| کد خبر: 154390 |

با همت سازمان بنادر و دریانوردی؛

آغاز دوره آموزشی طراحی بنادر

نخستین دوره آموزشی طراحی بنادر با همت سازمان بنادر و دریانوردی و همکاری دانشگاه دلف هلند و دانشگاه امیرکبیر، امروز در دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت دانشگاه امیرکبیر آغاز شد.

تین نیوز

نخستین دوره آموزشی طراحی بنادر با همت سازمان بنادر و دریانوردی و همکاری دانشگاه دلف هلند و دانشگاه امیرکبیر، امروز در دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت دانشگاه امیرکبیر آغاز شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، ‌در راستای تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان بنادر و دریانوردی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر و به منظور ارتقاء سطح دانش تخصصی و افزایش مهارت‌های شغلی فعالان حوزه مهندسی بنادر، دوره آموزشی طراحی بنادر (port planning ) از امروز در محل دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز شد .

در این مراسم معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی‌ اظهار داشت: این دوره آموزشی که یکی از چهار دوره آموزشی پیش‌بینی شده درقالب برنامه‌های آموزش تخصصی کوتاه‌مدت معاونت مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی است، با حضور اساتید برجسته‌ای از دانشگاه دلف هلند و 35 نفر از کارشناسان منتخب ادارات کل بنادر استان‌ها و مهندسان مشاوران فعال در عرصه مهندسی دریایی به مدت 5 روز صبح و بعدازظهر برگزار می‌شود .

‌محمد‌رضا الهیار‌ افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، سه دوره آموزشی مهندسی بنادر، مهندسی سواحل و مدیریت سواحل نیز در قالب برنامه مذکور تا پایان سال جاری و با همکاری دانشگاه‌های امیرکبیر و دلف هلند برگزار خواهد شد . این دوره با هدف ارتقاء دانش مهندسی در حوزه سواحل و بنادر برگزار شده است و چهار مرحله دارد .

الهیار‌ اظهار داشت: ایران کشوری ساحلی است و 5800 کیلومتر ساحل در ایران وجود دارد؛ با توجه به مزیت بنادر کشور خصوصاً بنادر جنوبی و دسترسی به آبهای آزاد، ضروری است که کاربری سواحل و بنادر براساس طرح مدیریت یکپارچه سواحل، از نظر اقتصادی، گردشگری، منابع دریایی و دیگر پتانسیل‌ها، توسعه یابد .

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی‌ ادامه داد: بنادر می‌توانند به عنوان مبادی ورودی و خروجی و محلی برای تبادل کالا و رشد اقتصادی کشورها محسوب شوند، بنابراین ما نیز به عنوان کشوری دریایی، باید تلاش کنیم سهم خود را از تجارت منطقه افزایش دهیم که دراین راستا رشد و توسعه بنادر مهم است .

وی افزود: با توجه به آنکه موضوعاتی نظیر طراحی بنادر، مدام در سطح دنیا درحال به‌روزسازی است تلاش کردیم با تعیین کاربری‌های هر بندر، با طراحی دقیق این‌ کاربری‌ها‌ را ارتقا دهیم . باید بنادری نقطه‌یابی شوند که از نظر موضوعات دریایی و توان اکولوژیک مورد تأیید باشند .

وی تأکید کرد: در این راستا تلاش کردیم طی همکاری با کشور هلند و توافق با انجمن پیانک (انجمن زیرساخت های دریایی دنیا‌ که ما تنها کشور خاورمیانه عضو این انجمن هستیم)، در راستای طراحی بنادر جدید و بهینه‌سازی بنادر موجود، یکی از اساتید برجسته دانشگاه دلف که در طراحی بندری تخصص قابل ملاحظه‌ای دارد، استفاده کنیم .

الهیار گفت: اگر طراحی بنادر با دقت انجام شود، در هزینه‌های آتی آن بندر مؤثر خواهد بود و با کمترین هزینه، بیشترین بهره‌وری را از بندر خواهیم داشت .

‌بنابراین گزارش، در ادامه این مراسم، رئیس دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت دانشگاه امیرکبیر اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان بنادر،‌ دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه دلف هلند منعقد شد‌، بسیار جامع است و همه محورهای آموزشی در حوزه طراحی بنادر را در بر می‌گیرد .

کریمی ادامه داد: دانشگاه امیرکبیر برنامه‌های استراتژیکی برای توسعه دارد، این دانشگاه، دانشگاه نسل سوم است و کارآفرین خواهد بود و همه فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی آن برای برطرف کردن نیازهای کاربردی و عملیاتی است .

وی افزود: تلاش کرده‌ایم از مشارکت دانشگاه‌های تراز اول دنیا نظیر اروپا، استرالیا و به خصوص هلند استفاده کنیم .

رئیس دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌های مدیریت دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه هم‌اکنون 250 نفر دانشجوی خارجی در دانشگاه امیرکبیر تحصیل می‌کنند، گفت: با همکاری دانشگاه‌های برتر هلند، فرانسه، آلمان، اتریش، ایتالیا و غیره دوره های تخصصی برگزار می‌کنیم که تا مقطع دکترا امکان تحصیل وجود دارد .

وی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت ارتقا و آموزش منابع انسانی گفت: باید از سازمان بنادر و دریانوردی تشکر کرد که تا این حد به آموزش منابع انسانی اهمیت می دهد و چنین برنامه آموزشی منسجم و مفصلی را پیش بینی کرده است و سازمان های معدودی چنین برنامه هایی را اجرا می کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.