| کد خبر: 127983 |

اخلاق اتوبوسی

تین‌نیوز| آنهایی که اهل حمل و نقل عمومی هستند می‌دانند که اتوبوس، مخصوصا اتوبوس‌های تندرو یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای شهری است. حالا دیگر خبری از آن اتوبوس‌های زهوار در رفته قدیم نیست و اتوبوس‌های مدرن و مجهز، شهروندان را جابه‌جا می‌کند.

 

به گزارش سایت تهران، آنهایی که اهل حمل و نقل عمومی هستند می‌دانند که اتوبوس، مخصوصا اتوبوس‌های تندرو یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفرهای شهری است. حالا دیگر خبری از آن اتوبوس‌های زهوار در رفته قدیم نیست و اتوبوس‌های مدرن و مجهز، شهروندان را جابه‌جا می‌کند. اما اتوبوس سواری آدابی دارد که مثل یک قانون نانوشته است. اگر این آداب رعایت شود، همه از سفر شهری با اتوبوس احساس رضایت می‌کنند، اما اگر رعایت نشود می تواند برای همه اتوبوس سواران دردسر درست کند. اینجا به همین نکات اخلاقی اتوبوس سواری اشاره کرده‌ایم.

 

فقط کارت الکترونیک

اگر بخواهید سراغ اتوبوس‌های تندرو بروید باید حتما کارت بلیت الکترونیک داشته باشید که برای استفاده در مترو، خطوط فرعی اتوبوسرانی و همچنین پارکومتر هم کاربرد دارد. وقتی کارتهای الکترونیکی با خودتان داشته باشید هم خیال خودتان را راحت می‌کنید هم وقت دیگران را کمتر می‌‌گیرد. این کارت‌های الکترونیک همه جا به درد می‌خورند. چه در سامانه‌های تندرو و چه در دیگر خطوط اتوبوسرانی . شارژ به هنگام این کارت‌ها نیز فراموش نشود که ممکن است هنگام سوار شدن دست شام را در پوست گردو بگذارد.

 

هوای ریش سفیدها را داشته باشید

از دیگر نشانه‌های یک فرهنگ صحیح اتوبوس سواری، رعایت حال مسن‌ترها، خانم‌های باردار، بیماران، دانش‌آموزان کم سن و سال و ... است. رعایت حال کسانی که کوله‌ پشتی‌های سنگین دارند هم البته لازم است؛ دست کم می‌توانید جای بهتری برای ایستادن به آنها بدهید. البته اتوبوس جای حل بار و بندیل زیادی سنگین و حجیم نیست؛ چون خود این امر، فرهنگ صحیح اتوبوس سواری را زیر سوال می‌برد.

 

غر زدن در اتوبوس ممنوع

مسافران غرغر و .. جزو مسافران همیشگی در اتوبوس هستند. البته بیشتر مسافران اتوبوسها، انسان‌های باشخصیتی هستند مسافران غرغرو از راننده‌ها می‌خواهند که زودتر حرکت کنند، سریع‌تر حرکت کنند. کولر و تهویه اتوبوس را مدام کم و زیاد کنند. باقیمانده پولشان را بدهند و مدام به زمین و زمان ایراد می‌گیرند به این مسافران بی‌اعتنا باشید. ا گر مسئله‌ای هم دارید، خیلی محترمانه با راننده‌ها در میان بگذارید و از خشونت رفتاری و کنایه و .. به شدت بپرهیزید.

 

لطفا فقط در ایستگاه پیاده شوید

لطفا جا و بی‌جا از راننده نخواهید که شما را مثلا جلوی یک بیمارستان،‌ سر یک چهارراه یا .. پیاده و سوار کند این جور کارها برای راننده‌ها مسئولیت دارد و اگر در این بین اتفاقی برای شما بیفتند مسئولش راننده است در ضمن اگر بازرس یا ماموران راهنمایی و رانندگی هم ببینند راننده را جریمه خواهند کرد. جدا از همه این‌ها هم وقت مسافرها گرفته می‌شود هم نظم خیابان به هم می‌خورد.

 

اینجا یک مکان عمومی است

بعضی‌ها عادت دارند در  اتوبوس، آدامس می‌جوند. بعضی‌ها هم ابتدای صبح برای بوی بد دهانشان کاری نکرده‌‌اند و با این کار، باعث آزار و اذیت دیگر مسافران می‌شوند. لازم به تذکر هم نیست که هنگام عطسه و سرفه و خمیازه کشیدن و ... خلاصه اگر بیماری خاصی هم داشته باشید بسیار مراعات کنید در صورت واگردار بودن بیماریتان، حتما از ماسک استفاده کنید. در استفاده از تلفن همراه خود نیز گفت‌وگو ها را بسیار کوتاه کنید.

 

اول پیاده شدن بعد سوار شدن

قاعده همه وسایل نقلیه عمومی، این است که در ابتدا سواره‌ها پیاده و سپس پیاده‌ها سوار شوند از دیگر مشکلات اتوبوس سواری این است که پیاده‌ها به سمت درهای اتوبوس هجوم می‌برند و پیاده شدن را بسیار دشوار می‌کنند که این امر،‌در زمان حرکت اتوبوس اختلال ایجاد می‌کند. در خطوط غیر تندرو هم، لازم نیست از وسط جمعیت عبور کنید تا کارتتان را بزنید. حتی گاه کارت خود را می‌توانید به راننده یا یک مسافر نزدیک تر بدهید تا برای شما بزند. اول سعی کنید پیاده‌ها سوار شوند سپس اقدام به زدن کارت خود کنید.

 

اتوبوس ظرفیت مشخص دارد

از دیگر مشکلاتی که در فرهنگ اتوبوس سواری ما مشاهده می‌شود به زور سوار اتوبوس شدن است. البته به شما حق می‌دهیم که گاهی وقت‌ها با ازدحام بیش از حد مسافر رو به رو شوید. اما این دلیلی بر به زور سوار شدن و دیگران را اذیت کردن نمی‌شود با اتوبوس‌ بعدی بیایید یا از مترو و تاکسی استفاده کنید. دست کم بهتر از این است که هم خودتان و هم دیگران را تحت فشار قرار دهید با دست کم چند دقیقه‌ای زودتر راه بیفتید تا دچار این دردسرها نشوید.


 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.