| کد خبر: 132986 |

روزهای خوش اقتصاد با تحقق وعده یکسان سازی نرخ ارز

یادآوری نوسانات شدید بازار ارز در ابتدای دهه 90 برای مردم هنوز تلخ است و با هرجهش قیمت دلار به بالاتر از کانال 3700تومان این استرس در مردم ایجاد می شود که آن تجربه تلخ تکرار نشود و برای حفظ ثبات بازار ارز، تحقق وعده یکسان سازی نقش کلیدی دارد.

تین نیوز

یادآوری نوسانات شدید بازار ارز در ابتدای دهه 90 برای مردم هنوز تلخ است و با هرجهش قیمت دلار به بالاتر از کانال 3700تومان این استرس در مردم ایجاد می شود که آن تجربه تلخ تکرار نشود و برای حفظ ثبات بازار ارز، تحقق وعده یکسان سازی نقش کلیدی دارد.

 

 قیمت دلار " حکایتی دارد، حکایتی که نوسان نرخ آن اگر قابل توجه باشد حتی زندگی ها را می تواند بالا و پایین کند.در سال 91 نرخ ارز با رشد نجومی روبرو شد بطوریکه اقتصاد کشور را با چالش اساسی روبرو کرد نظم بسیاری از بازارها مانند طلا و مسکن و بورس را برهم زد و بسیاری از سوداگران به سودهای نجومی دست یافتند و یک شبه ره صد ساله را رفتند، این موضوعات در حافظه تاریخی مردم باقی مانده است به نحوی که عموم مردم دوست ندارند آن تجربه تلخ نوسان شدید بازار ارز در اقتصاد کشور تکرار شود.

 

نرخ ارز متاثر از مولفه های اقتصادی مانند نرخ تورم است اما این پایان ماجرا نیست موضوعات سیاسی و فضاسازی سوداگران بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

تجربه بیانگر این است نرخ های دستور و برخورد ضربتی نیز نتوانسته به ایجاد ثبات در بازار ارز منجر شود پس داروی درمان این بیماری یک نسخه ترکیبی است.

 

دولت یازدهم در طول فعالیتش با اعمال سیاست های اقتصادی و کنترل تورم بازار ارز را مدیریت کرد البته در مقاطعی، نوسان بازار ارز کمی شدید شد اما دوباره بازار مدیریت شد.

 

در چند روز گذشته باتوجه به حضور چشمگیر و با شکوه مردم در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین کاهش سفرها ؛ به دلیل فرا رسیدن ماه رمضان ، نوسانات بازار ارز معقول و منطقی بود و طبیعتا محدود شدن تقاضا ناشی از کاهش سفر در نرخ دلار در بازار تاثیر گذار بود؛ به نحوی که قیمت دلار در کانال 3700تومان بود اما این به تنهایی کافی نیست و بازار ارز نیازمند مدیریتی است که ثبات نسبی در آن ادامه یابد به دلیل اینکه آرامش در بازارها و جذب سرمایه گذار به ثبات در بازار ارز وابسته است.

 

دولت بارها وعده یکسان سازی نرخ ارز را داده اما تاکنون این مهم اجرایی نشده است بنابراین باید دولت با برنامه ریزی برای دست یابی به درآمدهای پایدار ارزی زمینه ساز یکسان سازی نرخ ارز را فراهم کند و طلسم انجام این مهم شکسته شود.در همین راستا سید حسن حسینی شاهرودی عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری خانه ملت به گفت و گو پرداخت.

 

وی با اشاره به وجود ثبات نسبی بازار ارز در چند سال گذشته، معتقد است، با وجود این ثبات نسبی در بازار همچنان این بازار در شرایط مطلوبی نیست، به دلیل اینکه در حال حاضر شکاف قیمتی بین نرخ ارز مبادله ای و آزاد وجود دارد، البته در مواردی که حجم سفرهای خارج از کشور با رشد روبرو می شود نرخ ارز با رشد محسوسی روبرو شده که موضوع قابل تاملی است به دلیل اینکه از قبل باید تدابیر لازم اتخاذ شود.

 

حسینی شاهرودی یکی از نسخه های معقول برای مدیریت صحیح بازار ارز را اجرای وعده یکسان سازی بازار ارز می داند و می گوید تا زمانی که وعده مذکور به ثمر نرسد،تداوم حفظ ثبات نسبی بازار ارز شکننده است.

 

وی همچنین معتقد است دولت دوازدهم باید با برنامه ریزی تلاش کند تا درآمدهای ارزی کشور پایدار باشد.

 

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در بخش پایانی گفتگوی خود با اشاره به اینکه حتی بازار موارد غذایی تحت تاثر بازار ارز بوده است، افزود:با توسعه درآمدهای ارزی پایدار و عزم جدی، دولت می تواند سیاست یکسان سازی نرخ ارز را به نتیجه برساند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.