| کد خبر: 254569 |

◄ قیمت بنزین در 45 سال گذشته/ آیا قیمت بنزین افزایش پیدا می کند؟

دولت های مختلف چگونه قیمت بنزین را افزایش دادند؟

تین نیوز

دولت های مختلف چگونه قیمت بنزین را افزایش دادند؟

به گزارش تین نیوز ، قیمت بنزین در طول چهار دهه گذشته دایم روند افزایشی را طی کرده و همواره این تغییر نرخ بنزین تاثیرات قابل توجهی را روی قیمت تمامی کالاها در کشور گذاشته است. 

پیش از انقلاب

سال 1355 قیمت هر لیتر بنزین 6 ریال بوده و در مدت یک سال این قیمت به 8 ریال رسید. همزمان با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در 22 بهمن 1357، این رقم به یک تومان رسید.

آغاز انقلاب

دو سال پس از انقلاب و با شروع حمله رژیم بعث عراق به خاک میهن اسلامی در شهریور 59، قیمت هر لیتر بنزین با افزایش سه برابری به 3 تومان رسید. 

دولت هاشمی رفسنجانی

تنها یک سال پس از آغاز ریاست جمهوری مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی (12 مرداد 68)، قیمت بنزین به لیتری 5 تومان رسید. پس از گذشت 5 سال و در نخستین سال دولت دوم هاشمی در سال 1374 قیمت بنزین با افزایش دو برابری نسبت به سال 69، رقم 10 تومان را ثبت کرد.

نظر به رشد تورم در دولت دوم سازندگی، قیمت بنزین در سال 75 همزمان روند افزایش را طی کرده و با رشد 30 درصدی به رقم 13 تومان رسید. در آخرین سال فعالیت هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس دولت، قیمت بنزین همچنان روند افزایشی را طی کرده و با رقم 16 تومان، دولت را تحویل سید محمد خاتمی دادند. 

دولت خاتمی

افزایش قیمت بنزین در دولت اصلاحات دست کمی از دولت قبل نداشت، تا جایی که در مدت چهار سال اول ریاست جمهوری خاتمی، قیمت بنزین با افزایش 3 برابری از 16 تومان به عدد 45 تومان رسید. هر چند که رشد قیمت بنزین در دولت خاتمی اندکی کاهش یافت، اما این رقم در سالهای 81 و 82 به ترتیب به 50 و 65 تومان رسید. 

در سال 1383، مجلس هفتم در حالی قانون ممنوعیت افزایش قیمت بنزین را به تصویب رساند که قیمت بنزین عدد 80 تومان را به ثبت رسانده بود. 

دولت احمدی نژاد

دو سال پس از آغاز به کار محمود احمدی نژاد (1386) در قامت رئیس جمهور، سهمیه بندی مصرف سوخت در کشور به اجرا درآمد و بنزین سهمیه ای 100 تومان و بنزین آزاد نیز 400 تومان قیمت گذاری شد. در سال 1389 و همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت بنزین سهمیه ای به لیتری 400 تومان و آزاد هم به 700 تومان رسید.

دولت تدبیر و امید 

حسن روحانی با ورودش کلید حل مشکلات کشور را به مردم نشان داد. تنها یک سال پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، قیمت بنزین سهمیه ای لیتری 700 تومان و آزاد 1000 تومان ثبت شد. در سال 1394، مجدد نرخ بنزین تک نرخی شده و لیتری 1000 تومان تثبیت شد. یک سال پس از خارج شدن آمریکا به رهبری دونالد ترامپ از برجام، در تابستان 1398 زمزمه افزایش قیمت بنزین مطرح شد. سرانجام در آبان ماه 1398 افزایش ناگهانی قیمت بنزین اعلام شده و بنزین سهمیه ای لیتری 1500 تومان و بنزین آزاد نیز 3000 تومان قیمت خورد.

دولت رئیسی 

هر چند که در یک سال و نیم اخیر و پس از روی کار آمدن دولت سید ابراهیم رئیسی، تاکنون افزایشی در قیمت بنزین نداشته ایم، اما صحبت ها از افزایش قیمت بنزین در سال 1402 حاکی است، مسئله ای که نگرانی کارشناسان اقتصادی را نسبت تاثیرات مستقیم قیمت بنزین روی قیمت دیگر کالاها در پی داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.