| کد خبر: 168474 |

شرکتی با مغزهایی اقتصادی

امروزه شرکت حمل‌ونقل ریلی BNSF بزرگ‌ترین شرکت باربری ریلی آمریکای شمالی محسوب می‌شود، به نحوی که شرکت عظیمی همچون یونیون پاسیفیک آمریکا، در رقابتی سخت با این شرکت، در رتبه بعدی قرار گرفته است.

تین نیوز

امروزه شرکت حمل‌ونقل ریلی BNSF بزرگ‌ترین شرکت باربری ریلی آمریکای شمالی محسوب می‌شود، به نحوی که شرکت عظیمی همچون یونیون پاسیفیک آمریکا، در رقابتی سخت با این شرکت، در رتبه بعدی قرار گرفته است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه دنیای‌اقتصاد، همچنین این شرکت یکی از ۷ شرکت آمریکایی حمل‌ونقل ریلی است که دارای کلاس I بوده و بر اساس آنچه در گزارش‌های شرکت منتشر شده، تعدادی بیش از ۴۴ هزار نفر را در استخدام خود دارد. این شرکت در مجموع خطوطی به طول ۵۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر را در ۲۸ ایالت مختلف آمریکا در سلطه چرخ‌های واگن‌های خود دارد که به مدد ۸ هزار عدد لکوموتیو تحت مالکیت، بزرگ‌ترین شبکه حمل‌ونقل باری آمریکا را از آن BNSF کرده‌اند. به‌عنوان مثال براساس یک گزارش، ناوگان این شرکت در سال ۲۰۱۲، مسافتی بالای ۲۷۲ میلیون کیلومتر را طی کرده‌اند که این میزان بیشتر از جابه‌جایی هر شرکت دیگر حمل‌ونقل ریلی در آمریکاست و به خوبی نشان از وسعت فعالیت این شرکت دارد. جالب است بدانید شرکت BNFS و یونیون پسیفیک دارای توافق‌نامه‌های دوطرفه‌ای هستند که بخشی از خطوط ریلی خود در غرب آمریکا را به اشتراک گذاشته و موجب هم افزایی یکدیگر می‌شوند.

 شرکتی با مغزهایی اقتصادی

بر اساس گزارش روابط عمومی این شرکت که در سایت آن قرار دارد، شرکت BNFS سال‌ها برای رسیدن به این جایگاه برنامه‌ریزی دقیق داشته، به نحوی که یکی از نتایج این برنامه‌ریزی‌ها این است که امروز حدود ۱۰ درصد از تمام زغال سنگ مورد نیاز برای تولید برق آمریکا از طریق خطوط این شرکت به‌صورت فله‌ای جابه‌جا می‌شوند. این در حالی است که این شرکت عمر بالایی نداشته و آغاز به‌کار آنها در سپتامبر ۱۹۹۵ بوده است. این هلدینگ ریلی در آن مقطع از تجمیع ۴ شرکت حمل‌ونقل بارلینگتون نورثرن، ریلی آچیسون، توپیکا و سانتا فی تشکیل شد و نماد اختصاری این شرکت از این اسامی انتخاب شده است.(Burlington Northern and Santa Fe Railway). این شرکت در سال ۱۹۹۹ نیز با شرکتی کانادایی ادغام شد که دامنه فعالیت این شرکت را به کشوری دیگر نیز گسترش داد. هرچند که فعالیت آنها در کانادا محدود است و تقریبا ۴۸ کیلومتر خطوط ریلی را در اختیار دارند، اما همین میزان هم نقش مهمی در جابه‌جایی زغال‌سنگ و سایر مواد معدنی به آمریکا داشته است.

در نوامبر ۲۰۰۹، وارن بافت، سرمایه دار معروف آمریکایی رسما اعلام کرد که ۴/  ۷۷ درصد از سهام آزاد این شرکت را به ارزش هر سهم ۱۰۰ دلار به صورت نقد و اقساط، یک‌جا خریداری خواهد کرد که مجموع ارزش این معامله حدود ۴۴ میلیارد دلار می‌شد. او این مبلغ را به صورت ۳۴ میلیارد دلار نقد و ۱۰ میلیارد دلار اقساط پرداخت و امروزه به نوعی یکی از مالکان اصلی این شرکت محسوب می‌شود. این شرکت به خاطر رعایت مجموعه اقداماتی در خصوص مسائل ایمنی، موفق به دریافت جایزه E.H.Harriman در چندین سال مختلف شده است. همچنین در سال ۲۰۰۰ به عنوان حامی اصلی برنامه‌ای تحت عنوان «حفظ جان» وارد میدان شد که با تمرکز بر امنیت گذرگاه‌ها و حقوق مسافران و صاحبان بار در طی مسیر، قصد ارتقای سطح کیفی شرکت‌ها را دنبال می‌کند. این برنامه که بخش مهمی از آن با همکاری صاحبان زمین‌ها جلو می‌رود، تا امروز موجب شده است که بیش از ۲۹۰۰ گذرگاه زائد یا غیر ضروری اصلاح شوند. به علاوه این شرکت در سال ۲۰۱۴ مبلغی بیش از ۵۲۶ هزار دلار به کارگرانی پرداخت کرد که در یکی از پایانه‌هایش در سال ۲۰۱۱ دچار جراحات و صدمات کاری شده بودند.

