| کد خبر: 93348 |

◄ دریانوردی و تکریم دریانورد در هفته گذشته

تین‌نیوز| در مراسم روز جهانی دریانورد از 50 دریانورد نمونه فعال در بخش‎های مختلف دریایی، مانند نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه، شرکت ملی نفتکش و ... تقدیر شد.
 
به گزارش تین‌نیوز، در طول هفته گذشته علاوه بر گرامیداشت روز جهانی دریانورد، موضوعاتی از جمله اتصال فرودگاه امام به بنادر، روش جدید واگذاری عملیات لایروبی در بنادر شمالی، فعالیت 144 هزار دریانورد ایرانی در ناوگان دریایی، و افزایش خطوط تجاری شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی به بنادر ایران پس از اجرای برجام، از مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته گذشته بودند.
 
اتصال فرودگاه امام به بنادر
وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با رئیس صندوق پس‌اندازهای خارجی دولت چین، گفت: به‌دنبال آن هستیم که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را از طریق خطوط ریلی مستقیما به شبکه بنادر کشور متصل کنیم تا عملیات گمرکی از این طریق انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت بندر چابهار، گفت: طول محور چابهار به سمت شمال را حدود یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: در واقع این محور، مسیر پرقدرتی است که می‌تواند از دریای عمان به سمت چین حرکت کند. از مسیر افغانستان نیز می‌توانیم مسیر جدیدی ایجاد کنیم چرا که در حال حاضر کشور ما به مرز افغانستان متصل شده‌ایم.
 
ترانشیپ 90 درصد کالا به بنادر کوچک از طریق بنادر ثالث غیرایرانی است
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ترانشیپ 90 درصد کالا به بنادر کوچک از طریق بنادر ثالث غیرایرانی انجام می‌شود، گفت: در پساتحریم نباید کالاهای ایرانی به جای ورود مستقیم، از طریق بنادر دیگر وارد ایران شوند.
 
سعیدنژاد با اشاره به اینکه بدون داشتن هیدروگرافی دقیق تسلط بر دریا غیرممکن است، گفت: حدود 130 هزار دریانورد در کشور داریم که دارای گواهینامه‌های شایستگی هستند، خوشبختانه به دلیل موقعیت خاص دریا در مجموعه دریانوردان یک بیکار هم نداریم.
 
۱۴۴ هزار دریانورد ایرانی شاغل در ناوگان دریایی کشور
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، از فعالیت 144 هزار دریانورد ایران در ناوگان دریایی کشور خبر داد.
 
محمد راستاد در مراسم روز جهانی دریانورد، با بیان اینکه دریانوردان ایرانی در عرصه بین‌المللی به عنوان نیروهای متخصص با کیفیت و توانمند شناخته می‌شوند، گفت: فرماندهان، ‌افسران عرشه و موتور مدیران ماشین و ملوانان متعصب و غیور ایرانی راهبری یکی از بزرگترین ناوگان‌های تجاری و نفت‌کش جهان را بر عهده دارند.
 
چابهار ساحل امن سرمایه‌گذاری‌های صنعتی می‌شود
دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به برنامه دولت برای توسعه منطقه آزاد چابهار، گفت: دولت مصمم است با ایجاد صنایع بزرگ و متوسط در خط ساحلی جنوب بتواند منطقه چابهار را به ساحل امن سرمایه‌گذاری‌های صنعتی تبدیل کند.
 
به گفته ترکان با توجه به زیرساخت‌های انجام شده در چابهار، امید است صنایع بزرگ نظیر فولاد، آلومینیوم و خودروسازی ایجاد تا علاوه بر رشد اقتصادی منطقه از مزیت اقتصاد دریا برای صنایع صادراتی استفاده شود.
 
روش جدید واگذاری عملیات لایروبی در بنادر شمالی
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، از اجرای روش جدید واگذاری عملیات لایروبی در بنادر شمالی خبر داد.

حسین چراغی، عملیات راهبری  تعمیر و نگهداری لایروبی بنادر شمالی از جمله لایروب‌های یاسین، شهید رشیدی، ارس و خزر از تاریخ 95/3/1 به مدت 5 سال و به مرکزیت بندر انزلی با شرکت خط دریا بندر منعقد گردید.
 
وی افزود: بر اساس این قرارداد، شناورها و تجهیزات لایروبی در قالب اجاره بلند مدت و به منظور انجام لایروبی نگهداری به منظور تامین ایمنی آبراه‌ها و تردد ایمن کشتی‌ها و شناورها، به شرکت مذکور واگذار گردیده و بنا بر این خدمت دیگری از مجموعه وظایف سازمان، برون سپاری گردید.
 
فعال‌سازی گردشگری دریایی در مازندران با احداث مارینا
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران، از آمادگی این استان برای جذب سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری دریایی خبر داد و گفت: در فرح‌آباد ساری و رامسر چند منطقه برای احداث مارینا، مشخص شده است تا با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فعالیت در حوزه گردشگری دریایی توسعه یابد.
 
سیاوش رضوانی با بیان اینکه تقویت و توسعه صادرات اولویت ما در بنادر استان مازندران است، اظهار داشت: با توجه به اینکه استان مازندران مرکز مرکبات و صیفی‌جات است، تحولات اخیر روسیه و ترکیه فرصت بسیار خوبی را برای توسعه صادرات این محصولات فراهم کرده است.

افزایش خطوط تجاری شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی به بنادر ایران پس از اجرای برجام
مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی با بيان اينكه با آغاز اجرای برجام شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی خطوط تجاری خود را به بنادر ایران افزایش دادند گفت: بندر شهید بهشتی در چابهار به بندر اقیانوسی تبدیل می‌شود.
 
محمدرضا الله‌یار، افزود: در دوره تحریم اگر چه مشکلاتی وجود داشت اما مهندسان ایرانی به سطحی از توانمندی در ساخت تجهیزات و توسعه بنادر رسیدند که امروزه باید آن را توسعه دهیم و توان صادراتی هم داریم.

وی افزود: استفاده از راهگذر بندری و دریایی ایران توجیه اقتصادی دارد و طرف های تجاری دوست ندارند با دور زدن ایران هزینه ها را افزایش دهند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.