است به دنبال رقابت و کسب سهم بیشتر از بازار جهانی پتروشیمی باشد تا اینکه وارد موضوعات دیگر از جمله حمل و نقل شود.

به گزارش مارین تایمز، هدایت‌الله خادمی با بیان اینکه «تاسیس شرکت کشتیرانی با فعالیت ذاتی شرکت بازرگانی پتروشیمی سازگار نیست و  این شرکت در این حوزه تخصص لازم را ندارد»، گفت: شرکت ملی نفتکش ایران به‌طور تخصصی وظیفه حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه «با وجود ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران، تاسیس شرکت کشتیرانی پتروشیمی ضرورت ندارد»، گفت: با توجه به تخصص شرکت ملی نفتکش ایران در حوزه حمل نفت و فرآروده‌های نفتی و برخورداری از ناوگان بزرگ، نباید شرکتی موازی ایجاد و تاسیس شود.

وی افزود: شرکت ملی نفتکش ایران جایگاه مطلوبی در سطح بین‌المللی دارد، هرچند که بخشی از ناوگان این شرکت نیازمند نوسازی است که البته آن هم در حال انجام است.

نماینده مردم شهرستان‎های ایذه و باغملک اضافه کرد: مشخص نیست چرا این شرکت به فکر تاسیس شرکت کشتیرانی افتاده است، شاید مشکلی در دریافت خدمات داشته باشد، که در این صورت هم باید با شرکت ملی نفتکش ایران مذاکره می‌کرد.

خادمی با بیان اینکه «حمل و نقل، تولید، و بازرگانی هر کدام نیازمند تخصص‌های ویژه هستند و یک شرکت نمی‌تواند صفر تا ۱۰۰ کارها را خود انجام دهد»، گفت: کشورهای پیشرفته به دنبال تخصصی کردن کسب‌وکارها هستند نه عمومی کردن آن.

وی با اشاره صادرات محصولات پتروشیمی،گفت: معمولا در بخش پتروشیمی محصولاتی صادر می‌شود که ارزش افزوده کمی دارند، و با مواد خام فاصله چندانی ندارند.

این عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: شرکت بازرگانی پتروشیمی باید به‌جای تولید موادی که تنها یک مرحله فرآروی روی آنها صورت می‌گیرد و تنی ۴۰۰ دلار در بازار عرضه می‌شود، به سمت تولید محصولاتی حرکت کنند که پس از چند مرحله فرآوری در بازار تنی ۲۰۰۰ دلار به فروش می‌رسند، این موضوع جزو وظایف ذاتی شرکت بازرگانی پتروشیمی و سایر شرکت‌های پتروشیمی است.

تشکیل شرکت کشتیرانی پتروشیمی مغایر با منافع ملی استسخنگوی کمیسیون انرژی نیز دگفت: در صورتیکه شرکت بازرگانی پتروشیمی هم تولید کننده باشد و هم انحصار فروش و انحصار حمل و نقل را در اختیار داشته باشد، بدون شک نقش نظارتی به صورت کامل اجرا نخواهد شد.

اسداله قره‌خانی افزود: در صنعت پتروشیمی بخش‌های زیادی وجود دارد که نیازمند سرمایه‌گذاری است و شرکت بازرگانی پتروشیمی باید در این حوزه ها وارد شود تا حوزه‌ای که در آن تخصص ندارد.

وی با بیان اینکه «شرکت ملی نفتکش برند ایران در بخش حمل و نقل نفت و فرآورده‌های نفتی است»،گفت: شرکت ملی نفتکش ایران  به واسطه تجربه و  پیشینه تاریخی‌اش در قراردادهای بین‌المللی می‌تواند امتیازات خاصی را برای کشور کسب کند.

قره‌خانی افزود: چنانچه این ظرفیت و سرمایه‌گذاری سنگین «تکه‌تکه» شود و سرمایه‌گذاری جدید صورت گیرد، قطعا با منافع و مصالح ملی کشور مغایرت خواهد داشت.

بازرگانی پتروشیمی تخصص حمل و نقلی نداردنایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز ضمن مخالفت با پیشنهاد تاسیس شرکت کشتیرانی پتروشیمی گفت: عقل سلیم حکم می‌کند که ظرفیت‌های موجود را به کار گرفت نه اینکه آنها را کنار گذاشت و نادیده گرفت.

سیدهادی بهادری با بیان اینکه «باید به‌جای منافع بخشی، به‌دنبال تامین منافع عمومی کشور باشیم»، بر ضرورت مذاکره شرکت بازرگانی پتروشیمی و شرکت ملی نفتکش ایران تاکید کرد و گفت: تاسیس شرکت کشتیرانی پتروشیمی نباید منافی و مغایر استفاده از ظرفیت‌های ناوگان ملی نفتکش کشور باشد، ضمن اینکه شرکت بازرگانی پتروشیمی تخصص لازم را نیز برای ورود به عرصه حمل و نقل ندارد.

به گفته بهادری، مهمترین معضل کشور، موازی کاری عدم هماهنگی‌ و  استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرکت بازرگانی پتروشیمی باید به‌فکر صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر باشد.  

چندی پیش مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با اشاره به ارائه پیشنهاد تاسیس اولین شرکت مشترک کشتیرانی پتروشیمی ایران با مشارکت هلدینگ‌های پتروشیمی کشور گفت:نشست مشترکی بین تعدادی از شرکت‌های پتروشیمی، کشتیرانی‎جمهوری اسلامی، شستا، شرکت حمل و نقل پتروشیمی برای انجام مطالعات بیشتری درباره راه اندازی اولین ناوگان کشتیرانی پتروشیمی ایران برگزار شده است.

 

 

منبع: سايت خبری مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.