| کد خبر: 269610 |

رشد ۱۷ درصدی سفرهای دریایی در سال ۱۴۰۲/ صعود یک پله ای ظرفیت ناوگان ملی کشور

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از رشد ۱۷ درصدی سفرهای دریایی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال پیش از آن خبر داد.

تین نیوز

علی اکبر مرزبان امروز شنبه ۲۶ اسفند در نشست خبری تشریح برنامه های طرح تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۳ اظهار کرد: علت اصلی رشد سفرها در سال ۱۴۰۲، پشت سر گذاشتن پاندومی کرونا بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، مرزبان افزود: پیش بینی می شود در نوروز ۱۴۰۳ رشد ۳ تا ۵ درصدی در سفرهای نوروزی در همه شقوق حمل و نقلی از جمله حمل و نقل دریایی را شاهد باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶.۵ میلیون - نفر سفر دریایی و گردشگری به ثبت رسید که ۳.۵ میلیون سفر مربوط به سفر دریایی (از سرزمین اصلی به سمت جزایر و برعکس) و بقیه سفر گردشگری (از مبادی مجاز سواحل با سفر شدن به قایق ها و شناورها و دور زدن در سواحل) بود.

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در سالی که گذشت ۱۸ فروند کشتی در دریای خزر و سه فروند کشتی در آب های خلیج فارس تحت پرچم کشورمان اضافه شد که سبب افزایش ۷۶۰ هزار تنی تناژ ناخالص کشور شد.

وی گفت: این مهم سبب صعود یک پله ای کشورمان و ارتقای رتبه از مکان هفدهم به شانزدهم شد.

نجات ۱۳۷۸ نفر از دریا

مرزبان گفت: تا امروز و به منظور انجام سفرهای نوروزی ۵۸ فروند شناور مسافری با ظرفیت ۶ هزار و ۴۴۱ صندلی درجا، ۴۷ فروند شناور کرانه بر (مخصوص حمل خودرو) با ظرفیت ۱۹۳۲ دستگاه خودرو، ۹۵ فروند شناور با کاربری تفریحی و ۶ هزار و ۷۵۱ فروند قایق تفریحی با ظرفیت ۴۱ هزار و ۳۸۰ نفر آماده شده است.

وی بیان داشت: شماره چهار رقمی ۱۵۵۰ به منظور درخواست هرگونه امداد فردی یا شناوری آماده پاسخگویی است، همچنین هفت مرکز فرعی و ۱۳ مرکز اصلی به منظور هماهنگی و ۲۷ شناور جست وجوی نجات، ۱۲۳ فروند همیار ناجی و ۴۸ فروند شناور آتش خوار آماده پاسخگویی و امدادرسانی است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در سالی ۱۴۰۲ در مسیرها و مبادی مجاز حتی یک سانحه منجر به فوت نداشتیم، این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد نجات یافتگان مربوط به سفرهای غیرمجاز هستند.

وی یادآوری کرد: سال جاری ۱۳۷۸ نفر توسط عوامل این سازمان در دریا نجات یافتند و به ۲۷۶ نفر نیز خدمات درمانی ارائه شد.

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ۱۳ مسیر تردد رسمی، خاطرنشان کرد: مسیر بندر شهید حقانی به جزایر هرمز، لارک، قشم، هنگام و بوموسی، بندر چارک به جزیره کیش، بدر لنگه به جزیره کیش، بندر آفتاب به جزیره کیش و بندر پُل به بندر لافت، جزو مسیرهای رسمی هستند و هر مسیر دیگری به جز آنها مسیر تردد غیرمجاز است.

وی تاکید کرد: مردم و مسافران فقط از نقاطی که نمایندگان سازمان بنادر در آنها حضور دارند برای تردد استفاده کنند.

مرزبان در ادامه اظهار داشت: نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافری و تجاری، در صدر اولویت های این سازمان است. در این زمینه از علاقه مندان به سرمایه گذاری دعوت به همکاری می کنیم و تسهیلات خوبی نیز در همین راستا آماده شده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ فروند شناور نجات جدید ساخت داخل به ظرفیت سازمان بنادر اضافه می شود که افزایش ۲۰ درصدی تعداد ناوگان تجسس و نجات را به دنبال خواهد داشت.

مقام مسئول سازمان بنادر، سن فعلی ناوگان را ۲۱ سال برشمرد و افزود: هرچند این سن، سن مناسبی است، اما باید از هم اکنون به فکر نوسازی و جایگزینی ناوگان فرسوده باشیم.

سرپرست معاونت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با بیان اینکه طبقه بندی شناورها و کشتی ها و اهداف آن ها با هم متفاوت است، اضافه کرد: سفرهای کوتاه چند دقیقه ای تا چند ساعته، حدود ۸۵ درصد کل سفرهای دریایی را تشکیل می دهد، اما دسته دیگری از سفرها با کشتی های کروز از ظرفیت ۲۰۰ نفر تا بیش از پنج هزار نفر در سطح جهان انجام می شود.

وی تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی هیچ محدودیتی برای استخدام و به کارگیری شناورهای کروز ندارد و علاوه بر ارائه خدمات شایسته در مبادی خروجی و ترمینال ها، به تأمین ایمنی این کشتی ها و اعطای گواهی نامه های لازم می پردازد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.