| کد خبر: 159022 |

تاکید یک کارشناس هندی بر اهمیت بندر چابهار در گسترش تجارت منطقه ای

یک کارشناس امور اقتصاد راهبردی هند با اشاره به اهمیت نقش بندر چابهار در گسترش تجارت منطقه ای گفت، سفر جاری وزیر راه و شهرسازی ایران به این کشور باعث تسریع تکمیل پروژه توسعه این بندر خواهد شد.

تین نیوز

یک کارشناس امور اقتصاد راهبردی هند با اشاره به اهمیت نقش بندر چابهار در گسترش تجارت منطقه ای گفت، سفر جاری وزیر راه و شهرسازی ایران به این کشور باعث تسریع تکمیل پروژه توسعه این بندر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ادیتی بهادوری تاکید کرد: دیدار عباس آخوندی از هند و دیدارهایی که با مقامات هندی برگزار کرد باعث تسریع در روند تکمیل بندر چابهار خواهد شد.

وی گفت این سفر همچنین می تواند باعث گسترش بیش از پیش همکاری ها بین دو کشور در زمینه های دیگر شود.

بهادوری با اشاره به اینکه هند متعهد شده است 500 میلیون دلار در توسعه بندر چابهار و ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در حوالی آن سرمایه گذاری کند، خاطر نشان کرد که روشهای ممکن برای همکاری بین هند و ایران جهت تسریع در اجرایی شدن این طرح، در طول دیدار آخوندی با همتای هندی خود نیتین گادکری در دهلی نو مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

این کارشناس امور اقتصاد سیاسی، در ادامه علل علاقه هند به طرح توسعه بندر چابهار را تشریح کرد و گفت: هدف اصلی هند از مشارکت در توسعه بندر چابهار، تدارک یک مسیر تجاری با افغانستان بدون عبور از یک کشور سوم می باشد.

وی تاکید کرد: توسعه این بندر انجام مبادلات تجاری در منطقه را بیش از پیش گسترش داده و هند را در نهایت به کریدور بین المللی 7200 کیلومتری شمال-جنوب تا روسیه متصل خواهد کرد.

بهادوری، افتتاح اولین فاز طرح توسعه بندر چابهار توسط حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در سوم دسامبر سال گذشته در حضور عده ای از مقامات طراز اول افغانستان و هندوستان از جمله وزیر خارجه هند سوشما سواراج را، یک تحول تاریخی توصیف کرده و گفت: افتتاح فاز اول بندر چابهار در جنوب ایران نقش هر دو کشور در ارتقا اتصال کشورهای منطقه را بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد که وزرای خارجه ایران، هند و افغانستان ارسال محموله گندم هند به افغانستان در 30 اکتبر سال گذشته را به عنوان یک رویداد حائز اهمیت در منطقه توصیف کرده اند.

این کارشناس هندی در تشریح نقش بندر چابهار در برقراری صلح و ثبات منطقه، گفت: اقتصاد افغانستان تا کنون از تبعات جنگ رنج می برده و به همین جهت گشایش و الحاق این کشور به اقتصاد منطقه ای و جهانی یک ضرورت اصلی برای تثبیت ثبات وضعیت نه تنها در افغانستان بلکه سراسر منطقه است.

بهادوری افزود: 'وزیرخارجه ایران محمد جواد ظریف سال گذشته در دهلی نو گفت که بندر چابهار دسترسی افغانستان را به بازار جهانی ممکن و زمینه را برای ایجاد یک اقتصاد رسمی در این کشور هموار خواهد کرد. در همصدایی با سیاست های تجاری ایران در منطقه، هند نیز بزرگراه رنج-دلارام را برای این منظور احداث کرد و اولین محموله هند از طریق بندر چابهار به افغانستان رسیده است.'

وی، تقویت بندر چابهار را به عنوان یک طرح بسیار مهم برای هند در تقویت هر چه بیشتر روابط تجاری خود با نه تنها افغانستان بلکه آسیای میانه و حتی روسیه توصیف کرده و گفت: روحانی همراه با نخست وزیر هند نارندرا مودی و رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی در ماه مه سال 2016 قرارداد سه جانبه چابهار را به منظور تدارک یک کریدور ترابری بین المللی امضا کردند و نخست وزیر هند امضای این قرارداد را به عنوان تحول تاریخی توصیف کرد.

بهادری، در پاسخ به سوال دیگر ایرنا در مورد تاثیرات احتمالی کریدورهای حمل و نقل دیگری که در منطقه فعال شده اند، گفت: بندر چابهار دارای مزایای خاص خود می باشد و بنابراین همچنان نقش مهمی را برای هند در انجام معاملات تجاری با افغانستان و آسیای میانه ایفا خواهدکرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.