| کد خبر: 78537 |

◄ سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری در سیستم ناوبری کشور / شاهکار قراردادی ایران

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی از سرمایه گذاری به ارزش 250 میلیون دلار در سیستم ناوبری کشور خبر داد و گفت: ما به دنبال تامین امنیت و ایمنی ایرلاین های جهانی که از فراز آسمان ایران عبور می کنند، هستیم به همین خاطر دالان جدیدی ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، عباس آخوندی در نشست خبری با اشاره به گزارش وی در خصوص نوسازی صنعت هوانوردی که صبح امروز در مجلس ارائه شد، اظهار داشت: سعی ما بر توانمندی سازی صنعت هوانوردی به منظور افزایش توان رقابت ایران و افزایش سهم اندک خود در بازار صنعت هوانوردی جهانی است به طوری که در شرایط کنونی مجبور به استفاده از خطوط هوایی کشورهای دیگر در نقاط دوردست هستیم.

وی افزود: اقدامات بزرگی در زمینه نوسازی ناوگان، ناوبری و خطوط طی سفر به اروپا صورت گرفته است و اگر ایران به عنوان چهارراه جهان و آب و هوایی منطقه مطرح شود باید خطوط مدرن سازی شود.

نوسازی ناوگان، نخستین گام صنعت هوانوردی
وی در ادامه با اشاره به نوسازی فرودگاه‌ها بیان داشت: از مجموع فرودگاه های موجود در کشور، 54 فرودگاه در اختیار وزرات راه و شهرسازی و سایر آن در اختیار ارگان های نظامی و وزارت نفت است که 80 درصد پروازها در 8 فرودگاه انجام می شود. همچنین 80 درصد پروازهای خارجی نیز از طریق سه فرودگاه صورت می گیرد.

آخوندی تصریح کرد: اکثر فرودگاه های کشور علیرغم سرمایه گذاری غیر اقتصادی هستند و درآمد فرودگاه امام به تنهایی با کل فرودگاه های کشور برابری می کند.

وی با بیان اینکه فرودگاه امام بیش از 40 سال پیش قرار بوده هاب منطقه خلیج فارس و خاورمیانه باشد، گفت: متاسفانه با بی تدبیری های داخلی و دخالت برخی کشورهای بیگانه این مهم به تعویق افتاده، لذا اولین گامی که باید برداشته شود درخصوص نوسازی ناوگان است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تبدیل فرودگاه امام به شهر فرودگاهی، تاکید کرد: اولین گام باید در خصوص نوسازی ناوگان باشد؛ زیرا این فرودگاه باید سالانه 90 تا 100 میلیون مسافر را جابه جا کند که در حال حاضر میزان ظرفیت کل مسافر عبوری حدود 6 میلیون نفر است.لذا در نخستین گام می بایست ظرفیت فرودگاه به  45 میلیون مسافر در سال افزایش یابد که در این راستا  ترمینالی با ظرفیت 3.5 مسافر طراحی شده تا به منظور افزایش ظرفیت ترمینال مرکزی به 12 میلیون مسافر به صورت موقت جایگزین این ترمینال شود. علاوه بر این ترمینال سومی نیز باید طراحی شود تا ظرف 40 ماه به ظرفیت مطلوب برسد.

وزیر راه و شهرسازی شهر فرودگاهی امام به مرکز لجستیک منطقه تبدیل شود و ابنیه هایی همچون هتل و نمایشگاه به همراه یک سیستم عامل حمل و نقل ترکیبی شامل ریلی، هوایی و زمینی ایجاد شود.

شاهکار قراردادی ایران؛ سرمایه گذاری صدردرصدی شرکت فرانسوی در فرودگاه امام
آخوندی با بیان اینکه شرکت فرودگاه ها برای تجهیز 57 فرودگاه ها برنامه جداگانه ای در نظر دارد، خاطر نشان کرد: قرار توسعه فرودگاه امام با یک شرکت فرانسوی با سرمایه گذاری صددرصدی منعقد شده است. همچنین تفاهم نامه‌ای به منظور توسعه فرودگاه مشهد و اصفهان به امضا رسید. همچنین چهار فرودگاه تبریز، اهواز، بوشهر و شیراز در دست مذاکره قرار گرفت تا هفت فرودگاه بین المللی بزرگ کشور ایجاد شود.

وی  آخوندی با اشاره به قرادادهای خرید ناوگان در سفر فرانسه دو پیش قرارداد بسیار مهم مبنی بر خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس، 45 فروند A320 ،45 فروند A330،12 فروندA350 و 12 فروند A380
45 فروند هواپیما از خانواده ایرباس 320، 45 فروند ایرباس 330، 16 هواپیمای مدرن 350 و 12 هواپیمای ایرباس 380 به مبلغ 10.5میلیارد دلار به امضا رسید.

آخوندی ادامه داد: شاهکار قراردادی ایران به صورت اجاره به شرط تملیک است که 15 درصد منابع مالی آن توسط ایرباس و 85 درصد مابقی از طریق نهادهای مالی اروپایی تامین خواهد شد.

ورود تمامی هواپیماهای خریدرای شده تا هشت سال آینده
وی یادآور شد: تمامی هواپیماها ظرف هشت سال وارد کشور خواهند شد و امید است ظرف دو ماه آینده اولین ایرباس به ایران تحویل داده شود.

آخوندی با بیان اینکه تصمیم بر ایجاد ناوگان برد کوتاه گرفته شده، بیان کرد: همزمان قرارداد 20 فروند هواپیمای ATR با ظرفیت 80 صندلی و با قابلیت فرود در تمام فرودگاه های کشور  منعقد شد که طی سال های 2016 الی 2018 به ایران تحویل خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت قرادادهای منعقد شده با ایرباس تصریح کرد: تعداد صندلی های ناوگان خریداری شده بیشتر از کل صندلی های هواپیماهای داخل کشور است.

همچنین طبق گزارش عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مسافران ایرانی طی چهار سال گذشته بیش از 12 میلیارد دلار از ایرلاین های خارجی بلیت خریداری کرده اند. به همین خاطر در نظر داریم به منظور قرار دادن این پول در اختیار شرکت های داخلی فرصتی ایجاد کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.