| کد خبر: 270671 |

حواله یک هزار میلیارد تومانی از محل ماده ۱۲ قانون به امضای راه آهن رسید

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از امضای حواله یک هزار میلیارد تومانی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید خبر داد که پس از ارسال به سازمان برنامه، در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از امضای حواله یک هزار میلیارد تومانی از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید خبر داد که پس از ارسال به سازمان برنامه، در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سید میعاد صالحی در نشست خبری افزود: در سال ۱۴۰۲ پیگیری ماده ۱۲ قانون در دستور کار قرار گرفت؛ امری که سال ها مسکوت مانده بود.

صالحی توضیح داد: مطابق این ماده قانونی، پرداخت معادل صرفه جویی در مصرف سوخت ۳۵ سی سی برای هر تن کیلومتر یا ۲۰ سی سی برای هر نفر کیلومتر باید از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در دستور کار قرار می گرفت.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته از مبلغ ۷.۵ میلیارد دلاری که از محل صرفه جویی در مصرف سوخت در این قانون پیش بینی شده بود، فقط ۱۰۰ میلیون دلار آن هم به صورت علی الحساب تخصیص یافته بود.

صالحی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ موفق شدیم توافقنامه مربوطه بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت و ذیل آن تفاهم نامه و قرارداد فیمابین راه آهن و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و سپس قراردادهای بین راه آهن و شرکت های سرمایه گذار عملیاتی و اجرایی کنیم و اکنون حواله یک هزار میلیارد تومانی توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تولید شد و به امضای شرکت راه آهن رسید.

حذف امضاهای طلایی

وی در ادامه با بیان اینکه فساد زدایی سرلوحه کار ما در راه آهن است، ادامه داد: این مهم بدون شفافیت امکان پذیر نیست و به همین منظور حذف امضاهای طلایی در دستور کار قرار گرفت.

کاهش بدهی های خارجی راه آهن

صالحی در ادامه به کاهش بدهی های ارزی راه آهن به کشورهای مختلف و همچنین بدهی های ریالی اشاره کرد بخشی از آنها مشکلات به ارث رسیده از گذشته بوده و گفت: عمده بدهی ارزی راه آهن به کشور ترکمنستان و به میزان ۶ میلیون فرانک بود که اکنون به ۲ میلیون فرانک کاهش یافته است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: با تلاش های انجام شده موفق شدیم از محل درآمدهای راه آهن و همچنین دریافت کمک از دولت، بخشی از بدهی های خود را تسویه کنیم؛ به طوری که در حوزه ریالی بیش از سه هزار میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران و سه هزار میلیارد تومان بدهی ناشی از انباشت عدم تعمیرات وجود داشت.

رشد ۷درصدی جابه جایی مسافر

مدیرعامل راه آهن از افزایش هفت درصدی جابه جایی مسافر در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: جابه جایی مسافر از ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ که خود رکوردی بود، در سال گذشته به ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار نفر افزایش یافت.

وی توضیح داد: چرخشی کردن واگن های مسافری، کاهش زمان توقف واگن ها و تغییر مسیر قطارهای مسافری به سمت مسیرهای دارای تقاضای بالا و افزایش ضریب اشغال، منجر به تحقق این رکورد شد.

تهاتر ۱۰ میلیارد دلاری برای پروژه های وزارت راه

صالحی به تهاتر نفت برای تامین مالی قوی تر پروژه های وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود: این مهم از سال ۱۴۰۰ استارت خورد و مسیر طولانی را در سطوح مختلف کشور طی کرد که به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار برای اجرای پروژه های وزارت راه و شهرسازی است.

وی اضافه کرد: در نیمه دوم سال گذشته نخستین گام و محموله فروش این تهاتر انجام شد و به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز شد تا در تسهیل پروژه های مختلف به کارگیری شود.

