| کد خبر: 158784 |

◄ تسویه بدهی‌ها‌ مشکلی بزرگ‌تر از افزایش تعرفه لکوموتیو

موضوع اصلی شرکت‌های لکوموتیوی، کاهش یا افزایش تعرفه نسبی اجاره لکوموتیو نیست بلکه مساله مهم، موضوع وصول درآمد شرکت‌ها است. به‌خاطر اینکه شرکت‌های مالک لکوموتیو با اختلاف‌زمانی زیادی بدهی‌شان را از راه‌آهن می‌گیرند و در این زمان از دست رفته برای دریافت بدهی خود، هزینه‌های مالی زیادی نیز بر هزینه‌های قبلی‌شان افزوده می‌شود.

تین نیوز

هرچه هزینه‌هایی که بر دوش راه‌آهن و شرکت‌های ریلی قرار می‌گیرند بالاتر برود، از میزان سوددهی آنها کاسته شده و فشار نهایی با افزایش هزینه‌ها به قسمت حمل بار و مسافر وارد می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، شرکت راه‌آهن از تیرماه سال جاری افزایش تعرفه اجاره لکوموتیو را ابلاغ کرده است؛ اما اجرای آن از همین یکی دو ماه اخیر آغاز شده است. سیدمجتبی لطفی، مدیرعامل شرکت مالک لکوموتیو البرزنیرو در این‌باره به خبرنگار ما گفت: راه‌آهن همه‌ساله براساس فرمول شورای رقابت، هزینه‌های لکوموتیو را محاسبه می‌کند و سپس نرخ نهایی را به شرکت‌های مالک لکوموتیو ابلاغ می‌کند.

مجتبی لطفی ادامه داد: موارد تاثیرگذار در اعلام رقم نهایی، فرمول هزینه و درآمد، محاسبه نرخ برابری دلار با ریال، تورم حاکم بر اقتصاد کشور و قیمت سوخت هستند.

این کارشناس حمل‌ونقل ادامه داد: این نرخ، امسال یک تغییر جزئی داشته که به دلیلی افزایش نرخ سوخت بوده است. فکر می‌کنم که این رقم، کمتر از 6 درصد بوده که تحت تأثیر افزایش هزینه‌ها بالا رفته است.

لطفی بیان کرد: اما موضوع اصلی شرکت‌های لکوموتیوی، کاهش یا افزایش این نرخ نیست بلکه مساله مهم، مساله وصول درآمد شرکت‌ها است. به دلیل اینکه شرکت‌های مالک لکوموتیو با اختلاف‌زمانی زیادی پول‌شان را راه‌آهن می‌گیرند و در این زمان از دست رفته برای دریافت بدهی خود، هزینه‌های مالی زیادی نیز بر هزینه‌های قبلی‌شان افزوده می‌شود.

مدیرعامل البرز نیرو ادامه داد: راه‌آهن وضع مالی خوبی ندارد. بنابراین، بدهی ما را هم به‌درستی نمی‌پردازد. این شرکت هنوز بدهی‌های سال‌های قبل خود را هم تسویه نکرده است. حدود 28درصد طلب ما از راه‌آهن از سال‌های قبل مانده است. بخش لکوموتیوداری و لکوموتیوگردانی در صنعت ریلی، به سرمایه در گردش بیشتری به این دلیل که دائماً هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری‌اش رو به افزایش است، نیاز دارد.

نامه

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.