| کد خبر: 263546 |

سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد؛

سرمایه‌گذاری ۴.۴ همتی و ۱۹۵ میلیون یورویی در سواحل مکران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام سرمایه گذاری ۴.۴ همتی و ۱۹۵ میلیون یورویی این سازمان در سواحل مکران، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامه ریزی برای توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار، مقدمات لازم برای ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه «کوه مبارک» را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

تین نیوز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام سرمایه گذاری ۴.۴ همتی و ۱۹۵ میلیون یورویی این سازمان در سواحل مکران، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامه ریزی برای توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار، مقدمات لازم برای ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه «کوه مبارک» را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، «علی اکبر صفایی» افزود: با توجه به واقع شدن سواحل مکران در موقعیتی خارج از تنگه هرمز، این منطقه از نظر موقعیت استراتژیکی و ژئوپلتیکی از اهمیت خاصی برخوردار است و قرارگیری در مسیر کریدورهای تردد بین المللی دریایی، نقش به سزایی در فعال سازی کریدور ترانزیتی شمال- جنوب ایفا می کند.

مقدمات ایجاد مجتمع بندری مکران در منطقه کوه مبارک

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران، این محدوده به عنوان منطقه تجاری و قطب انرژی معرفی شده است و در همین زمینه نیز سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامه ریزی برای توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار، مقدمات لازم برای ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته وی، اکنون جانمایی ایجاد بندر تجاری و نفتی مکران در منطقه کوه مبارک و فرایند تملک اراضی و مطالعات طراحی آن در حال انجام است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره فرایند جذب سرمایه در سواحل مکران و میزان سرمایه گذاری در این بندر، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون در نوار ساحلی جنوبی و سواحل مکران بیش از ۴۴هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو از محل منابع داخلی خود سرمایه گذاری کرده است.

صفایی تصریح کرد: توسعه سواحل مکران و دستیابی به اقتصاد دریا پایه در این منطقه علاوه بر سرمایه گذاری داخلی سازمان بنادر، نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است که در این زمینه نیاز است تا مشوق هایی برای توسعه همه جانبه این سواحل در نظر گرفته شود تا سرمایه گذاران با رغبت و استقبال برای سرمایه گذاری در سواحل مکران اعلام آمادگی کنند و با سرمایه گذارهای خود بر توسعه و رونق این منطقه بیفزایند.

زمینه حضور سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی فراهم می شود

وی اعلام کرد: فقدان برخورداری از زیرساخت های مناسب حمل ونقل شامل بزرگراه، راه آهن و فرودگاه در محدوده سواحل مکران سبب شده تا جذابیت و اطمینان لازم برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در قالب طرح های سرمایه گذاری مهیا نشود.

این مقام مسوول اضافه کرد: سازمان بنادر و دریانوردی تلاش می کند با اعطای مشوق های لازم از جمله اعمال تخفیف های تعرفه ای و سایر تسهیلات، زمینه لازم را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار فراهم کند.

پیش بینی ظرفیت ۳۳ میلیون تنی در بندر چابهار

صفایی گفت: برای بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی واقع شده در سواحل مکران ۳۳ میلیون تن ظرفیت پیش بینی شده است که تاکنون و با ساخت فاز نخست توسعه آن، ایجاد ظرفیت ۱۲ میلیون تن آن تحقق یافته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: سواحل مکران جزو مناطق کمترتوسعه یافته محسوب می شود، اما با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تسریع در روند توسعه و محرومیت زدایی، ایجاد زیرساخت های حمل و نقل از مدتی پیش در منطقه آغاز شده است و با تلاش های دولت سیزدهم و تشکیل شورای توسعه سواحل مکران، مقدمات و الزامات تحقق توسعه دریا محور در این خصوص نیز به نحو مناسبی فراهم شده است.

صفایی تصریح کرد: ساخت و بهره برداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعه ها در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حمل و نقل دریایی ملی و بین المللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیت زدایی و نیز در نهایت توسعه اقتصاد دریا محور کشور نقش به سزایی خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.