 این شرکت فصلنامه تخصصی ۲۸ صفحه‌ای منتشر می‌کند که به موضوع امنیت و ایمنی مربوط می‌شود. بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۶، این شرکت به‌خاطر جابه‌جایی بالای بار، دارای بخش اداری بزرگی است که مدیریت یکپارچه آن را سخت کرده است، به همین خاطر مدیران تصمیم گرفته‌اند با تقسیم مجموعه اداری خود به دو منطقه و ۱۰ حوزه عملیاتی، مدیریت را بین آنها توزیع کنند. همچنین شرکت سیستم جدیدی را پیاده سازی کرده است که مدیریت قطارها بیشتر بر دوش هوش مصنوعی گذاشته شده است، به‌عنوان مثال اگر سیستم سیگنال خاصی دریافت کند که مهندس یا لکوموتیوران از آن بی خبرند، در هر صورت قطار را متوقف یا اقدامات لازم دیگر را انجام می‌دهد. بر خلاف پیش‌بینی‌ها، اجرای این طرح نه تنها زمان بندی حرکت و ورود و خروج قطارها را با مشکل مواجه نکرده است، بلکه رفع مستمر ایرادات و نظارت هوش مصنوعی بر شبکه، زمان تاخیرها و مشکلات ایمنی رایج را کمتر از قبل کرده است.

بهره‌گیری از مدیریت پویا و دارای تجربه و تحصیلات عالیه در سطح مدیران BNFS شاید برگ برنده آنها در طول عمر نسبتا کوتاهشان باشد که باعث شده مسیر پیشرفت را بتوانند با سرعت بیشتری ریل گذاری کنند. به عنوان مثال ورود جدی به حوزه بلاک‌چین در عرصه حمل‌ونقل، تصمیم جسورانه‌ای بود که با همت مدیران چندین شرکت از جمله وارن بافت اتخاذ شد و همگی اذعان دارند انقلابی در صنعت حمل‌ونقل ریلی محسوب می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این شرکت را باید شفافیت مالی آن دانست. با مراجعه به سایت اصلی این شرکت مشاهده می‌کنید که تمام گزارش‌های فصلی، از سال ۲۰۱۰ که به نوعی تغییر سیستم مدیریتی در آن به وقوع پیوست قرار داده شده است. به عنوان مثال در آخرین گزارش که مربوط به سه ماهه اول سال ۲۰۱۸ است جدول زیر به‌صورت خلاصه وضعیت شرکت قرار گرفته است.

 افزایشی که بنا به گزارش شرکت، به رشد اقتصادی آمریکا در این مدت و افزایش تولیدات صنایع مختلف، کشاورزی، زغال‌سنگ و بارهای خرد باز می‌گردد. سهم بالای این شرکت در جابه‌جایی بار، تراز مالی آنها را تا حد بسیار زیادی به وضعیت کلی اقتصاد آمریکا گره زده است. شاید جالب باشد بدانید که در تمامی گزارش‌های سایت اصلی شرکت، ریز محموله‌های جابه‌جا شده به تفکیک نوع آن به دقت درج شده است. ایفای نقش پررنگ در زنجیره تامین بین‌المللی و همکاری با مراکز انبار غله یا سایر کالاهای لجستیکی، BNSF را در بطن اقتصاد آمریکایی‌ها قرار داده است. در همین راستا این شرکت در صدد ایجاد ۱۲ ترمینال جدید در مراکزی است که براساس مطالعات صورت گرفته، پتانسیل تبدیل شدن به هاب منطقه‌ای را برای تامین کالاهای استراتژیک دارا هستند. برخی از این سایت‌ها در کانادا قرار دارند و نشان می‌دهد این شرکت از تمام ظرفیت خود برای اجرای این طرح استفاده خواهد کرد.

23+(2)

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.