| کد خبر: 258065 |

تقویت خط کشتیرانی خزر در کریدور ترانزیتی شمال جنوب

افزایش و ورود شناورهای جدید به دریای مازندران خط ترانزیتی و کریدور شمال - جنوب را وارد فاز جدیدی کرده است.

تین نیوز

افزایش و ورود شناورهای جدید به دریای مازندران خط ترانزیتی و کریدور شمال - جنوب را وارد فاز جدیدی کرده است.

استان مازندران با داشتن سه بندر فعال در امیرآباد، نوشهر و فریدونکنار نقش ویژه ای را در اقتصاد دریاهای ایفا می کند، از این رو با افزایش شناورهای باری در دریای خزر تجارت در مسیر کریدور جنوب شمال وارد فاز جدیدی شده است.

ظرفیت بنادر مازندران بیش از ۷ میلیون تن در سال است که اکنون بخشی از این قابلیت بلا استفاده باقی مانده است و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته با افزایش ناوگان دریای مازندران ظرفیت مغفول مانده تجاری در اقتصاد دریاپایه شکوفا می شود.

طی سال های اخیر با در پیش گرفتن دیپلماسی اقتصادی از سوی دولت تجارت دریایی بین بنادر شمالی و بنادر حاشیه آن وارد مرحله شکوفایی خود شده است و این مسئله در افزایش ترانزیت دریایی در دریای خزر نیز موثر بوده است.

علاوه بر این رغبت کشورهای شمال دریای خزر برای سرمایه گذاری مشارکتی در مسیر ترانزیتی شمال جنوب و فراهم شدن زیرساخت ها در بنادر جنوبی خزر چشم انداز ترانزیت دریایی را در این دریاچه بسته مثبت کرده است.

ورود اولین کشتی باری روسیه به بندر نوشهر پس از ۲۱ سال

طی ماه گذشته اولین کشتی باری روسیه پس از ۲۱ سال وارد بندر نوشهر شد و این اقدام به اظهارات متولیان امر گام بزرگی در تجارت دریایی بین ایران و کشورهای حاشیه خزر از جمله روسیه محسوب می شود و علاوه بر این قرارداد هایی برای کشتی سازی در دریای خزر بین کشورهای مختلف منعقد شده است.

خطوط حمل و نقل دریایی در دریای خزر نیز طی ماه های گذشته به نسبت قبل تجهیز شده و در حال حاضر ۲۶ فروند شناور در این منطقه فعال است. حمل بار از طریق ترانزیت دریایی خزر در مسیر کریدوری شمال جنوب و مزیت های فراوانی از جمله ارزان بودن و کوتاهی مسیر را دارد و این مسئله سبب می شود تا اقبال سرمایه گذاران تاجران برای ترانزیت در دریای شمال و مازندران افزایش یابد.

بندر امیرآباد بزرگترین مازندران به شمار می رود که با وسعت ۱۰۶۰ هکتاری آن مزیت های زیادی در این منطقه ویژه اقتصادی برای تاجران و سرمایه گذاران دارد. محمدعلی موسی پور مدیرکل بنادر امیرآباد با اشاره به اینکه آمار ترانزیت پهلوگیری شناورهای ورودی سال جاری در این بندر افزایش یافته است گفت : برای توسعه کشتیرانی در دریای خزر می توان با جذب بیش از پیش توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی اقتصاد دریاپایه را رونق بخشید.

صف کشتی ها برای ورود به امیرآباد

وی  با اشاره به رشد ۳۱ درصدی پهلوگیری شناورهای ورودی به بندر امیرآباد اظهار داشت این بندر به خدمات یدک کشی و راهنمابری به کشتی ها مجهز است و در حال حاضر نیز ۹ فروند شناور لنگرگاه مستقر هستند که برای پهلوگیری منتظر هستند.

وی با اظهار اینکه ۱۵ پست اسکله در بندر امیرآباد وجود دارد وی افزود این بندر قابلیت پهلو دهی انواع شناور ها به طول ۱۴۰ متر را داراست.

حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه گذاران خرید شناورهای تجاری در خزر

قدیمی ترین بندر بندر مازندران نیس این روزها برای ترانزیت خارجی و فعال شدن در کریدور شمال جنوب عزم خود را جذب کرده است و سازمان بنادر و دریانوردی از متقاضیان برای ساخت شناور در منطقه اعلام آمادگی کرده است. سعید کیا کجوری مدیر کل بنادر دریانوردی مازندران با بیان اینکه طبق سیاست های ابلاغی از سوی سازمان بنادر دریانوردی برای گسترش ناوگان دریایی در دریای خزر از ساخت و خرید شناور در منطقه حمایت می شود،  با اشاره به این که بسته حمایتی برای توسعه ناوگان دریایی طراحی شده است و از متقاضیان سرمایه گذاران خواست تا برای ساخت و خرید شناورهای دریایی وارد میدان شوند.

پهلوگیری نیکلای روسی در بندر نوشهر

نخستین فروند از نسل جدید کشتی های تجاری روسیه هفته گذشته در بندر نوشهر پهلو گرفت که به اعتقاد کارشناسان نتیجه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در حوزه روابط خارجی بوده که گام به گام به بار می نشیند و با ادامه این روند؛ آینده نوید بخشی را برای کشور و استان مازندران رقم خواهد زد. ‎

با کاهش سطح تراز آب دریای خزر و در پی آن کاهش ظرفیت بارگیری کشتی های تجاری در این دریا، کشور روسیه اقدام به طراحی و ساخت کشتی های نسل جدید کرده که نخستین فروند آن هفته گذشته در بندر نوشهر پهلو گرفت.

کشتی نیکلای اورلو (Nikolay Orlov) که کمتر از چهار ماه پیش ساخته شده بود؛ برای نخستین بار در روز سه شنبه ۲۳ خرداد ماه در بندر نوشهر پهلو گرفت؛ این کشتی با ۱۴۰ متر طول و ۱۷ متر عرض، قادر به حمل هشت هزار تن محموله غلات (حدود ۲ برابر کشتی های فعال در دریای خزر) است.

کشتی نیکلای اورلو در نخستین سفر دریایی خود به بندر نوشهر از مبدأ بندر آستاراخان، حامل پنج هزار و ۱۴۷ تن غلات بود در حالی که بسیاری از کشتی هایی که در دریای خزر تردد می کنند با همین میزان آبخور، حداکثر قادر به بارگیری بین سه هزار و تا سه هزار و ۵۰۰ تن غلات هستند.

طراحی و ساخت کشتی ها با آبخور کمتر و بارگیری بیشتر، یکی از روش های جلوگیری از خسارت و زیان های اقتصادی به صنعت کشتیرانی در آب های بسته (دریاچه ها) و رودخانه های قابل کشتی رانی است.

بندر نوشهر یکی از مهمترین بنادر اقتصادی و تجاری ایران و نزدیکترین بندر به پایتخت تهران است که سالانه حجم زیادی کالا از کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق این بندر مبادله می شود. ین بندر اکنون با بنادر ترکمن باشی در ترکمنستان، آکتائو قزاقستان، باکو در جمهوری آذربایجان و ماخاچ قلعه و آستاراخان روسیه تبادل کالا دارد و فاصله این بندر تا بندر آستاراخان روسیه ۱۱۷۶ کیلومتر و تا بندر ماخاچ قلعه ۸۲۲ کیلومتر است.

بندر نوشهر به مساحت حدود ۴۰ هکتار درحال حاضر دارای ۹ پست اسکله تجاری و خدماتی است و یکی از نزدیک ترین بنادر به پایتخت کشور است. دیپلماسی فعال اقتصادی منطقه ای دولت آیت الله رئیسی و در ورای آن برگزاری دومین مجمع اقتصادی کشورهای ناحیه کاسپین در روسیه در سال گذشته، اکنون انگاره های ویژه ای را در کشور به وجود آورده و مازندران نیز به دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، می تواند نقش خاصی در افزایش تبادلات تجاری ایفا کند.

مازندران با مزیت های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می تواند با سرمایه گذاری های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماه های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و سفرای کشوری های شمالی مازندران در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.

مازندران با افزون بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۲۳ هزار و ۷۵۶ کیلومتر مربع وسعت، در مجموع حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ایران را به خود اختصاص داده که بهره گیری از چنین ظرفیت بسیار مناسب برای توسعه همکاری های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.