| کد خبر: 169359 |

جلسه هم اندیشی با مهندسان مشاور آزادراهی برگزار شد

◄ ابلاغ نظام‌نامه تعیین حدود وظایف در پروژه‌های آزادراهی

اولین همایش هم‌اندیشی با مهندسان مشاور در بخش قراردادهای مشارکتی و پروژه‌های آزادراهی با حضور مدیران و کارشناسان شرکت ساخت و توسعه و مهندسان مشاور فعال در پروژه‌های راه‌سازی کشور برگزار شد که هدف اصلی آن بررسی و تشریک‌مساعی در خصوص نظام‌نامه تعیین حدود وظایف و ارتباطات میان ارکان پروژه‌های عمرانی بخش آزادراهی از طریق مشارکت عمومی- خصوصی بود که به‌تازگی از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ‌شده است.

تین نیوز

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها، گفت: برای اولین بار نظام نامه تعیین حدود وظایف و ارتباطات میان ارکان پروژه های عمرانی بخش آزادراهی از طریق مشارکت عمومی- خصوصی ابلاغ شد و برای عملیاتی شدن آن نیاز به همفکری و مشورت بخش خصوصی و دولتی است.

به گزارش تین نیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، سیدحسین میرشفیع افزود: رسیدن به یک برداشت مشترک در موضوعات این نظام نامه، کمک شایانی به تحقق اهداف این شیوه جدید با کارایی بالاتر خواهد داشت.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها عملیاتی شدن موضوعات قراردادها را وابسته به فهم مشترک دولت و بخش خصوصی دانست و خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن بهینه یک پروژه، مطالعات و طراحی مشاوران مهم ترین رکن محسوب می شود و کمک می کند تا طراحی و اجرا در یک راستا انجام شود.

میرشفیع از مشاوران خواست تا شیوه های سنتی که در آن دولت کارفرما هست را تغییر دهند و با بازنگری در دیدگاه ها نوع تعاملات و ضوابط را بازسازی کنند.

وی این همایش را نقطه عطفی در همکاری های دولت و بخش خصوصی معرفی و عنوان کرد: امروز اینجا کنار هم هستیم تا نگرش و دیدگاهمان را نسبت به نظام فنی و اجرایی پروژه های آزادراهی از طریق مشارکت عمومی- خصوصی از نو شکل دهیم.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها در ادامه افزود: نقش نظارتی که در این نظام نامه تدوین شده به نحوی است که منفعت عمومی تضمین شود و تداخلی در مسئولیت های دولت و بخش خصوصی ایجاد نشود.

میرشفیع در بخشی از گفته هایش دستیابی به روش های جدید کنترل پروژه و اجرای آن را از ضروریات معرفی کرد و بیان داشت: روش های کنترل پروژه دنیا در حال تحول است و باید با استفاده از ابزارهای دقیق و به روز از  حضور فیزیکی در پروژه دور شویم.

وی ادامه داد: در این سیستم جدید قرار است از روش های سنتی فاصله بگیریم و با مستندسازی پروژه ها با دقت بالا و سیستم های نوین بین المللی در راستای الکترونیکی کردن کارها گام برداریم.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها در بخش دیگر این همایش، کنترل کیفیت در نظام نامه جدید را بر عهده مجموعه های سرمایه گذار دانست و خاطرنشان کرد: از دیگر الزامات قراردادهای مشارکتی نوین، تضمین کیفیت از سوی دولت است و در همین راستا کنترل کیفیت بر عهده مجموعه های سرمایه گذار در بخش های آزادراهی قرارگرفته است.

میرشفیع گفت: تقویت بخش های مالی و مدیریت مالی پروژه ها از دیگر وظایف مشاوران است و اگر مطالعات اقتصادی ضمیمه قراردادهای مشارکتی باشد در موفق بودن این همکاری بسیار موثر واقع می شود.

وی از تغییر نگاه آیین نامه ای به پروژه به عنوان یک خبر خوب نام برد و اشاره کرد: باید کلیه مطالعات و طراحی پروژه ها بر مبنای بهینه سازی و ایجاد توازن بین بخش های مختلف یک پروژه صورت گیرد و مطالعات خام در این زمینه با توجه به وظایفی که بر عهده سرمایه گذار قرارگرفته قابل قبول نیست.

معاون ساخت و توسعه آزادراه ها در ادامه با اشاره به مطالعات ترافیکی عنوان کرد: مطالعات ترافیک پروژه ها از یک سو به اقتصاد پروژه کمک خواهد کرد و از سوی دیگر در طراحی تبادل ها، تقاطع ها و ... باعث می شود از هزینه هایی که بیهوده به پروژه تحمیل می شود خودداری شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.