◄ گام اساسی متروی تهران درزمینه شفافیت های مالی و اداری
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران به همراه مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه و هیات همراه از خط 2 و بخشهای مختلف ایستگاه صادقیه بازدید و با راهبران شرکت و مسافران متروی تهران گفتگو کردند.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با راهاندازی سامانههای جامع اطلاعاتی در بخشهای مختلف بهخصوص درزمینه مالی گام مهمی برای رسیدن به هدف «شهرداری تمام شیشهای» برداشته است.
به گزارش تیننیوز وبه نقل از مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، محمدجواد شیرازی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران از متروی تهران و حومه بازدید کرد و در جریان اقدامات و برنامههای این شرکت قرار گرفت.
وی طی این بازدید بابیان اینکه ناوگان حملونقل عمومی بهخصوص مترو جز اولویتهای شهرداری تهران است افزود: افشانی شهردار محترم تهران در اولین روز کاری خود بر اهمیت ناوگان حملونقل تأکید داشتند و اکنون کارها در این زمینه بهخوبی جلو میرود و تعامل دوسویه خوبی با مدیریت شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در راستای خدمترسانی بهتر به مردم عزیز تهران وجود دارد.
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به اینکه وظیفه سازمان بازرسی نظارت مداوم بر روی ناوگان حملونقل شهری است گفت: هدف از این بازدیدها رسیدگی به بخشهای حملونقل عمومی است که شهردار محترم تهران بر آن تأکید دارد.
محمدجواد شیرازی افزود: متروی تهران طبق نظرسنجی صورت گرفته در بخش حملونقل عمومی، بالاترین رضایتمندی را از سوی شهروندان دارد و امیدوارم که این روند رو به رشد باشد.
محمدجواد شیرازی در ادامه گفت: راهاندازی سامانههای اطلاعاتی جدید در شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه کار خوبی است که در مدیریت جدید این شرکت بهمنظور ایجاد شفافیت حداکثری انجامشده است.
وی در پایان گفت: مردم تهران باید فعالیتهای مترو را رصد کنند و با تعامل دوسویه و ارائه انتقادات و پیشنهادات سبب رشد بیشتر این مجموعه شوند.
اولویت شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه جلب رضایت حداکثری مسافران است
فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه نیز در جلسهای که در ابتدای این بازدید برگزار شد گفت: اولویت شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه جلب رضایت حداکثری مسافران است و در مدت مسئولیت اینجانب در این شرکت، ارتقا سطح سرویسدهی به مسافران، شفافسازی اقدامات مالی و صرفهجویی در جهت تأمین هزینههای عملیاتی در اولویت قرارگرفته است.
وی بابیان اینکه شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه بهعنوان بزرگترین شرکت حملونقل ریلی درونشهری کشور بسیار پرهزینه است افزود: در حال حاضر برخی از این هزینهها به دلیل کمبود امکانات و زیرساختها مانند نبود پایانه در خطوط 3 و 4 به شرکت تحمیل میشود.
به گفته نوبخت در سال گذشته (1396) فروش بلیت حدود 20 درصد هزینههای شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه را تأمین کرده است و در سال جاری هم از این محل حداکثر 25 درصد از بودجه موردنیاز مترو محقق میشود. وی تصریح کرد: مترو برای ارائه خدماتدهی مناسب به مردم نیازمند برنامهریزی و اقدام درزمینهٔ درآمدهای پایدار و تخصیص بهموقع یارانهها از سوی دولت و شهرداری است، البته سهم دولت در بودجه متروی تهران و حومه سالهاست که پرداخت نمیشود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه در ادامه در خصوص برنامهریزیهای صورت گرفته در تأمین درآمدهای پایدار گفت: براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور به ازای هر مسافر واگن شرکت نفت باید 9.8 سنت به مترو پرداخت کند که پرداخت آن از محل صرفهجویی انرژی است. تابهحال شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه از این فرصت قانونی استفاده نکرده بود و ما از سال گذشته با تشکیل یک کارگروه در این زمینه کارکردیم که امیدواریم بتوانیم در سهماهه دوم سال 97 این رقم را دریافت کنیم؛ این موضوع میتواند یک منبع درآمد پایدار ارزی برای شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه باشد.
وی بابیان اینکه بهطور متوسط هر 2 ماه یک قطار متروی تهران به تعمیرات اساسی (اورهال) احتیاج پیدا میکند گفت: باید برای خدمترسانی مناسب به شهروندان هزینه تعمیرات که بسیار هم سنگین است تأمین شود که امیدواریم تخصیص این بودجه ارزی بتواند به خرید تجهیزات و قطعات تخصصی موردنیاز به ما کمک کند.
نوبخت افزود: برای تأمین قطعات موردنیاز متروی تهران و حومه اولویت اول استفاده از تأمینکنندگان داخلی است اما در بخشهایی نیازمند واردات هستیم که تحریمها میتواند تأثیرگذار باشد و با توجه به شرایط کنونی در این بخش نیازمند حمایتهای بیشتر هستیم.
راهاندازی سامانههای جامع اطلاعاتی در شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه
وی در ادامه این جلسه به راهاندازی سامانههای اطلاعاتی جامع در شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه اشاره و خاطرنشان کرد: از مهرماه 1396 بهمنظور شفافیت در درآمدها و هزینهها سامانههای اطلاعاتی جامع در بخشهای مختلف طراحی و اجراشده است که اکنون منابع انسانی شرکت، درآمدها، اطلاعات مربوط به مناقصات و مزایدهها، اطلاعات مالی مربوط به پیمانکاران، هزینهها، قطعات مصرفی و... در آن بهطور کامل قابلمشاهده و گزارشگیری است، ضمن آنکه این سامانهها مرحلهبهمرحله هوشمند میشوند تا تضمینی برای سلامت مالی واداری سیستم باشند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: در سال گذشته 90 درصد هزینههای غیرعملیاتی را کاهش دادیم و باصرفه جوییهای صورت گرفته توانستیم شرکت را از وضعیت زیان ده نجات دهیم و امیدواریم با برطرف شدن مشکلات در سایر زمینهها بتوانیم به یک وضعیت پایدار در بخش مالی برسیم.
وی خاطرنشان کرد: شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه قصد دارد تا بهعنوان سامانه حملونقل عمومی برتر کشور در ارائه خدمات به مردم پیشرو باشد و بتواند با کاهش زمان انتظار و افزایش سفرها رضایت بیشتر مسافران خود را جلب کند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.