تعدیل قیمت بلیت ها

صالحی در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش قیمت بلیت قطارها در سال جاری اظهار داشت: این تغییر قیمت با توجه به تورم سالیانه انجام خواهد شد در این زمینه جلساتی با شرکت های حمل و نقل ریلی برگزار شده و پیشنهادات قیمتی آنها دریافت شده است که پس از قطعی شدن در ستاد تنظیم بازار اعلام خواهد شد.

اصلاح سیستم ترمز ۸۰۰۰ واگن باری

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین به اصلاح سیستم ترمز هشت هزار واگن باری در شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: طی ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته دست کم یک سوم از ۲۵ هزار واگن در سیر، واگن هایی بودند که بدون سیستم ترمز سیر می کردند که این مساله سوانح را افزایش می داد.

وی اظهارداشت: سال گذشته در مدت نزدیک به سه ماه، هشت هزار واگن معیوب رفع عیب شد و امروز هیچ واگنی بدون ترمز در شبکه ریلی راه آهن کشور سیر نمی کند.

وی در ادامه به تشکیل قطار کامل اشاره کرد و گفت: قطار باری کامل به قطاری اطلاق می شود که همه واگن های آن از یک نوع و متعلق به یک شرکت باشد. به این ترتیب عملیات تعمیرات جاری، ویژه و اساسی آنها، همچنین عملیات تخلیه و غیره یکسان خواهد بود.

صالحی خاطرنشان کرد: با تلاش هایی انجام شده، در آغازین روزهای اجرای قانون برنامه هفتم توسعه بیش از ۹۰ درصد سیر قطارهای باری کشور به صورت قطار کامل در همه مسیرها است.

وی بیان داشت: اگر قطار بازی کامل اجرایی نمی شد، نمی توانستیم سیستم معیوب ترمزها را نیز درست کنیم.

رشد ۱۰ درصدی ترانزیت ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در موضوع ترانزیت به دنبال تنوع بار هستیم؛ در گذشته در موضوع ترانزیت تک محصولی بودیم و عمده بار گوگرد از کشور ترکمنستان و سپس ازبکستان و قزاقستان ترانزیت می شد.

وی گفت: سال گذشته سعی کردیم در موضوع ترانزیت تنوع داشته باشیم و موفق هم بودیم؛ به طوری اینکه شاهد رشد ۱۰ درصدی در این حوزه بودیم و عمده بار ترانزیت شده نیز گوگرد نبود.

صالحی اظهار داشت: ترانزیت در سال ۱۴۰۱ با نخستین بار کود پتاس آغاز شد و سال گذشته این مهم از روسیه نیز افزایش قابل توجهی داشت.

وی گفت: مجموع ترانزیت ریلی کشور در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بود

راه اندازی بندر خشک آپرین

مدیرعامل راه آهن در ادامه به راه اندازی بندر خشک آپرین اشاره کرد و آن را اتفاق مهمی برشمرد و گفت: ۷۰ درصد واردات ریلی کشور وارد پایتخت شده و توزیع می شود، با راه اندازی این بندر خشک که در نزدیکی اسلامشهر واقع شده به جای اینکه بارها در گمرکات کشور با رفتارهای بعضاً سلیقه ای و سختگیرانه معطل بماند، با سهولت بیشتری از بندر آپرین ترخیص می شود.

وی اظهار داشت: حجم عملیات در این بندر در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن ۲ برابر شد. همچنین با برنامه ریزی های انجام شده در بهار امسال سرمایه گذاران بیشتری وارد عملیات عمرانی این بندر خواهند شد تا بندر خشک فعال تر از گذشته به فعالیت بپردازند.

راه اندازی قطار ترکیبی ایران- کربلا

صالحی از راه اندازی قطار ترکیبی ایران- کربلا به عنوان اتفاق مهم دیگر در حوزه ریلی در سال ۱۴۰۲ یاد کرد و گفت: سیر این قطار به صورت هفته ای یک قطار رفت و یک قطار برگشت انجام می شود که همین مساله برای پیگیری احداث مسیر ریلی شلمچه- بصره نیز کمک کرد.

