| کد خبر: 127851 |

منابع مالی اصلی‌ترین دغدغه راه‌آهن چابهار

تین‌نیوز| در طول ماه‌های گذشته دولت یازدهم توانسته با پیگیری‌های جدی که صورت داده دغدغه رساندن ریل به پنج استان کشور را به جایی برساند که ظرف ماه‌های آینده می‌توان امید داشت بسیاری از این پروژه‌ها به افتتاح برسند پروژه‌هایی که با نهایی شدن کار ساخت آنها اولویت‌های دیگر در عرصه ریلی خود را نشان خواهند داد.

به گزارش ایسنا، دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که طبق وعده رییس جمهوری راه آهن به عنوان یکی از اصلی‌ترین یادگاری‌های این دولت برای مردم باقی‌ می‌ماند. یادگاری که به نظر می‌رسد با رسیدن به همدان، رشت، ارومیه، کرمانشاه و خط دوم تبریز می‌تواند برای بسیاری از استان‌های ایران به شکلی ملموس تاثیر خود را به نمایش بگذارد.

دغدغه تامین مالی لازم برای پروژه‌های کلان با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور باعث شده مسوولان وزارت راه و شهرسازی با تنوع‌ بخشیدن به منابع مالی سعی کنند کار را در بسیاری از بخش‌ها سرعت ببخشند، موضوعی که با نهایی شدن پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی حالا می‌تواند درباره‌ی دیگر طرح‌ها اجرایی شود.

دغدغه راه‌اندازی راه‌آهن چابهار که در راستای اهداف کلان کشور در تبدیل کردن این بندر به هاب اقتصادی منطقه و البته توسعه سواحل مکران اهمیت بالایی دارد، می‌تواند یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های مطرح شده در این حوزه در دستور کار قرار گیرد.

راه‌آهن چابهار که حدود ۳۰۰ کیلومتر طول دارد هرچند در طول سال‌های گذشته توانسته با فعال کردن چند پیمانکار کار خود را پیگیری کند اما هنوز فاصله طولانی تا افتتاح دارد و این مساله نیاز به تامین منابع مالی را بیش از پیش مطرح می‌کند.

طبق آمارهای ارائه شده از سوی رضوانی – مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان این خط آهن در چهار قطعه چابهار به نیک‌شهر، نیک‌شهر به چانس، چانس به ایرانشهر و ایرانشهر به زاهدان ساخته می‌شود که البته در چارچوب طرح‌های توسعه‌ای نهایی به خراسان جنوبی و سپس مشهد و مرزهای شمال شرقی کشور خواهد رسید.

با وجود آنکه طبق برآوردهای صورت گرفته این خط آهن پیشرفتی نزدیک به ۲۰ درصدی را به ثبت رسانده، اما ارزیابی‌های جدید استاندار سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد که برای تکمیل آن به حدود ۹ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید نیاز خواهد بود، موضوعی که البته در کنار منابع داخلی می‌تواند از سوی سرمایه‌گذاران خارجی نیز تامین شود.

اصلی‌ترین سرمایه‌گذار خارجی که در طول سال‌های گذشته برای این بندر مهم اعتبارات قابل توجهی در نظر گرفته همسایه شرقی آن یعنی کشور هند است. این کشور که به دنبال به دست آوردن پایگاهی اقتصادی برای خود و دورزدن کشور پاکستان بوده روی چابهار حساب ویژه‌ای باز کرده تا بتواند از طریق آن در کوتاه‌ترین مسیر ممکن به اروپای شرقی و کشورهای شمال شرقی ایران برسد.

هند برای توسعه این بندر دو طرح ۱۵۰ و ۸۵ میلیون دلاری در نظر گرفته و حتی در زمینه‌ی توسعه ریلی چابهار نیز اعلام آمادگی کرده است، موضوعی که چندی قبل معاون ساخت راه‌آهن شرکت ساخت نیز روی آن تاکید کرد و از برنامه هند برای پیگیری این پروژه از مطالعات تا اجرای آن خبر داد.

هرچند ورود هندی‌ها به چابهار چند سال نیاز داشت و این احتمال وجود دارد که نهایی کردن این قرارداد با آنها برای حضور در خط ریلی این بندر نیز به زمانی طولانی احتیاج داشته باشد، اما به نظر می‌رسد نیاز چند هزار میلیارد تومانی این خط آهن مهم قطعا به دست سرمایه‌گذارانی بزرگ برطرف خواهد شد که می‌تواند طرف‌های خارجی نیز بخش جدی از آن تلقی شود.

ایران به دنبال آن است که در قالب برنامه‌ای بلندمدت حمل‌ونقل و جابه‌جایی کالا را از جاده به ریل منتقل کند و در این راستا اتصال مراکز کلان اقتصادی مانند چابهار به شبکه ریلی اهمیتی جدی خواهد داشت موضوعی که به نظر می‌رسد با تامین منابع مالی لازم برای آن می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور به عرصه عمل برسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.