| کد خبر: 159773 |

نجفی در مورد آلودگی هوای تهران:

◄ دستگاه‌های اجرایی به 90درصد تعهدات خود عمل نکرده‌اند

شهردار تهران در ششمین همایش ملی آلودگی صوت و هوا از مسئولان خواست تا راهکارهای جدید به منظور رفع آدودگی هوا در کلان‌شهر تهرانارائه کنند.

تین نیوز

شهردار تهران در ششمین همایش ملی آلودگی صوت و هوا از مسئولان خواست تا راهکارهای جدید به منظور رفع آلودگی هوا در کلان‌شهر تهران ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمدعلی نجفی در ششمین همایش ملی «مدیریت آلودگی هوا و صدا» با جدی دانستن موضوع الوئگی هوا، آب و صوت در تهران، اظهار کرد: امیدوارم در سایه مباحثی که در این همایش مطرح می‌شود راه‌حل‌های جدیدی برای کنترل آلودگی هوا و صدا در کلانشهر تهران ارائه شود و مسئولین و سیاستگذاران کشور نیز در بودجه سال آینده به این مباحث توجه جدی داشته باشند.

وی گفت: دولت مصوبات بسیار ارزنده‌ای در حوزه کمک ارگان‌های ذیربط به شهرداری تهران در جهت کاهش آلودگی هوا ارائه داشته که در ان وظایف همه دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا تعیین شده و تکالیفی نیز برای آنها مشخص شده که متاسفانه بیش از 90 درصد مصوبه مربوط به وظایف سایر دستگاه‌ها تا به امروز به مرحله اجرا گذاشته نشده است، در همین خصوص نامه‌ای به ریاست‌جمهوری تقدیم شده تا همراهی دولت با دستگاه‌های اجرائی منجر به تسریع در حل مساله آلودگی شود.

وی افزود: امید می‌رود اراده محکمی برای ورود به برنامه‌های عملیاتی جهت کاهش آلودگی هوا و صدا ایجاد شود، بی‌تردید هرگونه اختلال در تعادل عوامل محیط‌زیستی و فضای حیات انسان موجب اختلال در زندگی بشر می‌شود.

نجفی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: مجموع این عملکردها موجب آلودگی هوا، آب و صدا شده است، در بستر جغرافیایی کلان‌شهر تهران وجود پدیده ریزگردها در تابستان و موضوع وارونگی هوا در زمستان در شهر تهران وجود دارد و بر تشدید آلودگی هوا تاثیر بسزایی  از خود به جا می‌گذارد هرچند که مصرف بیش از حد سوخت‌های فسیلی بر منابع متحرک و منابع ثابت موجب آلودگی هوای شهر تهران شده‌اند عوامل دیگری همچون وجود ریزگردها، وارونگی و مسائل جغرافیایی نیز بر تشدید این موضوع نقش تعیین کنند‌ه‌ای دارند.

شهردار تهران با اشاره به اجرای طرح ترافیک جدید در شهر تهران و مخالفت ‌های گسترده با این طرح که هریک به نوعی ابراز می‌شود، گفت: تجربه‌های موفقی در شهرهای دنیا از جمله مکزیکوسیتی وجود داد که با اجرای برنامه‌های حساب شده توانسته‌اند اقدامات موثری را پیاده سازی کنند اما ابتدا باید مسئله را به درستی بشناسیم و برنامه دقیقی ارائه کنیم و در مرحله آخر نیز با عزمی جدی هزینه‌های آن را بپردازیم، در شهرداری تهران نیز امروز در حوزه کاهش آلودگی هوا راهبردهایی مد نظر قرار گرفته که کاهش مطلوبیت حمل و نقل شهری و توسعه حمل و نقل عمومی یکی از این راهکارهاست. البته در این مسیر همکاری سایر ارگان‌ها با شهرداری تهران نیز بسیار موثر است.

نجفی با تاکید بر ضرورت همراهی میان بخشی به منظور گذر از بحران آلودگی هوا، افزود: کاهش مطلوبیت حمل‌ونقل شخصی یکی از تاثیرات اجرای طرح جدید ترافیک شهر تهران است. در این طرح به هیچ عنوان نگاه درآمدزایی وجود ندارد و اگر به خوبی اجرا شود درآمد شهرداری تهران از این محل برای سال آینده کمتر از سال 96 خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود در ششمین همایش آلودگی صوت و هوا، تاکید کرد: تغییر و تحول در هر سیستمی با مشکلات خود همراه است و در شهرداری تهران این مساله  بیش از دیگر دستگاها به چشم می‌خورد به شکلی که ایجاد هر تحولی چه در داخل و چه بیرون از مجموعه شهرداری تهران به شدت با مقاومت روبروشده است این مسئله می‌تواند عوامل مختلفی از جمله انگیزه‌های فرصت طلبانه یا مسائل اجتماعی را داشته باشد

وی در ادامه صحبت‌های خود در تشریح راهکارهای شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای این شهر به نوسازی اساسی ناوگان اتوبوسرانی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: باید این نوسازی در حوزه تاکسی‌ها، خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها نیز اجرایی شود همچنین الزام بنگاه‌های تولیدی به اصلاح تکنولوژی و یا انتقال آنها به خارج از شهر تهران یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوای شهر تهران است.

نجفی به ارتقای استانداردهای معاینه فنی اشاره کرد و افزود: در بحث بودجه سال آینده تبصره‌ای را از ما قبول کردند که محدوده LEZ به عنوان محدوده‌ای خاص تلقی شود و خودروهایی که معاینه فنی ندارند در این محدوده جریمه خواهند شد.

شهردار تهران با تاکید بر این‌که یکی از معضلات شهرداری تهران مواجهه با ترافیک در شهر تهران است،‌ افزود: برخی اقدامات شهرداری تهران ظرف سال‌های گذشته مانند ایجاد مجتمع‌های بزرگ تجاری در معابری که حجم ترافیک آنها و یا پارکینگ لازم در آنها مورد مطالعه قرار نگرفته، تامین نشده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آلودگی صوتی که گسترش زیادی نیز یافته است، اشاره کرد و افزود: در مورد آلودگی صوتی توجهات کمتری وجود داشته و متاسفانه این عامل بر سلامت روان شروندان اثر مستقیم داشته و انان را با مشکا مواجه کرده است اما متاسفانه شهروندان به آن عادت کرده‌اند، مورد توجه قرار نگرفته است.

شهردار تهران در پایان سخنان خود به ضرورت هوشمندسازی شهر و تاثیر آن بر کاهش آلودگی هوا اشاره و خاطرنشان کرد: برنامه‌های جدی برای تحقق هوشمندسازی شهر در دست بررسی است ، در همین راستا جلساتی با وزیر ارتباطات برای تحقق همکاری‌های مشترک و دسترسی به شهری هوشمند برگزارشده و در صورت به نتیجه رسیدن قطعا مورد اتفاده قرا می‌گیرند و به اطلاع می‌رساند شهرداری تهران بر روی اجرای مقررات طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران تاکید دارد و می‌داند با این کار قطعااز درامد پایدار شهر کاسته خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.