| کد خبر: 263372 |

خروج بقایای یک کشتی قدیمی از زیر گل‌ولای در کانال آشوراده بندر ترکمن

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان از کشف بقایای یک کشتی چوبی قدیمی در پی لایروبی کانال آشوراده بندرترکمن خبر داد و گفت: برای احیای مجدد اسکله های این بندر، بیش از ۱۳۰ هزار مترمکعب لایروبی انجام شد و هم اکنون آماده بهره برداری است.

تین نیوز

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان از کشف بقایای یک کشتی چوبی قدیمی در پی لایروبی کانال آشوراده بندرترکمن خبر داد و گفت: برای احیای مجدد اسکله های این بندر، بیش از ۱۳۰ هزار مترمکعب لایروبی انجام شد و هم اکنون آماده بهره برداری است.

به گزارش تین نیوز از سازمان بنادر و دریانوردی، نوراله عباسی مدیر بنادر و دریانوردی گلستان در خصوص آخرین وضعیت لایروبی اسکله های بندر تاریخی ترکمن، اظهار کرد: با هدف اجرای پروژه احیا و علاج بخشی خلیج گرگان به عنوان یک پروژه ملی، عملیات احیای بندر تاریخی «ترکمن» و کانال آشوراده در دستور کار قرار گرفت.

عباسی با بیان اینکه برای احیای مجدد اسکله های این بندر، بیش از ۱۳۰ هزار مترمکعب لایروبی انجام شد و هم اکنون آماده بهره برداری است، ادامه داد: حین انجام عملیات لایروبی در بخشی از این منطقه، بقایای موتور یک کشتی از زیر گل و لای در محدود کانال آشوراده بندر ترکمن بیرون کشیده شد.

مدیر بنادر و دریانوردی گلستان با تأکید بر اینکه بندر ترکمن از قدمت چند صد ساله برخوردار است، افزود: این بندر در گذشته علاوه بر فعالیت در حوزه های صیادی، به شکل مستمر در حوزه های تجاری و جابجایی کالا از کشور به دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر فعالیت داشته است

وی با اشاره به اینکه قدمت این کشتی و زمان غرق شدن و دیگر جزئیات آن هنوز مشخص نیست، خاطرنشان کرد: بخشی از موتور و پروانه آن که به روی تخته چوبی سوار است، پس از خارج کردن از زیر گل و لای، هم اکنون در بخشی از اسکله نگهداری می شود.

به گفته عباسی، بدنه موتور بقایای این کشتی که کاملاً فرسوده است، کلمه «DEUTZ» حکاکی شده و به احتمال بسیار زیاد توسط یک شرکت از کشور آلمان که در زمینه تولید موتورهای درون سوز تا ۶۰۰ اسب بخار و توسط نیکلاوس اتو در سال ۱۸۶۴ میلادی در کُلن بنیاد شد، تولید و قطعاً توضیحات بیشتر نیازمند مطالعات دقیق کارشناسان مربوطه است.

گفتنی است، فعالیت دریا و دریانوردی در بندر ترکمن از قدمت بسیار دیرینه ای برخوردار بوده و مراودات اقتصادی و تجاری این بندر در اقصی نقاط دریای خزر با دیگر بنادر کشورهای آسیای مرکزی و حاشیه دریای خزر، از قبیل بندر ترکمن باشی در ترکمنستان، بندر بادکوبه «باکو» در جمهوری آذربایجان و انزلی و آستارا در غرب دریای خزر نیز برقرار بوده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.