وی به دیدار روز گذشته وزیر راه شهرسازی با طرف عراقی اشاره کرد و اظهار داشت: در این پروژه در حوزه مین روبی اکنون در عمق سه کیلومتری داخل خاک عراق هستیم که این منطقه از ابتدای آتش بس جنگ بین دو کشور دست نخورده باقی مانده بود و میادین مین پیچیده ای دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اکنون عملیات کشف، خنثی سازی یا انفجار مین با هماهنگی طرف عراقی در حال انجام است، همچنین طراحی پل که گلوگاهی در این پروژه بود نیز انجام و کامل شده و روز گذشته تفاهمی درهمین زمینه با طرف عراقی انجام شد و امیدواریم زمینی برای احداث پل تخصیص یابد.

قبرستان لوکوموتیوهای ایران کجاست؟

صالحی اظهار داشت: مجموع لوکوموتیوهای موجود در کشور از حدود ۷۰ سال گذشته تا آغاز به کار دولت سیزدهم کمتر از ۹۵۰ دستگاه بود که با تولید داخل ۲۱ لوکوموتیو در سال گذشته به بیش از یک هزار لوکوموتیو رسید.

وی بیان داشت: هم اکنون ۱۵۰ لوکوموتیو زیمنس مسافری با عمر متوسط ۱۱ سال در کشور وجود دارد؛ هرچند به صورت نو و سالم به ما تحویل نشد.

مدیرعامل راه آهن یادآور شد: روزی که در شرکت راه آهن وارد شدم ۵۰ دستگاه لوکوموتیو از آنها متوقف بود و نیازمند تعمیر اساسی داشت، از ۱۰۰ لوکوموتیو دیگر باقی مانده ۸۲ دستگاه کار می کرد هرچند فقط ۱۷ لوکوموتیو در رژیم بهره برداری سالم بود.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس از بیش از یک هزار لوکوموتیو موجود ۲۰۰ لوکوموتیو از حدود ۲۰ تا ۳۰ سال پیش اصلاً استفاده نمی شده و در جایی که آن را "قبرستان لوکوموتیوها" می نامم در نزدیکی کرج نگهداری می شود.

این مقام مسوول تاکید کرد: ۱۵۰ لوکوموتیو متوقف طولانی مدت داریم که قابل بازگرداندن به سیر هستند، در این زمینه یک بسته سرمایه گذاری تعریف شده که اردیبهشت ماه رونمایی می شود که در آن مباحثی همچون فروش یا مشارکت در بازسازی لوکوموتیوها دیده شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 3 9

    دورود بر دکتر صالحی اگر این مبلغ زمان محسن به راهن داده میشد یکراست می‌رفت جیب رفقا و مالکین و پیمانکاران رفیق

    • ناشناس 10 2

      مهندس میعاد صالحی بالاخره توانست میوه زحمات دولت و مجلس قبلی را به نام خود بزند!!!

      دوران تو هم تمام می شود مهندس جوان.
      کاری کن که از تو در کنار این همه نفرت، یک مقداری هم نام نیک به جا بماند.

  • ناشناس 2 8

    خسته نباشد و خداقوت به دکتر صالحی پرتلاش و همکاران

  • کارشناس ریلی 7 1

    باسلام
    البته که زحمت دیگران را به نام خودت زدی مبارکه آقای صالحی
    اما سوال اینه تو که اینقدر خوبی و همه چیز را بلدی و راه آهن را از فساد نجات دادی
    چطوره هنور مطالبات پیمانکاران را ندادی
    عرضه پرداخت مطالبات بیمه تکمیلی رازی را نداری که مردم به پولشون برسند
    بعد هم رفتی یک قرار ترکمنچای با بیمه سینا بستی طرف یک ملیون هزینه درمان میده 100 هزار تومنش تائید میشه
    بهره بردار های خصوصی ناراضی از نگرفتن پولشون و...
    ببین واقعا آقای صالحی تو با خودت و با پرسنل و با پیمانکار چند چندی برادر نخبه