| کد خبر: 136617 |

◄ مانیفست راه‌سازی ایمن در کشور

اوایل ماه جاری، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نامه‌ای معیارهای دقیقی برای ساخت راه‌های ایمن‌تر را برای شرکت ساخت و توسعه زیربناها ارسال کرد.

تین نیوز

اوایل ماه جاری، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نامه‌ای معیارهای دقیقی برای ساخت راه‌های ایمن‌تر را برای شرکت ساخت و توسعه زیربناها ارسال کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز؛ این نامه که به‌نوعی مانیفست راه‌سازی ایمن در کشور بود، توسط بسیاری از کارشناسان مورد تقدیر قرار گرفت و اتفاق مهم و خوبی تلقی شد.

در همین خصوص گفت‌وگویی داشتیم با مهران قربانی، مدیرکل دفتر ایمنی راه‌ها و حریم، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و هدف از تنظیم این معیارها را از او جویا شدیم.

قربانی گفت: سازمان ملل سال 2015 بود که دهه پیش رو یعنی حدفاصل 2015 تا 2025 را دهه ایمنی راه نام‌گذاری کرد، این موضوع نشان دهنده این نکته است که چه در جهان و چه در داخل کشور، بحث ایمنی راه، بحث مهم و قابل توجهی است و نه‌تنها به عنوان یک اولویت ملی که به عنوان یک اولیت جهانی همیشه مطرح است.

مدیرکل دفتر ایمنی راه‌ها و حریم اظهار داشت: بنابراین طبیعی است که ما دائما در پی راهکارهایی باشیم که از طریق آن بتوانیم به اهداف تعیین شده در موضوع ایمنی راه دست پیدا کنیم، این اهداف هم شامل اهداف داخلی مانند کاهش 10 درصدی تلفات در سال است که در برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود و هم شامل اهداف بین‌المللی و در این راستا باید از هر ابزار موجودی استفاده بکنیم تا از طرق مختلفی مانند ایمنی راه و خودرو و رفتارسازی و فرهنگ‌سازی بتوانیم در نهایت به ایمنی بالاتر برسیم.

او ادامه داد: ما گزارش‌هایی از مجمع جهانی راه دریافت کردیم که تاکید داشت بعضی از جنبه‌های ایمنی راه را بیشتر مورد توجه قرار بدهیم، بخش راه در مسئله تصادفات گاهی عامل شکل دهنده است و گاهی عامل تشدید کننده است به این معنی که مثلا اگر راننده دچار خواب‌آلودگی شد و از جاده خارج شد، راه می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت حادثه داشته باشد، اگر حاشیه مناسبی وجود نداشته باشد، طبیعتا احتمال سانحه بالاتر می‌رود.

این مقام مسئول اظهار داشت: بنابراین مقدمه‌ای که عرض کردم، ما از سال 82 که کمیسیون ایمنی راه‌ها تشکیل شد از هر اقدامی که بتواند به نوعی در افزایش ایمنی راه موثر واقع شود، استقبال می‌کنیم و در پی راهکارهای جدید و موثر هستیم.

قربانی گفت: ما به این جمع‌بندی رسیدیم که در بحث راه هم می‌شود با رویکرد راه‌های خود معرف‌تر جلو رفت و نتیجه گرفت یعنی تا حد امکان اطلاعات را دقیق‌تر و سریع‌تر در اختیار رانندگان قرار بدهیم و اقدام بعدی ما پیروی از الگوی راه‌های بخشنده تر بود و اقدام سوم توجه به حاشیه راه‌ها و مردمی که در حاشیه راه‌ها زندگی می‌کنند بود.

او ابراز داشت: نهایتا با اتکا به تجربیاتی که در این زمینه داشتیم و مسائلی که عرض کردم ما به این مجموعه معیارها رسیدیم و این معیارها را در قالب یک نامه به مسئولان راه‌ساز کشور ارائه کردیم و اعتقاد داریم که توجه بیشتر به این معیارها می‌تواند ایمنی راه‌های ما را ارتقا ببخشد.

قربانی در پایان گفت: شاید شما بیش‌تر در پی این باشید که بپرسید مگر این معیارها پیش از این رعایت نمی‌شد؟ در جواب باید بگویم زمانی که اعتبارات محدود است و پروژه‌های راه‌سازی بسیاری در دست اجرا است معمولا از کیفیت کار کم می‌شود و به کمیت کار توجه بیشتری می‌شود، لذا لازم بود سازمان راهداری که مسئولیت نگهداری راه‌های کشور را برعهده دارد معیارهای دقیقی ارائه بدهد و بر این نکته تاکید کند که کیفیت راه به مراتب مهم‌تر از کمیت است و این موضوع می‌تواند تاثیرات ویژه‌ای بر ایمنی راه داشته باشد.

برای دانلود اینجا کلیک کنید

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.