| کد خبر: 157358 |

بررسی و تشریح بودجه حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال 97

◄ فقط 40 درصد از بودجه حمل‌ونقل امکان تخصیص دارد

350 میلیون دلار که رقمی نزدیک به هزار و 500 میلیارد تومان می‌شود از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان ریلی در نظر گرفته‌شده است که در صورت رفع موانع و اجازه مقام معظم رهبری تخصیص آن به بخش حمل‌ونقل حتمی خواهد بود.

تین نیوز

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، با پیش بینی اینکه در خوش بینانه‌ترین حالت تنها 40 درصد از رقم بودجه 6 هزار و 300 میلیارد تومانی حمل‌ونقل تخصیص پیدا می کند، گفت: برداشت از صندوق توسعه و فاینانس طرح های داری توجیه اقتصادی راه‌حل مدیریت بودجه بخش حمل‌ونقل است.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز به بررسی و تشریح بودجه حمل‌ونقل در لایحه بودجه سال 97 پرداخت و گفت: چند اقدام امسال باید در لایحه بودجه صورت بگیرد تا امکان حل مشکلات بخش حمل‌ونقل فراهم شود.

وی با اعلام اینکه در بودجه حمل‌ونقل چیزی حدود 6 هزار و 300 میلیارد تومان در قانون بودجه برای بخش حمل‌ونقل اختصاص داده‌اند، گفت: ضمن اینکه دو راهکار دیگر در لایحه بودجه وجود دارد که در صورت کسب موافقت مقام معظم رهبری تا حدودی می‌تواند به کمک بخش حمل‌ونقل بیاید.

نماینده مردم لنگرود، با توضیح اینکه 100 میلیون دلار برای به‌سازی و نوسازی خودروهای عمومی و فرسوده در لایحه بودجه از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته‌شده است به تشریح وضعیت ناوگان کهنه و فرسود پرداخت و گفت: نوسازی ناوگان عمومی با تسهیلات خالی امکان‌پذیر نیست و باید کمک بلاعوضی به این قشر شود. اکنون سن اتوبوس‌ها و کامیون‌های ما که باید به زیر 10 سال می‌رسید به 14 و 21 سال رسیده است که آمار وحشتناکی محسوب می‌شود.

به گفته لاهوتی متوسط سن اتوبوس‌های ما 13 تا 14 و کامیون‌های ایرانی بین 19 تا 21 است که این عدد خیلی بالایی است. این در حالی است که سن مینی‌بوس‌ها به 30 سال هم رسیده است.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس ادامه داد:350 میلیون دلار که رقمی نزدیک به هزار و 500 میلیارد تومان می‌شود از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان ریلی در نظر گرفته‌شده است که در صورت رفع موانع و اجازه مقام معظم رهبری تخصیص آن به بخش حمل‌ونقل حتمی خواهد بود.

به گفته لاهوتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها 40 درصد رقم هزار و 300 میلیارد تومانی بودجه دولت امکان تخصیص دارد و این در حالی است که در صورت موافقت با برداشت از صندوق توسعه امکان تخصیص 100 درصدی وجود دارد.

وی ادامه داد: انتظار این است که وزارت راه و شهرسازی در شرایط فعلی از فاینانس استفاده کند و منتظر بودجه دولتی نماند.

لاهوتی دراین‌باره گفت: مجلس هرسال به دولت اجازه می‌دهد که 50 میلیارد دلار طرح‌های دارای توجیه اقتصادی مثل راه‌آهن را فاینانس کند. امسال این رقم 30 میلیارد دلار است و شاید بهتر باشد وزیر مربوطه از اجازه‌هایی که به دولت داده شود استفاده کند و اقدام به تأمین فاینانسور با تضمین دولت کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.